۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین افتخار آفرینی ۲۱۳ ورزشکار قزوینی در میدان شهادت
کد خبر: ۳۶۲۷۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۱ ساعت: ۲۳:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین به بهانه روز شهدای ورزشکار بررسی می‌کند؛

افتخار آفرینی ۲۱۳ ورزشکار قزوینی در میدان شهادت

استان قزوین مفتخر به داشتن ۲۱۳ شهید ورزشکار می‌باشد که نامشان برای همیشه در تاریخ افتخار این مرز و بوم ثبت شده است، شهدایی که جان خود را برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران فدا کردند.

افتخار آفرینی ۲۱۳ ورزشکار قزوینی در میدان شهادت
به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1401، روز اول اردیبهشت به مناسبت سالروز تولد شهید ابراهیم هادی، به عنوان روز شهدای ورزشکار نامگذاری شد.

 شهید پهلوان ابراهیم هادی یکی از شهدای ورزشکاری است که جوانمردی و پهلوانی را نه در حرف، بلکه در عمل معنا کرد و در نهایت جانش را برای دفاع از آب و خاک کشورمان از دست داد.

روز یکم اردیبهشت فرصت مغتنمی است تا یادی کنیم از غیورمردانی که با وجود پرورش روح و جسم خود در ورزش، به میدان جنگ تحمیلی رفته و در ۸ سال دفاع مقدس، جانانه از خاک میهن خود دفاع کردند.

در سرتاسر استان قزوین کم نبودند ابراهیم هادی‌هایی که مدال سرخ حسینی را به مدال زرین قهرمانی ترجیح دادند تا مدال‌شان پلاک شهادتشان شود و بدن‌های پاکشان زیر پرچم خوشرنگ ایران روی دست‌های همشهریان تشییع شود؛ همانگونه که یک قهرمان بر روی دوش هموطنانش استقبال می‌شود.

از بین این پهلوانان واقعی وطن، شهدای بزرگی همچون طیب حاج رضایی(حر انقلاب)، سید آزادگان شهید حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد و سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، سردار شهید رضا حسن‌پور فرمانده گردان علی ابن ابی طالب(ع) لشکر ۲۵ کربلا، شهید حجت‌الاسلام رضا محقق تنها شهید روحانی ورزش باستانی و شهید ولی‌الله محمدبیگی و صدها قهرمان دیگر در عرصه‌های گوناگون ورزشی دیده می‌شود.



محمدگرامی ورزشکار قزوینی، قهرمان ژیمناستیک کشور اولین شهید ورزشکار ایران اسلامی است، وی که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت در دوازدهم آذر ۱۳۵۹، با سمت راننده در سرپل-ذهاب توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.


شهید محمدحسین آقایی، ورزشکار رزمی‌کار قزوینی متولد دهم اسفند ۱۳۳۴ که بیست و هفتم دی ۱۳۶۵، در عملیات کربلای ۵ با سمت آرپی‌جی‌زن در شلمچه بر اثر اصابت ترکش به ران، شهید شد، همچنین شهید محسن رجبی، متولد سال ۱۳۵۱ که دانشجوی کارشناسی و ورزشکار رزمی‌کار بود از سوی بسیج در جبهه حضور یافت و سال ۱۳۶۶ در سردشت دچار مصدومیت شیمیایی شد و در سال ۱۳۷۳ بر اثر عوارض ناشی از مصدومیت شیمیایی به شهادت رسید.


آذرخش خوش درخشید

شهید«غضنفر آذرخش» دیگر ورزشکار قهرمان قزوینی است که به علت علاقه شدید به ورزش، به رشته کُشتی روی آورد و در فرصت اندک توانست مدارج ترقی را طی کند و تا قهرمانی استانی و کشوری آن هم در زمان طاغوت پیش برود به نحوی که روزنامه‌های آن روز نوشتند که «آذرخش درخشید»، ولی ورزش مانع رفتنش به جبهه نشد و با حضور در ستاد جنگ‌های نامنظم در کنار سردار بزرگ اسلام شهید دکتر چمران علیه دشمنان اسلام مبارزه کرد و مجروح شد، بعد از بهبودی، مجدد به جبهه‌ها رفت و سرانجام به شهادت رسید.



جانباز شهید ولی‌الله محمدبیگی متولد سال ۱۳۴۲ در شهر ضیاءآباد که در سیزدهم دی ماه سال ۱۳۶۰ در منطقه پاوه بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن، قطع نخاع شد و روز گذشته پس از تحمل سال‌ها درد و رنج ناشی از جانبازی در سال 1393به همرزمان شهیدش پیوست.

جانباز محمدبیگی که قبل ازانقلاب در رشته‌های ورزشی کشتی، بدنسازی و باستانی فعالیت داشته پس از جانبازی نیز همواره در گود و زورخانه‌های شهر، همراه جانبازان، حضور فعالی داشته و درسال ۱۳۶۴ با توصیه‌ مرحوم سعید صباغ به رشته‌ شنا علاقمند شده و در دوران حیات جاودانه‌اش با حضور در میادین ورزشی، بیش از ۱۰۰ مدال رنگارنگ کسب کرد.

وی ضمن اینکه در رشته‌ وزنه برداری هم کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت در سال ۸۴ رکورددار شنای ۱۵۰۰ متر جانبازان کشور شد که تاکنون هیچ شناگری موفق به شکستن این رکورد نشده است.


 ورزش برای خدمت به امام زمان(عج)

اگر چه در بین شهدای مدافع حرم اهل هم بودند قهرمانان ورزشکاری که مانند ورزشکارانی که در جریان دفاع مقدس شهید شدند، میدان مسابقه را رها کرده و برای دفاع از حرم اهل بیت راهی میدان نبرد شدند.

 شهید حمید سیاهکالی‌ مرادی یکی از این شهدای گرانقدر است. او کاراته را به صورت حرفه ای دنبال می کرد و مدال‌های مختلفی را در این رشته ورزشی در مسابقات مختلف کسب کرده بود. شهید سیاهکالی مرادی که در سال ۱۳۶۸ در قزوین به دنیا آمد و تا پایان دوره کارشناسی در رشته حسابداری درس خواند، توسط سپاه صاحب الامر(عج) قزوین و به عنوان مدافع حرم و فرمانده مخابرات و بیسیم چی در جبهه دفاعی سوریه حضور یافت. پنجم آذر ماه سال ۱۳۹۴، در حلب سوریه و درگیری با گروهک داعش بر اثر اصابت پرتابه های جنگی به بدن و جراحات وارده شهید شد.

یکی از دوستان شهید تعریف می‌کند که روزی از ایشان سوال کردم: حمیدآقا هدفت از ورزش چیست؟ حمید جواب داد: یک ورزشکار مومن باید آماده باشد تا اگر آقا صاحب الزمان آمد از نظر سلامتی و سربازی ایشان در جبهه حق علیه باطل آماده باشد.

 
این استان شهیدپرور همچنین قهرمانان ورزشکار شهیدی در رشته کشتی چون: مجید صدیق‌ها، سید نورالدین ابراهیمی، عباس بالو و محمدعلی ظاهری، در رشته فوتبال: علی‌اکبر خمسه‌ای و حشمت الله فتاحیان، در رشته ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای: ناصر کاکوند، رضا محقق، ابوالقاسم شالباف، در رشته وزنه برداری: شهید محرم رحمانی، در رشته‌های رزمی قهرمانانی همچون: عبدالکریم وزوزا و حمید غلام رضایی و امیر خاکعلی و در رشته دو‌ومیدانی سیدرتضی جواهری را برای حفظ تمامیت ارضی و کیان این مرزو بوم تقدیم کرده است.
 
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، براساس آمار استان قزوین مفتخر به داشتن 213 شهید ورزشکار می‌باشد که نامشان در برای همیشه در تاریخ افتخار این مرز و بوم ثبت شده است، شهدایی که برای کسب مدال و نشان لیاقت، زحمات زیادی کشیدند و با تنی ورزیده و سالم، جان خود را برای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران فدا کردند.

امروزه جامعه ورزشی به خود می‌بالد که در زیر سایه شهدای گرانقدر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی قدعلم می‌کند، اگر در دوران دفاع مقدس ورزشکاران در میدان جنگ نقش آفرینی می‌کردند و امروزه ورزشکاران در میادین ورزش با نواخته شدن سرود ملی و اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران نقش آفرینی می‌کنند.
قهرمان قهرمانان ایران زمین نام و یادتان همیشه جاویدان!

انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان