۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین ضرورت توجه به فرهنگ سازي نمادهاي شهري در استان
کد خبر: ۱۶۹۴۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مسئولين شهري قزوين جدي بگيرند؛

ضرورت توجه به فرهنگ سازي نمادهاي شهري در استان

پلي كه به اسم سيد حسن نصرالله است نماد مقاومت از جانب مسلمانان در كل جهان شناخته شده است و يقينا مسئله اي نيست كه با رنگ كشيدن روي تابلو از بين برود و اين موضوع در استان تثبيت شده است.

ضرورت توجه به فرهنگ سازي نمادهاي شهري در استان
به گزارش صبح قزوين، معمولا ساخت هر معبر، پل يا خياباني زمينه اي است تا بتوان از اين طريق با استفاده از يك سري اسامي اشخاص يا مكان هايي كه مي توانند به عنوان نماد فرهنگي، مذهبي يا سياسي و اجتماعي باشند، الگوسازي هاي خوبي كرده و بسياري از مفاهيم مورد نظر را به جامعه منتقل كرد.
در اين راستا مسئولين شهري با رعايت اين اصل و ضرورت توجه به فرهنگ سازي نمادهاي شهري در استان وارد عمل شده و سال هاست كه اين امر در استان و كشور و حتي دورترين روستاها صورت مي گيرد.
اما اتفاقي كه مدتي است در قزوين صورت مي گيرد و چندماهي است به صورت سلسله وار تكرار مي شود، پوشاندن نام تابلوي پلي است كه به نام سيد حسن نصرالله يا همان پل نصر نامگذاري شده است.
عملي كه مديران خدمات شهري شهرداري قزوين را مجبور به واكنش كرده و آنها با بازسازي اين تابلو و احياي نام اين شخصيت انقلابي مي پردازند.
اخباري كه در اين مدت از سوي رسانه هاي مختلف منتشر شده فقط در راستاي اطلاع رساني به مسئولين استان صورت گرفته است و حال اين گزارش به دور اين موضوع و واكاوي اين ضرورت كه اين اقدام از سوي چه كساني و با چه هدفي در حال انجام مي باشد، از بعد ديگر به اين قضيه پرداخته است.
از مدت ها قبل كه اين پل در حال ساخت بود زمزمه هاي مخالفي از سوي برخي از افراد در سطح استان شنيده شد كه چرا نبايد اين نامگذاري با محوريت شخصيت هاي بومي صورت بگيرد و اما و اگرهاي ديگر.
در اين راستا براي بررسي لزوم اينگونه نامگذاري ها و اهداف آن و توجه به فرهنگ سازي در ايجاد نمادهاي شهري پرداختيم.
حجت الاسلام و المسلمين عبدالكريم عابديني امام جمعه موقت قزوين در رابطه با ضرورت نماد سازي براي پل ها و ميادين شهري در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوين، گفت: كساني كه به تخريب و پاكسازي اسامي مذهبي ميادين و پل هاي شهري اقدام مي كنند؛ شايد از روي ناآگاهي و يا غرض ورزي و مسائل ديگر باشد.
download (1) امام جمعه موقت قزوين در ادامه افزود: اگر اين اقدام از روي ناآگاهي است، چطور بعد از نمادسازي هاي زيادي كه طي اين ساليان داشته ايم چرا يك شهروند متوجه نشده كه سيد حسن نصرالله نماد اسلام و قرآن است.
وي عنوان كرد: اسم سيد حسن نصرالله برخاسته از نهضت امام حسين(ع) در كربلا است؛ يعني كسي كه هل من ناصر ينصرني امام را محكم جواب داده است و سرباز ارشد فرمانده كل قوا كه رهبر معظم انقلاب است، مي باشد.
اين خطيب نمازجمعه با بيان اينكه سيد حسن يعني كسي كه هماهنگ با نظام مقدس جمهوري اسلامي بوده و ادامه دهنده نهضت و قيام امام خميني(ره) است، تصريح كرد: شهروندي كه اين مسائل را درك كند از اين اقدامات غير اخلاقي انجام نمي دهد و در كل مي توان گفت شايد كوتاهي مسئولين فرهنگي استان و شايد هم غرض ورزي طرف مقابل باشد كه اين اقدامات صورت مي گيرد.
عابديني با بيان اينكه برخي افراد را هر كاري كنيد عنادورزي مي كنند، خاطرنشان كرد: نكته ديگر در اين رابطه توجه به اين نكته است كه هر كاري كنیم بايد بدانيم كه دشمن زيادي هم داريم؛ كساني كه اصرار دارند اسم سيد حسن نصرالله حذف شود معلوم مي شود كه كساني كه اين پل را به اين اسم نامگذاري كرده اند، تصميم شان صحيح و مثبت بوده است.
امام جمعه موقت قزوين در ادامه تاكيد كرد: در اين گونه موارد بايد اين مقاومت صورت بگيرد تا اين فرهنگ جا افتاده و نظر دشمن حاكم نشود و با اين اقدامات بتوانيم دهان شيطان را ببنديم.
عابديني يادآور شد: در زمان پيامبر(ص) نيز كساني بودند كه برايشان قرآن خوانده مي شد و آنها روي برمي گرداندند.
البته اين موضوع هم برداشت درستي نيست كه بگوئيم چون مسئولين فرهنگي كار خود را درست انجام دادند، پس مردم هم متوجه شده اند.
وي در پايان گفت: بلكه بايد مسئولين با اقدامات سنجيده و مكرر در مسيري قدم بگذارند كه پرورش ديني خوب صورت گرفته و شاهد اين معضلات فرهنگي در استان نباشيم.
همچنين در اين راستا محمدحسين شفيعي ها مديركل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوين در اين خصوص، اظهار كرد: پلي كه به اسم سيد حسن نصرالله است نماد مقاومت از جانب مسلمانان در كل جهان شناخته شده است و يقينا مسئله اي نيست كه با رنگ كشيدن روي تابلو از بين برود و اين موضوع در استان تثبيت شده است.
images مديركل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين در ادامه افزود: معتقد نيستم كه اينگونه اقدامات از جانب مردم صورت گرفته باشد، طبيعتا افراد معدودي هستند كه دچار مشكلات فكري بوده كه مبادرت به اينگونه اقدامات مي كنند.
وي با بيان اينكه اين نامگذاري امري تحميلي نيست، خاطرنشان كرد: بلكه به جهت خدمات بزرگي كه سيد حسن نصرالله به جهان اسلام، شيعيان و مسلمانان كرده، موضوعي كاملا روشن و بديهي است كه چنين بزرگداشت هايي از سوي مسئولين صورت گيرد.
شفيعي ها در ادامه عنوان داشت: به نظر مي رسد اگر در آن مكان شهرداري پيشقدم شده و با نصب تابلوي مناسب و طراحي وي‍ژه اي كه مي تواند جلوه گر باشد، بتوان نمادسازي ها را صورت فرهنگي داد، مطمئنا با اين تدبيرها جلوي اين جسارت ها گرفته خواهد شد.
اين مسئول با بيان اينكه اين موضوع با تدبيري مناسب حل خواهد شد، اذعان داشت: سيد حسن نصرالله شخصيتي والا و تابناك دارد و نامگذاري اين پل امري مصوب شده است كه به نظر من پرداختن زياد رسانه اي به اين مسئله باعث آسيب مي شود.
مديركل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين در پايان تاكيد كرد: بايد به شهرداري پيشنهاد داد كه در راستاي اقدامات فرهنگي در زمينه نماد سازي ها در پل ها و ميادين شهر وارد ميدان شده و فرهنگ سازي كند.
در پايان لازم به ذكر است در هر زمينه اي تكرار و تثبيت كردن اهداف فرهنگي در سطح شهر در بلند مدت جواب خواهد داد و اين ضرورتي است كه مديران شهري چه در بعد فرهنگي و چه بعد عمراني بايد توجه ويژه اي به آن مبذول دارند.
انتهاي پيام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان