۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین تبدیل منطقه "سگزآباد" به سایت موزه/ جنوب دشت قزوین دارای رتبه نخست کشور در کهریز و قنات است
کد خبر: ۳۴۳۱۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۶ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

سرپرست تیم کاوشگر سگزآباد اعلام کرد

تبدیل منطقه "سگزآباد" به سایت موزه/ جنوب دشت قزوین دارای رتبه نخست کشور در کهریز و قنات است

سرپرست تیم کاوشگر سگزآباد گفت: منطقه سگزآباد گورستانی بی نظیر و دارای آثاری قابل توجه است و طرح سایت موزه شدن این منطقه مطرح شده و در آینده انجام می‌شود و علاقمندان می‌توانند از اجساد و آثار کشف شده در آن بازدید کنند.

تبدیل منطقه "سگزآباد" به سایت موزه/ جنوب دشت قزوین دارای رتبه نخست کشور در کهریز و قنات است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ مصطفی ده پهلوان در آئین رونمایی از گل نبشته‌های باروی تخت جمشید و گور سه هزار ساله سگز آباد که در دولتخانه صفوی برگزار شد، درباره گور سه هزار ساله سگزآباد اظهار کرد: طبق یافته‌ها و بررسی‌ها این بانوی کشف شده جوان و بین ۳۵ تا ۵۰سال سن داشته است.

وی ادامه داد: آثار کشف شده در مناطق باستانی گنجینه‌ای ارزشمند و داری کاربری در دنیای امروز است و از اسکلت یافته شده اطلاعات زیادی به دست می‌آید، همچنین از طریق ژنتیک و انگل شناسی، انگل‌هایی که تا هفت هزار سال امکان زندگی دارند می‌توان بیماری‌هایی از قبیل سل، طاعون، وبا و سرطان باستانی را در طول تاریخ بررسی کرد.

سرپرست تیم کاوشی سگزآباد عنوان کرد: از طریق دندان اسکلت کشف شده می‌توان به ایزوتپ پایدار رسید و به اطلاعاتی درباره محل تولد و دفن فرد و مسیرهای مهاجرتی دست یافت، البته هنوز در کشور لابراتوار ژنتیک باستانی نداریم.

وی ادامه داد: براساس شواهد یافت شده اجساد با لباس دفن می‌شدند و حیوانات نیز در کنار آن‌ها به خاک سپرده می‌شدند‌.

این مقام مسئول ابراز کرد: منطقه سگزآباد گورستانی بی نظیر و دارای آثاری قابل توجه است و طرح سایت موزه شدن این منطقه مطرح شده و در آینده انجام می‌شود و علاقمندان می‌توانند از اجساد و آثار کشف شده در آن بازدید کنند.

وی بیان کرد: در اقدامات کاوشگران تکه پارچه‌های کوچکی نیز کشف شده تاکنون ۲۰۰مترمربع از آن کاوش شده و ادامه آن تا دو سال به طول می‌انجامد؛ زیرا کاوش‌ها باید میلی‌متری انجام شود. 

ده پهلوان در پایان گفت: بوئین زهرا و جنوب دشت قزوین رتبه یک کهریز و قنات را در کشور داراست که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

شیوع کرونا عامل تاخیر رونمایی از الواح هخامنشی بود

در ادامه علیرضا خزائلی اظهار کرد: مهرماه سال گذشته طی بازدید از مجموعه دولتخانه نمایش تعدادی از الواح هخامنشی در موزه استان از آقای طالبیان درخواست و با آن موافقت شد، این الواح پس از چندین سال از شیکاگو به کشور بازگردانده شده بودند.

وی ادامه داد: الواح بهمن ماه وارد قزوین شد اما به دنبال شیوع کرونا رونمایی تا امروز به تاخیر افتاد، مطالعه این الواح نشان دهنده تفاوت ایران نسبت به تمدن‌های هم عصرش است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ابراز کرد: مطالعه این الواح مشخص می‌کند که ما در گذشته به شیوه برده داری عمل نکرده و برای فعالیت دستمزد پرداخت می‌شده و حتی بانوان و نوجوانان نیز در صحنه حضور داشتند.

وی افزود: گور بانوی سه هزار ساله تپه‌های سگز آباد نیز امروز رونمایی می‌شود و امیدواریم با حمایت‌های مسئولین سگزآباد به سایت موزه‌ای ملی و بین المللی تبدیل شود.

استان قزوینی افتخاری در تاریخ کشور است

در ادامه هدایت الله جمالی پور اظهار کرد: ما کشوری با تاریخ پرافتخار و تمدن دولت مدار ۹هزار ساله هستیم و تمدن ما از هند تا مدیترانه گسترده بود.

وی ادامه داد: ما مبدع حقوق بشر و بسیاری از علومی هستیم که امروز دنیا خود را وارث آن می‌داند، اما امریکا ۳۵۰سال تمدن دارد، تمدن اروپا نیز به یونان و روم است؛ درواقع ایران دارای شکوه تمدن است و باتوجه به آن باید این شرایط را تغییر داده و همچون گذشته در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت و فرهنگ در اوج قرار بگیریم.

استاندار قزوین ابراز کرد: آنچه امروز جامعه ما را با مشکل مواجه کرده مسائل فرهنگی است که از مسائل سیاسی متاثر است، وحدت و انسجام بزرگی و قدرت تولید کرده و امنیت را به همراه دارد و دعوا و دو دستگی شکوه را از بین می‌برد.

وی افزود: ما باید از ظرفیت‌های بی بدیل کشور برای ایجاد وحدت در جامعه بهره برده و با اجماع بزرگ به استفاده از تمدن دست یافت.

این مقام مسئول عنوان کرد: استان قزوین افتخاری در تاریخ کشور است و باید این گذشته‌های پرافتخار به عامل وحدت و پیوند تبدیل شود؛ امروز این وحدت وجود ندارد.

وی در پایان گفت: در سال‌های ۴۲ تا ۵۷ و پس از آن در جنگ تحمیلی شاهد وحدت و یکپارچگی و قدرت بودیم، اما پس از آن در وحدت دچار مشکل شده و همین امر بسیاری از ظرفیت‌ها را از ما گرفت.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان