۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین آمادگی ۴۰ نفر از ائمه جماعت مساجد قزوین برای تبلیغ در پیاده‌روی اربعین/ هیات امنای مساجد باید جوان باشند
کد خبر: ۲۱۴۴۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۳۰ ساعت: ۱۱:۵۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان مطرح کرد

آمادگی ۴۰ نفر از ائمه جماعت مساجد قزوین برای تبلیغ در پیاده‌روی اربعین/ هیات امنای مساجد باید جوان باشند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بیان کرد: ۴۰ نفر از ائمه جماعت استان برای تبلیغ در پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند و این مبلغان در فضای پیاده روی اربعین به روشنگری برای جوانان در مقابله با شبهات دینی می‌پردازند.

 آمادگی ۴۰ نفر از ائمه جماعت مساجد قزوین برای تبلیغ در پیاده‌روی اربعین/ هیات امنای مساجد باید جوان باشند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت الاسلام عباس اوتارخانی، رئیس رسیدگی به امور مساجد قزوین پیش از ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در دفتر این مرکز اظهار کرد: در سال 1348 رژیم منحوس صهیونیست به واسطه تاثیرگذاری مساجد در هدایت انقلاب های مردمی مسجدالاقصی را به آتش کشید که به همین مناسبت این روز به عنوان روز جهانی بزرگداشت مساجد نامگذاری شد.
وی با اشاره به تفاوت کارکرد معابد و مساجد اذعان کرد: معابد فقط به عنوان حایگاهی برای عبادت به کار می رود؛ اما در فرهنگ اسلامی مساجد جایگاهی برای انجام فعالیت های مردمی، اجتماعی، فرهنگی و دینی است.
این مسئول افزود: در زمان خلافت امیرمومنان مسجد کوفه محلی برای بسیج عمومی مردم در جنگ ها بود و هم به عنوان جایگاهی برای آموزش و حل اختلافات و هم مکانی برای عبادت و بندگی خدا به کار می رفت.
وی به توضیح وجه تسمیه مسجد پرداخت و گفت: اگر تمام فعالیت های انجام شده در مسجد چون بسیج مردم، حل اختلافات و آموزش برای رضای الهی انجام بگیرد حکم عبادت برای خدا را دارد.

امروز فاصله زیادی در اثرگذاری هیئت امنای مساجد با شرایط مطلوب داریم
اوتارخانی ادامه داد: امروز به دشمنان اسلام به خوبی ثابت شده که مسجد مرکزی برای اشاعه فرهنگ دینی و اسلامی است در همین راستا گروه های تروریستی چون داعش تا به امروز بیش از 200 مسجد را در عراق و سوریه تخریب کرده اند تا با توهین به مقدسات دینی شیعه عزت نفس ملت های اسلامی را خدشه دار کنند.
وی با بیان اینکه اولین مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال 68 با حکم رهبری راه اندازی شد، عنوان کرد: با توجه به مراجعات متعدد مردم و معتمدین جامعه به دفتر رهبر معظم انقلاب ایشان طی حکمی از آیت الله مهدوی کنی خواستند که در تهران مرکزی برای رسیدگی به این مراجعات ایجاد کنند که در همان سال 68 این مرکز توسط مرحوم مهدوی کنی راه اندازی شد.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین اضافه کرد: سال های بعد استان های دیگر نیز برای رسیدگی به برنامه ها و ارکان مساجد از مرکز تهران درخواست کمک کردند که با مخالفت رهبری مواجه شدند، زیرا ایشان معتقد بود هر استانی باید این مرکز را به صورت مجزا برای خود داشته باشد.
وی با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد یک سازمان کشوری نیست، بیان کرد: این مرکز یک سازمان درون استانی است و مستقیما زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان اداره می شود، مرکز قزوین نیز در سال 89 با حکم آیت الله باریک بین امام جمعه سابق قزوین راه اندازی شد.
این مسئول به بیان فعالیت یک ساله خود در مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین پرداخت و گفت: هدف ما انجام چند راهبرد در این مرکز است، اولین نکته توانمندسازی ائمه مساجد و سایر کارگزاران ان است زیرا برای دستیابی به مطلبه رهبری یعنی مسجد طراز اسلامی باید ارکان مسجد طراز اول باشند.
وی در ادامه افزود: امام جماعت، بسیج، هیئت امنا، کانون و هیئت مذهبی جزو ارکان مسجد هستند و امام جماعت مهمترین رکن مسجد و اداره کننده آن است و با پیش نماز مسجد بودن تفاوت داشته و نقش رهبری و ایجاد ارتباط مستمر با مردم را برعهده دارد.
اوتارخانی ابراز کرد: برای افزایش کارکردهای و برنامه ریزی در اجرای صحیح فعالیت های مساجد یک منطقه بندی صورت گرفته است که مناطق اقبالیه، محمدیه و الوند به همراه مناطق سه گانه در قزوین اداره می شوند و رویکرد اصلی ما در مناطق مختلف برگزاری نشست های تخصصی و اموزشی برای ارکان مساجد است.
وی با بیان اینکه هیئت امنای مساجد بازوان اجرای ائمه جماعات هستند، عنوان کرد: امروز فاصله زیادی در اثرگذاری هیئت امنای مساجد با شرایط مطلوب داریم، یک مسجد طراز نیازمند نیروهای متعهد و متخصص و توانمند است در حالی که هم اکنون بیشتر مساجد با دارای هیئت امنای مسن با نگاه متفاوت نسبت به قشر جوان است.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد قزوین ادامه داد: امروز وجود تهاجم فرهنگی مقوله جدی جامعه ماست و مسجد به عنوان جایگاهی برای نشر فرهنگ دینی و اسلامی باید مرکز جذب جوانان باشد و حضور هیئت امنای قوی در این زمینه ضروری است.
وی یادآور شد: متاسفانه امروز شاهدیم که برخی از هیئت امنای ما در شهر مسجد محل خدمت خود سکونت ندارند یا نقطه ضعف دیگر اینکه این افراد فقط در جایگاه تصمیم گیرنده برای مساجد هستند و هیچ وظیفه ای برای اجرای برنامه های مصوب ندارند در حالی که هدف از تاسیس هیئت امنای مساجد حضور این افراد در پنج وظیفه تعیین شده در حوزه های مالی، فرهنگی، پشتیبانی، روابط عمومی و امور عمرانی بود که باید متناسب با تخصص خود در این حوزه ها برنامه ارائه داده و آنها را اجرایی کنند.
این مسئول تاکید کرد: مساجد را یک سازمان گسترده و دارای وظایف سنگین می دانیم که باید دارای یک امام جماعت قوی و توانمند باشد بنابراین در حال برگزاری برنامه های آموزشی برای این افراد هستیم.

بیشتر مساجد توانایی تامین هزینه های خود را ندارند
وی دومین راهبرد مرکز رسیدگی به امور مساجد را توانمندسازی مساجد دانست و گفت: مسجد ساخته شده امروز مطابق با نوع کارکرد انها نیست به تعبیر دیگر امروز با گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب استاندار خاصی برای ساخت مساجد وجود ندارد.
این مسئول تصریح کرد: امروز همه سازمان ها دارای سرانه تعریف شده برای خود هستند؛ اما مساجد سرانه ای در استان ندارند که تعریفی برای جانمایی استاندار و انجام برنامه های فرهنگی و مذهبی در استان داشته باشیم.
وی با انتقاد از اینکه نباید ساخت درب مساجد ما به سمت قبله باشد، عنوان کرد: امروز برای بانک فضایی برای حضور معلولین در نظر گرفته شده اما متاسفانه هیچ کدام از مساجد استان فضایی برای حضور معلولان تعبیه نشده است یعنی در ساختار مساجد کوتاهی زیادی صورت گرفته است.
اوتارخانی با بیان اینکه بیشتر مساجد توانایی تامین هزینه های خود را ندارند، گفت: سومین راهبرد ما ایجاد هماهنگی با سازمان های مرتبط با امور مساجد است نهادهایی چون اوقاف، تبلیغات اسلامی، بسیج و کانون مساجد با تاسیس شورای صیانت مساجد به رفع اختلافات بین ارکان مساجد می پردازند.
وی بهبود و تعالی سازمانی امور مسجد از دیگر راهبردهای این سازمان دانست و گفت: در دوره قبل امور مساجد فقط یک عضو داشت اما امروز با راه اندازی حوزه های جذب نیرو و نظارت و بازرسی و آموزش و دفتر فنی و مهندسی در حال بهبود وضعیت این سازمان هستیم.
رئیس مرکز امور رسیدگی به مساجد قزوین با بیان اینکه 1284 مسجد در استان داریم، گفت: بسیاری از مساجد موسمی هستند و در قزوین 122 مسجد فعال داریم البته بسیاری از این مساجد به مسجد طراز اسلامی فاصله بسیاری دارد اما به واسطه اینکه ساختار مساجد ما با مسجد طراز اسلامی فاصله دارد نمی توان به صورت کلی مسجدی را در حد اعلی یک مسجد طراز دانست؛ اما تعداد زیادی از مساجد ما در چند حوزه خاص بسیار عالی در حال فعالیت هستند.
وی در ادامه افزود: سیاسی کاری در حوزه هماهنگی بین سازمانهای مختلف وجود ندارد بلکه گاهی موازی کاری و عدم تبیین شفاف مسئولیت ها زمینه را برای انجام بهتر کارها ضعیف کرده است.
اوتارخانی ادامه داد: انتخاب امام جماعت هر مسجد برعهده نماینده ولی فقیه در استان است که آیت الله عابدینی این وظیفه را برعهده سازمان رسیدگی به امور مساجد تنفیذ کرده است فقط در روستاها که روحانی مستقر وجود دارد که از سوی سازمان تبلیغات اعزام می شوند برعهده همین سازمان است.
وی درباره جذب جوانان به مساجد اذعان کرد: متاسفانه هیئت امنا و امام جماعت مساجد با راه های جذب جوانان به مساجد آشنا نیستند در صورتی که باید بسیاری از فعالیت ها به آنها سپرده شود بسیار رنج آور است که اذان گو و مکبر یک مسجد فرد مسن باشد.
این مسئول از برگزاری همایش روز جهانی مساجد در روز یکشنبه هفته جاری در مسجد خاتم الانبیابا حضور نماینده ولی فقیه خبر داد.
وی درباره آموزش مبلغان برای پیاده روی اربعین تصریح کرد: هرساله حضور میلیونی مردم را در پیاده روی اربعین داریم و این فضا بهترین فرصت برای هدایت و رساندن پیام عاشورا به نسل جوان است.
اوتارخانی عنوان کرد: 40 نفر از ائمه جماعت استان برای تبلیغ در پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند و این مبلغان در فضای پیاده روی اربعین به روشنگری برای جوانان در مقابله با شبهات دینی می پردازند که علاوه بر فضای تبلیغ رویکرد خدمات رسانی نیز خواهند داشت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان