۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پاسخ صالحی‌امیری به شائبه‌ها درباره هدایای احمدی‌نژاد: انتقال به آستان امام(ره) قانونی بود، فقط تقاضای ثبت داریم
کد خبر: ۳۸۲۶۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در گفت‌وگو با رئیس کتابخانه ملی مطرح شد

پاسخ صالحی‌امیری به شائبه‌ها درباره هدایای احمدی‌نژاد: انتقال به آستان امام(ره) قانونی بود، فقط تقاضای ثبت داریم

انتقال هدایای رئیس جمهور سابق به موزه آستان امام(ره) حرف و حدیث‌هایی مبنی بر غیر قانونی بودن این اقدام از سوی رسانه‌ها در پی داشت. رئیس کتابخانه ملی از قانونی بودن این اقدام خبر داد و گفت: تنها درخواست ما ثبت هدایا است.

پاسخ صالحی‌امیری به شائبه‌ها درباره هدایای احمدی‌نژاد: انتقال به آستان امام(ره) قانونی بود، فقط تقاضای ثبت داریم
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین، حدود یک‌ماه گذشته بود که تعدادی از رسانه‌ها با اعلام خبری مبنی بر انتقال هدایای ریاست جمهوری دولت نهم و دهم و سپردن آن به موزه آستان امام خمینی(ره)، این اقدام را از سوی رئیس جمهور سابق غیر قانونی اعلام کردند.
بنا بر گزارش‌های ارائه شده از سوی این رسانه‌ها، این اقدام رئیس جمهور سابق بدون هماهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی که طبق قانون هرگونه انتقال و عرضه این اقلام باید تحت نظر این سازمان انجام شود، صورت گرفته است.
بنا بر آنچه در گزارش‌های یک‌ماه قبل ارائه شده بود، تعداد ۲ هزار و ۵۳۰ قطعه از هدایای خارجی احمدی‌نژاد در نیمه شب ۱۱ مرداد ماه بدون هماهنگی با مسئولان امر از مجموعه کاخ سعدآباد به جای دیگری منتقل شد و پس از آن بدون هماهنگی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی که تعیین تکلیف این اموال برعهده اوست، به موزه آستان امام(ره) منتقل شد.
بنا بر گزارش‌های اعلام شده از سوی رسانه‌ها «محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای که ۱۴ مهر ماه به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، نوه‌ حضرت امام و تولیت آستان امام راحل نوشت، مجموعه‌ هدایای دوران ریاست جمهوری خود را به این موزه و آستان اهدا کرد.
» این اقدام رئیس جمهور بازتاب متعددی در رسانه‌ها داشت تا اینکه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی که تعیین تکلیف این امور بر عهده اوست به شائبه‌های موجود پاسخ گفت.
سیدرضا صالحی امیری اخیراً در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به موارد مطرح شده از سوی رسانه‌ها، گفت: دفاتر رؤسای جمهور دارای یک مجموعه‌ای از اسناد و هدایا هستند.
ما در سازمان اسناد و کتابخانه ملی براساس ضوابط دفاتری با عنوان «یادمان» داریم که در آنجا اسناد مربوط به دوره هر رئیس جمهور نگهداری می‌شود.
وی ادامه داد: طبق قانون رؤسای جمهور این اختیار را دارند که هدایای دوره خود را در هرکجا که بخواهند، نگهداری کنند.
به عنوان نمونه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شهر رفسنجان و سیدمحمد خاتمی در کاخ سعدآباد هدایای دوره خود را نگهداری می‌کنند.
آقای دکتر احمدی‌نژاد هم تصمیم گرفته که هدایای دوره ریاست جمهوری خود را در موزه آستان امام(ره) نگهداری کند که این امر از نظر ما مشکلی ندارد.
صالحی امیری در پایان تأکید کرد: تنها تقاضای سازمان اسناد و کتابخانه ملی این است که از این اموال لیست‌برداری شده و این هدایا در اسناد ملی ثبت و ضبط شود تا بعداً مناقشه‌ای برای این‌ اموال ایجاد نشود.
پس از موافقت تولیت آستان امام خمینی(ره) قرار شده است تا بخشی از این هدایا در موزه این آستان به نمایش گذاشته شود.
منبع: تسنیم انتهای پیام/۷۰۰۸

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان