۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین گره کور ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت
کد خبر: ۳۵۶۳۶۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ساعت: ۹:۵۱ ↗ لینک کوتاه

گره کور ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت

ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها از منویات رهبری است که توجه به آن، رفع نیاز‌ها را به دنبال دارد؛ اما روسای دانشگاهی و مسئولان رضایتی از عملکرد آن ندارند.

گره کور ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ؛در جامعه امروزی رابطه مستقیمی بین تکنولوژی و توسعه همه جانبه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... وجود دارد.

تربیت نیرو‌های متخصص در دانشگاه‌های هر کشوری باعث رشد دستاورد‌های فناورانه می‌شود و بالطبع ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها را رقم می‌زند.

سال ها است که ارتباط موثر دانشگاه‌ها با صنعت به فراموشی سپرده شده و همین موضوع وزارت علوم و دانشگاه‌های تابع را با بزرگ‌ترین چالش رو به رو کرده است.

تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه از منویات مقام معظم رهبری است که در این زمینه، آموزش عالی کشور بیش از پیش توجه خود را به صنعت گره زده است.

یکی از مهم‌ترین راهکار‌های تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها که استادان دانشگاهی بر اجرایی شدن آن تاکید داشته اند، نوشتن پایان نامه‌ها و مقالات مسئله محور است؛ موضوعی که نقش آن در آموزش عالی کمرنگ شده است.

به همین صورت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در صحبت‌های اخیر خود بر سوق دادن پایان نامه‌های دانشگاهی به سمت مسائل نیازمحورانه کشور توجه ویژه‌ای داشته است تا بتوان با نوشتن مقالات مرتبط با صنعت از نیاز‌های کشور کم کرد.

گزارش روز یک شنبه

خاک خوردن پایان نامه‌های دانشگاهی در قفسه‌های آموزش عالی!

رئیسی، رئیس جمهور در آئین بازگشایی دانشگاه‌ها در مهر ۱۴۰۰ هم با انتقاد از این که پایان نامه‌های دانشگاهی مرتبط با مسائل روز جامعه نیستند، گلایه کرد و گفت: خیلی از پایان نامه‌ها در قفسه‌های دانشگاهی خاک می‌خورند؛ بنابراین باید ارتباط دو جانبه دانشگاه‌ها با صنایع مختلف کشور در جهت رفع مسائل جامعه ارتقا یابد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: بر اساس آخرین نتایج طرح پایش تعداد قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸ هزار و ۷۱۰ قرارداد در حال اجرا هستند که نشان می‌دهد تعداد قرارداد‌های در حال اجرای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

طبق اعلام وزارت علوم مجموع مبلغ قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت در حال اجرای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور حدود ۱۰۶/۳ میلیارد تومان برآورد شده است و تعداد مجریان قرارداد‌های در حال اجرای ارتباط با جامعه و صنعت نیز در سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است.

کلانتری، رئیس دانشگاه یزد در تاریخ ۱۰ بهمن گفته بود که دانشگاه‌ها بر طبق بیانیه گام دوم انقلاب باید برای برون رفت از شرایط فعلی ارتباط بین خود با جامعه و صنعت را تقویت کند.

عزیزالله گنجی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها طبق منویات مقام معظم رهبری باید به صورتی تقویت شود تا بتوان به تولید داخلی و ساخت خودرو‌های باکیفیت اعتماد کرد. مشکلات موجود در صنعت حل نمی‌شوند؛ مگر این که دانشگاه‌ها در این مسیر ماموریت گرا شوند.

کارشناسان معتقد هستند که ورود دانشگاه‌ها به صنعت باعث افزایش کیفیت محصولات ایرانی خواهد شد.

گزارش روز یک شنبه

گنجی درباره نقش دولت به عنوان ضلع سوم برای تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت گفت: طرح صنایع موفق در دنیا از دانشگاه‌ها برخاسته اند؛ بنابراین دولت باید در جهت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با در نظر گرفتن بودجه و حمایت مالی بکوشد.

روسای دانشگاهی و کارآفرینان صنایع مختلف می‌گویند که اگر ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها تقویت شود، می‌توان به پیشرفت کشور و رشد اقتصادی جامعه امیدوار بود و روزانه شاهد ترویج دستاورد‌های فناورانه و صنعتی جهت رفع مسائل روز جامعه باشیم.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان