۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین ایران حسن نیت را با حسن نیت پاسخ می دهد/ گام ها متوازن باشد
کد خبر: ۱۳۶۸۷ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

ایران حسن نیت را با حسن نیت پاسخ می دهد/ گام ها متوازن باشد

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان نشست مذاکرات ژنو اظهار داشت: الان وارد مرحله جدی مذاکرات شده ایم و من خوشبین هستم در مذاکرات به اهداف مشترک دست یابیم.

ایران حسن نیت را با حسن نیت پاسخ می دهد/ گام ها متوازن باشد
به گزارش صبح قزوين به نقل از مهر به ژنو ،وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: بر این باوریم که جامعه بین الملل امروز برای حل بحران راهکار دارد.
وی افزود : در نیویورک و ژنو با این دید وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان آنان هم نشان دادند که اراده لازم سیاسی را دارند تا این فرآیند به پیش رود.
وزیر امور خارجه گفت: درباره جزییات صحبت کردیم و نیاز داریم مذاکرات عمیق تری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ادامه مذاکرات را کارشناسان انجام می دهند، گفت : ششم و هفتم نوامبر کار را پیش می گیریم.
ظریف افزود : وارد جزئیات نمی شوم چون جزییات در اتاق مذاکره بحث می شود.
وزیر امور خارجه گفت: جزئیات مهم هستند و اهمیت این موضوع ما را موظف کرده است با دقت بیشتری به آنها بپردازیم.
ظریف در قسمت دوم صحبت های خود که به زبان فارسی بود ، گفت : مذاکرات در روز گذشته میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 مفید بود و بحث های جدی انجام شد.
وی گفت: برای پیشرفت کار بر اساس چارچوب پیشنهادی ایران باید بر اهداف نهایی توافق کنیم.
وزیر امور خارجه گفت: همکاران من و 1+5 بحثهای مفصلی کردند و ادامه این بحث ها در سطح کارشناسان ادامه می یابد و جلسه دیگری سه هفته دیگر برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه وارد جزییات نمی شویم گفت: جزییات را باید در اتاق مذاکرات بحث کرد و در گفتگو با مطبوعات از فضای جلسه و اینکه این مذاکرات به سمت راه حل و هدف مشترک پیش می رود صحبت کرد.
ظریف افزود :هدف مشترک ما و 1+5 ، اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران و حفظ حقوق مردم ایران بر اساس معاهده ان پی تی است.
وزیر امور خارجه گفت: در باره حقوق ملت کوتاهی نمی کنیم چون هیچ دلیلی برای نگرانی از برنامه هسته ای ایران نیست و تلاش می کنیم نگرانی ها را برطرف کنیم.
وی گفت: امیدواریم با دقت و صبر و اجماع داخلی ، این روند را به پیش ببریم.
ظریف با اشاره با اینکه به مذاکرات خوش بین هستم ، افزود : امیدواریم در مذاکرات به اهداف مشترک برسیم و وارد مرحله جدی شویم که مرحله ای دشوارتر است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران افزود: با رویکرد منطقی، موضوع حل و فصل خواهد شد و مذاکرات نشان می دهد هر دو طرف جدی هستند و به زمینه مشترکی برای مذاکره دست یافته ایم.
وی افزود: این موضوع را به تهران منتقل می کنیم و هیچ دلیلی برای ادامه دار شدن این مشکل وجود ندارد.
ظریف گفت: این توافق بود که اگر طرفین متوازن نباشند ،اعتماد سازی انجام نمی شود.
وی ایجاد اعتماد متقابل را ضروری خواند و گفت: مردم ایران اعتمادی به نحوه برخورد جامعه غربی با موضوع هسته ای کشورمان ندارند و ضروری است این اعتماد ایجاد شود.
وزیر امورخارجه افزود: مبنایی برای بی اعتمادی وجود ندارد و باید قدم های متوازنی برداریم تا اعتماد بازگردد.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با بیان اینکه این دور از مذاکرات ، آزمایش مهمی برای گروه 1+5 است تا مسیر اعتماد ایران را طی کنند ، گفت: در مذاکرات قدم مهمی را برداشته ایم و بحث ها جدی بود.
ظریف افزود: در مذاکرات وارد جزئیاتی شدیم که طرفین نیاز داشتند آنها را بشنوند.
وی افزود: توازن لازم در حرکت نخست وجود داشت و برداشتن گام اول در مسیر نسبتا دشوار نشانه خوبی برای برداشتن گام های بعدی است تا با جدیت و استوار پیش رویم.
وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار لوموند در خصوص اینکه آیا ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را خواهد پذیرفت ؟ گفت: در حال بحث و مذاکره هستیم تا بر روی مکانیزم های مختلف به نتیجه برسیم.
محمدجواد ظریف در نشست خبری پایان مذاکرات هسته ای در ژنو افزود : در ایران یک سری محدودیت های قانونی در خصوص پروتکل الحاقی وجود دارد و برای اینکه در این زمینه پیش برویم به رویکرد متداول نیاز داریم.
ظریف تصریح کرد : نمی توانیم جزئیات بیشتر این گفتگو را برملا کنیم.
وی افزود: دیدگاه تحمیل و تهدید ، منفعتی برای هیچ کس ندارد و در شرایطی که آنهاتحریم ها را به ایران تحمیل کردند ، ملت ما عقب ننشست و بر اصول خود پافشاری کرد و حماسه بزرگ انتخابات را آفرید.
ظریف گفت: امیدوارم گروه 1+5 به این نتیجه رسیده باشند که راه را عوض کنند و ما این تغییر را امتحان می کنیم.
وی افزود : این مذاکرات آغاز بدی نبود و امیدواریم درس هایی از گذشته آموخته باشند و با دیدگاه جدیدی وارد مذاکره شوند.
وزیر امور خارجه گفت : وقتی به جزئیات برسیم ؛ جدیت طرف مقابل مشخص می شود.
ظریف افزود: جمهوری اسلامی با تمام جدیت و حسن نیت وارد مذاکرات شده است و حسن نیت را با حسن نیت پاسخ می دهد.
وزیر امور خارجه در پایان از دولت سوئیس به خاطر میزبانی آنها تشکر و بخاطر اینکه نتوانسته به سئوالات بیشتری پاسخ دهد از خبرنگاران عذرخواهی کرد.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان