۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ضرب‌وشتم رئیس اداره منابع طبیعی آوج / دامداران متخلف دستگیر شدند
کد خبر: ۳۵۷۸۱۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۴ ساعت: ۱۱:۳ ↗ لینک کوتاه

در گفتگو با صبح قزوین عنوان شد؛

ضرب‌وشتم رئیس اداره منابع طبیعی آوج / دامداران متخلف دستگیر شدند

یاشا راعی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج طی روزهای اخیر در هنگام ماموریت اداری و اجرای حکم قضایی مبنی بر خروج دام‌ها از روستای وروق از سوی دامداران غیرمجاز در محل کار خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

ضرب‌وشتم رئیس اداره منابع طبیعی آوج / دامداران متخلف دستگیر شدند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ طی روزهای اخیر گزارشی از حمله گروهی از دامداران غیر مجاز به رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که ظاهرا چند دامدار به حکم صادره به منظور پروانه حق تعلیف چرای خود اعتراض داشتند به همین منظور وارد اداره مذکور شده و ضمن تخریب برخی اموال، رئیس اداره منابع طبیعی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

در همین راستا به منظور پیگیری بیشتر خبرنگار اجتماعی شاخص با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج ارتباط برقرار کرده و او صحت موضوع را تایید کرد.



یاشا راعی در تشریح این اتفاق اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های مردمی در رابطه با ورود و چرای غیرمجاز تعداد زیادی دام در منطقه حفاظت شده روستای وروق، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به گزارش‌های صورت گرفته مطلع شدیم که تعداد 800 راس دام سبک به صورت غیر مجاز در اراضی ملی روستای وروق در حال چرا هستند در همین راستا بر حسب قوانین سازمان منابع طبیعی 27 اردیبهشت‌ماه در محل حاضر شده و به فرد متخلف اخطار دادیم تا طی 72 ساعت یعنی تا اواخر روز پنجشنبه هفته گذشته دام‌های خود را تعیین تکلیف کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج تصریح کرد: بنا به قوانین در صورت مشاهده اینگونه تخلفات به افراد اعلام می‌کنیم که در زمان مقرر پروانه حق چرای خود را ارائه کنند در غیر اینصورت پرونده به مراجع قضایی ارسال خواهد شد که در خصوص این مسئله نیز همین اقدام را انجام دادیم.


راعی ابراز کرد: دام‌های گزارش شده متعلق به یکی از اهالی روستا بود که پدرش تنها به اندازه 36 راس واحد دامی پروانه چرا دارد.

وی اذعان کرد: بر اساس گزارش‌های مردمی، فرد خاطی دام‌هایش را از شهریار وارد روستا کرده و تمام حق چرا را  به تصاحب خود درآورده بود بنابراین مردم خواستار پیگیری موضوع شدند چون موجب نگرانی دامداران دیگر در روستا شده بود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج تصریح کرد: بعد از اخطار صادر شده و تذکرات شفاهی به دامداران غیرمجاز به مدت دو روز نیز صبر کردیم که شاید مالک دام‌ها مدارک خود را ارائه کند که  متاسفانه تا روز شنبه هیچ خبری نشد.

راعی تشریح کرد: با توجه به پیگیری‌های مردمی، قاضی شهرستان آوج به ما اعلام کرد که در محل حاضر شده و چوپان گله را جلب و به پاسگاه تحویل دهیم تا دام‌های خود را از منطقه خارج کنند.

وی عنوان کرد: در راستای حکم صادرشده از مراجع قضایی، بنده شخصا درمحل حاضر شده و چوپان گله را به همراه خود به اداره منابع طبیعی آوردیم تا اقدامات لازم در رابطه با صورت جلسه انجام شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج بیان کرد: پیش ازورود ما به اداره، پدر چوپان به همراه دو نفر از برادرانش آنجا حضور داشتند؛ بنده با توجه به جلسه‌ای که داشتم کارهای صورت جلسه پرونده را به منظور پیگیری بیشتربه معاونت اداره سپردم.

راعی ابراز کرد: به محض اینکه وارد اتاق ریاست شدم مالک اصلی دام‌ها وارد اتاق شده و مدعی بود که به آن‌ها توهین شده است.

وی افزود: بنده سعی کردم جو را آرام کنم و او را متقاعد کنم که هیچ توهینی صورت نگرفته و حتی چوپان گله را نیز به صورت مسالمت‌آمیز و بدون جلب به اداره آوردیم اما این بار بردار کوچکترش با زبان محلی شروع به فحاشی کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج  اظهار کرد: متاسفانه هرچه تلاش کردم فایده‌ای نداشت تا اینکه چهار نفری به سمتم حمله کرده و مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند و با ضربه اسکنرسرم را شکستند.


راعی افزود: با حضور پلیس 110 در اداره، صورت جلسه  انجام شد و عامل اصلی و مالک دام‌ها و همراه دو برادرش بازداشت شدند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که یکی از فرزندان این خانواده سال گذشته نیز به دلیل پرونده تعلیف غیر مجاز 365 راس دام سبک محکوم شده بود و حتی رای تجدید نظر هم بر علیه آن‌ها صادر شده است اما متاسفانه امسال نیز مجدد اقدام به ورود 800 راس دام کردند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان آوج عنوان کرد: در روستای وروق حدود 140 نفر به وسعت 1500 هکتار حق چرای مرتع دارند و مابقی اراضی مستثنیات هستند.

راعی در پایان گفت: بر اساس قانون منابع طبیعی تنها یک فرزند به میزان تعریف شده قاونی می‌تواند از حق چرای پدرش استفاده کند در حالیکه این خانواده بیش از حق خود خواستار بودند و حتی هفته گذشته گزارش شد که حدود 150 راس گوسفند وارد روستا کردند اما ما سعی کردیم که مردم را قانع کنیم که به خاطر چند راس بیشتر موضع نگیرند.

لازم به ذکر است با ورود سریع ریاست دادگاه آوج به موضوع برای ضاربین که همه از اعضای یک خانواده بودند پرونده تخلف تشکیل شد.

حسین حسین‌خانی در در رابطه با تعرض دامداران غیر مجاز در شهرستان آوج با تایید بر صحت این موضوع اظهار کرد: این موضوع به تخلف عده‌ای از دامداران روستای وروق بازمی‌گردد که بیش از پروانه حق چرای خود، دام وارد روستا می‌کنند که با نارضایتی مردم همراه می‌شود.

وی افزود: با توجه به نارضایتی مردم، منابع طبیعی به عنوان متولی حفظ مراتع و مزارع ملی ورود پیدا می‌کند و با روند قانونی اخطار کتبی و تذکراتی به دامداران می‌دهد که متاسفانه خاطیان امر قانون‌شکنی کرده و رئیس اداره منابع طبیعی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و اکنون سه نفر در این رابطه بازداشت هستند.

فرماندار آوج بیان کرد: اکنون نیز پرونده تخلف این دامداران غیرمجاز در مراجع قضایی تشکیل شده و قطعا برخورد شدیدی با خاطیان خواهد شد.

حسین‌خانی در پایان گفت: بحث حفظ مراتع یکی از برنامه‌های اصلی ما است و هر کس بخواهد نسبت به منابع طبیعی و اراضی ملی غیر قانونی عمل کند قطعا از سوی اعضای شورای تامین برخورد قانونی با شخص صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/1003

منبع: شاخص خبر 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان