۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین برداشت متفاوت از توافقنامه ژنو، جنبه تبلیغاتی دارد/ اعتماد متقابل طرفین به رفع کامل تحریم ها می انجامد
کد خبر: ۲۱۴۸۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فیضی، کارشناس ارشد روابط بین الملل؛

برداشت متفاوت از توافقنامه ژنو، جنبه تبلیغاتی دارد/ اعتماد متقابل طرفین به رفع کامل تحریم ها می انجامد

فیضی گفت: روابط ایران با ۱+۵ به صورت مکتوب و بر اساس مفاد توافقنامه ژنو تعریف شده است در نتیجه برداشت و قرائت های متفاوت ازاین توافقنامه، بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه ای دارد.

برداشت متفاوت از توافقنامه ژنو، جنبه تبلیغاتی دارد/ اعتماد متقابل طرفین به رفع کامل تحریم ها می انجامد

فاضل فیضی، کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین  اظهار داشت: روابط ایران با 1+5 به صورت مکتوب و بر اساس  مفاد توافقنامه ژنو تعریف شده است و برداشت و قرائت های متفاوت ازاین توافقنامه، بیشتر جنبه تبلیغاتی و رسانه ای دارد؛ اظهارات اخیر وندی شرمن، معاون وزیرخارجه آمریکا حتی برخلاف عرف بین المللی و از نزاکت بین المللی به دور بوده و از شخصیت های دیپلماتیک بعید است.

فیضی خاطرنشان کرد: بر اساس  قوانین حقوق بین الملل، کشورها از مداخله در امور یکدیگر منع شده اند و دخالت مقامات آمریکایی در ایران بر خلاف اصول بین المللی، برخلاف اصل عدم مداخله، نزاکت بین المللی و اصول دیپلماتیک است و متاسفانه مقامات آمریکایی به این اصول توجه ندارند و اقدامات و رفتارهایی مبتنی بر رویه تهاجم و دشمنی نشان می دهند.

64872

این کارشناس ارشد روابط بین الملل افزود: روابط ایران با 1+5 در قالب توافق ژنو و در حوزه مسائل هسته ای است و جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت رفتار کندهمچنین بر اصل منطق در رفتار و گفتار و اصول دیپلماسی خود تاکید داشته باشد.

 وی افزود: گفتمان دیپلماتیک به معنای فراموش کردن اصول و خطوط قرمز کشور نیست و ما در مذاکرات و در واکنش به این مسائل ضمن استفاده ازروش های صلح جویانه و حفظ اصول دیپلماتیک، اخلاق و ادب در روابط بین الملل باید بر اصول و خط قرمز خود تاکید نماییم.
بنابراین مذاکرات دیپلماتیک باید در چهارچوب قوانین ایران و حفظ خطوط قرمز باشد.

1908633_Page__2

فیضی خاطرنشان کرد: همکاری طرفین بر اجرای مفاد توافقنامه ژنو چشم انداز بهتری را فراهم می کند و این مهم می تواند به رفع کامل تحریم های موجود منجر شود.

این استاد دانشگاه درخصوص بحث پولی که قرار است اقساط به ایران پرداخت شود گفت: اکنون 12 میلیارد دلار دارایی مفقود شده ایران می باشد که قبل از انقلاب توسط شاه برای خرید تسهیلات پرداخت شده بود وهنوز این اموال به ایران برنگشته است.

وی افزود: بخشی از این پول، متعلق به ایران است که در قبال فروش نفت باید پرداخت شود و به خاطر تحریم ها هنوز به ایران تحویل داده نشده است؛ متاسفانه  این پول در بانک کشورهای غربی مانده و چه بسا سود آن را هم برداشته اند و قرار است بر اساس اقساط به ایران بدهند.

دولت در مذاکرات هسته ای موفقیت نسبی داشته است

فیضی در پاسخ به اینکه چقدر در مذاکرات موفق عمل شده است گفت: این بر عهده وزارت خارجه ایران است که مطالبات حقوقی ملت را تا چه حد می تواند پیش ببرد و اجرایی کند.
به نظر می رسد دولت در این زمینه موفقیت های نسبی داشته و باید فرصت  بیشتری بدهیم تا گفتگوها به سرانجام برسد .

وی خاطرنشان کرد: فضای نقد منصفانه باید در جامعه باشد ودولت گوش شنوایی هم داشته باشد؛ این توافقنامه محصول اراده مشترک جمهوری اسلامی است و محصول مشورت خواهی از افراد صاحبنظر ایران است وبا توجه به ظرفیت بسیار ایران، بهتر از این ها می توان کار نمود.

20140202143723216

فیضی افزود: ایران همواره نقش مهم و برجسته ای در برقراری تامین امنیت منطقه ای و بین المللی دارد.

وی تصریح کرد: توافقنامه ژنو یک توافقنامه مکتوب و تعهدی دو جانبه می باشد و یک طرفه نیست و علی رغم قرائت های متفاوت کشورهای غربی و صاحبان قدرت از این موضوع، این توافقنامه برنامه عمل آنها است.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل ادامه داد: این توافقنامه حقوقی را برای هر دو طرف دربردارد و اگر نقضی از سوی طرفین صورت بگیرد به نقطه اول بر می گردند.

فیضی خاطرنشان کرد: این توافقنامه محصول اراده مشترک نظام جمهوری اسلامی بوده و دولت به تنهایی امضا نکرده و حاصل مشورت خواهی از افراد تاثیر گذار نظام و محصول رایزنی در شورای عالی امنیت ملی بوده است؛ بنابراین هر دو طرف متعهد به پایبندی به مفاد آن شده اند و هیچ عاملی نباید باعث اجرای نادرست آن شود و نقض قوانین برای هر دو طرف عواقب سنگینی خواهد داشت.

images (1)

وی تصریح کرد: ایران از طریق مذاکره و رسیدن به فهم مشترک به دنبال دسترسی به روش‌هایی است که اهداف صلح‌آمیز ایران از برنامه صلح‌آمیزش را برای دیگران که مایل هستند با این اهداف آشنا شوند آشکار کند و باید هوشمندانه و با دقت مذاکرات آینده صورت بگیرد.

نحوه توزیع سبد کالا باید هر چه زودتراصلاح شود

فیضی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نحوه توزیع سبد کالا اظهار داشت: توزیع سبد کالا به مرور زمان مسیر واقعی خود را پیدا می کند و اگر چه توزیع سبد کالا بدون برنامه و بررسی کارشناسانه صورت گرفته است ولی شتابزده نباید نقد کرد.

images (2)

وی عنوان کرد: سبد کالا در ابتدا به قصد کمک به مردم  آسیب پذیر و کمک به افراد تحت کمیته امداد و بهزیستی مطرح بود که پس از مدتی گروه های دیگری از مردم اضافه شدند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل ادامه داد: متاسفانه همان طوری که رئیس جمهور هم اعلام کردند ما سامانه درستی برای دسترسی به منابع و آمار نداریم و باید بسیاری از قوانین در این زمینه اصلاح شود.

دولت باید پذیرای نقد باشد

فیضی در خصوص توهین به برخی نخبگان و متهم کردن آنها به بی سوادی از سوی دولت گفت: نقدی که وجود دارد این است که صاحبنظران قدرت باید با مراجعه به دانشگاهها نظرخواهی کنند؛ دانشگاهیان همیشه  در تمام صحنه ها حاضر بوده و جویای علم و پژوهش هستند.
سوال از صاحبان قدرت این است که آیا آنها به افراد دارای فکر و اندیشه مراجعه کرده اند و چه زمانی مراجعه کرده اند که نخبگان پاسخ نداده اند.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی های دولت مردم سالار این است که فضای نقد و گفتگو در آن باشد؛ دولت تدبیر و امید همواره بر بحث اعتدال و حرکت در این مسیر همچنین بر نقد منصفانه تأکید داشته است.

80857293-5014704

این کارشناس ارشد روابط بین الملل خاطرنشان کرد: در جامعه نخبگان بسیاری وجود دارند که نقدهای دلسوزانه‌ای به دولت داشتند و هیچ‌گاه هدفشان تخریب نبوده اگر کسی را قبول نداریم نباید وی را متهم کنیم تا فضای کشور منطقی باقی بماند.

فیضی افزود: فضای نقد در کشور یک ضرورت است و دولت باید پذیرای نقد باشد؛ اگر فضای نقد و بررسی در کشور نباشد کشور با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد .

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان