۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین امامزاده فضل الله فارسجین مرمت می شود
کد خبر: ۱۶۱۴۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر کل میراث فرهنگی:

امامزاده فضل الله فارسجین مرمت می شود

به منظور احیا و باززنده سازی بقاع متبرکه، مرمت امامزاده فضل الله در روستای فارسجین از توابع شهرستان تاکستان- استان قزوین آغاز شد.

امامزاده فضل الله فارسجین مرمت می شود
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی قزوین، حمیدرضا قاسمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: امامزاده فضل ا.
.
.
فارسجین یکی از بناهای تاریخی- مذهبی مربوط به قرن ششم هجری قمری بوده که در روستای فارسجین از توابع شهرستان تاکستان واقع شده و از آذر ماه 92 پروژه مرمت آن در دست اجرا قرار گرفته است.
قاسمی با اشاره به نقش مرمت بناهای تاریخی به ویژه آثار مذهبی افزود: بناهای تاریخی به خصوص بناهای مذهبی جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته و می‌تواند زمینه‌ای برای جذب گردشگران در استان فراهم نماید.
وی درباره نحوه مرمت بنا اظهار داشت: طرح توسعه این بنای تاریخی-مذهبی به عهده میراث فرهنگی بوده و طرح بازسازی و مرمت آن نیز پس از بررسی های به عمل آمده توسط تیم کارشناسی این سازمان با مشارکت و مسئولیت هیات امنا، شورای روستایی و دهیاری و همراهی مردم اجرا خواهد شد .
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: فاز اول این پروژه کلیه الحاقات ناهمگون بنا که مربوط به طرح توسعه خود امامزاده بوده و مورد تائید فنی این سازمان نمی‌باشد تخریب شده و کار استحکام بخشی اثر انجام می‌شود و فاز دوم آن نیز عملیات مرمت تکمیلی و ساماندهی محوطه اجرا خواهد شد.
که امیدواریم با تلاش هر چه بیشتر تیم فنی میراث فرهنگی و نیز مشارکت مردمی این بنای تاریخی - مذهبی زیبا تکمیل و با کاربری مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.
وی اعتبار در نظر گرفته شده برای مرمت این بنا را بالغ بر 300 میلیون ریال و مدت زمان اجرای پروژه را حدود 6 ماه عنوان کرد و گفت: فراوانی و تنوع آثار تاریخی- مذهبی از شاخص اصلی استان قزوین است که جهت حفاظت از مواریث کهن این مرزو بوم و نیزجهت رفاه حال گردشگران و زائران باید آماده و احیاء گردد که اداره کل اوقاف و امور خیریه ساخت سرویس‌های بهداشتی و رواق‌های دور بنا که جزء ساخت و سازهای جدید می باشد را به عهده دارد.
شایان ذکر است: بنای امامزاده فضل ا.
.
.
از معماری کاملا متفاوتی در منطقه برخوردار است .
ترکیب مصالح از خشت و گل، آجر با سنگ قلوه و لاشه، گچ کوبیده و ماسه و گنبدی عرقچینی که با خیز زیاد ساخته شده و قبه آجری خاصی بر فراز آن است که از ویژگی‌های بنای امامزاده فضل ا.
.
.
به شمار می روند .
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان