۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ضد و نقیض‌های روایت جمع‌آوری جاده‌ی "کاماسار"/ ضعف نظارت کارفرما زیر ذره‌بین شورای فنی استانداری قرار گرفت
کد خبر: ۳۳۷۰۰۴ نویسنده: مطهره میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۴ ساعت: ۱۶:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

ضد و نقیض‌های روایت جمع‌آوری جاده‌ی "کاماسار"/ ضعف نظارت کارفرما زیر ذره‌بین شورای فنی استانداری قرار گرفت

کارشناس فنی دفتر استاندار قزوین گفت: جمع‌آوری و تخریب جاده‌ی کاماسار به علت عدم نظارت صحیح و اجرای نادرست مراحل جاده و راه‌سازی است.

ضد و نقیض‌های روایت جمع‌آوری جاده‌ی "کاماسار"/ ضعف نظارت کارفرما زیر ذره‌بین شورای فنی استانداری قرار گرفت

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ طی روزهای گذشته یکی از مخاطبان صبح قزوین فیلمی از جمع آوری و تخریب آسفالت جاده کاماسر (الولک) بعد از گذشت دو هفته از ساخت برای خبرنگار سایت خبری تحلیلی صبح قزوین ارسال کرد که حاکی از آن داشت که متاسفانه به دلیل عدم نظارت لازم بعد از گذشت دوهفته از انجام آسفالت جاده کاماسر این آسفالت بدلیل کیفیت پایین برداشته شده بود.

انتشار این فیلم در کانال خبری صبح قزوین باعث واکنش مسئولان استان و معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین شد.

کیفیت پروژه و حفظ سرمایه‌های ملی در اولویت است

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی با اشاره به خبر منتشر شده در خصوص پروژه کماسار می‌گوید: برخلاف اینکه ادعا شده که آسفالت پس از دوهفته جمع آوری شده، باید عنوان کرد که آسفالت به علت نقص فنی دستگاه فینیشر و عدم حصول کیفیت لازم، بلافاصله با دستور ناظر مقیم جمع آوری شده تا از اجرای غیرقابل قبول پروژه و اتلاف سرمایه‌های ملی جلوگیری شود.

مجتبی دائی دائی می‌افزاید: در ادامه اجرای پروژه آسفالت دوراهی اسبمرد کماسار در مورخ 20 مرداد 98 ، پس از رسیدن کامیون‌های حامل آسفالت به محل اجرای پروژه، دستگاه فینیشر به دلیل مسائل فنی دچار نقص شده و قادر به پخش آسفالت نبود.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق ممکن است در هر پروژه ای رخ دهد، ادامه می‌دهد: علی رغم تلاش‌های پرسنل در جهت رفع عیب، امکان پخش آسفالت توسط فینیشر میسر نشد. بنابراین با عنایت به گذشت زمان مجاز جهت پخش آسفالت تولید شده و تذکرات مکرر ناظر مقیم، پیمانکار با مسئولیت خود اقدام به اجرای آسفالت با یک دستگاه گریدر در طولی حدود ۱۵۰ متر کرد.

این مسئول با بیان اینکه پخش آسفالت با گریدر نیز در شرایطی ممکن است اتفاق بیفتد، عنوان می‌کند: پس از اجرای این طول محدود، به دلیل غیرقابل قبول بودن آسفالت با توجه به نحوه پخش و همچنین مدت زمان توقف کامیون با دستور سرناظر و پیگیری‌های کارفرما و در حضور سرپرست کارگاه در راستای حفظ کیفیت پروژه و همچنین حفاظت از بیت المال، آسفالت مورد نظر در همان ساعات اولیه اجرا جمع آوری شد.

وی ابراز می‌کند: از شرایط آسفالت در فیلم منتشر شده هم می‌توان دریافت که زمان بسیار کوتاهی از پخش آسفالت گذشته و آسفالتی که دوهفته زمان از اجرای آن گذشته باشد به این سادگی با یک دستگاه گریدر جمع آوری نمی‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین اذعان می‌کند: احتمال وقوع این رویداد در هر پروژه راهسازی وجود داشته و هر بار با توجه به نظر و تصمیم پیمانکار، ناظر، مشاور و کارفرما در خصوص آن تصمیم گیری می‌شود که بهترین برنامه برای آن به اجرا درآید.

وی یادآور می‌شود: با توجه به شرایط اقتصادی و همه تنگناهای موجود، مهندسان، پیمانکاران، مسئولان و فعالان حوزه راهسازی تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا از همه ظرفیت‌های موجود برای اجرای پروژه‌های بیشتر و با کیفیت بهتر استفاده کنند تا در نهایت مردم بتوانند از جاده‌های بهتری تردد کنند.

اما کارشناس فنی دفتر استاندار قزوین سخنان دیگری می‌گوید.

میرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره‌ی جمع‌آوری و تخریب جاده کاماسار(الولک) اظهار می‌کند: جمع‌آوری و تخریب جاده‌ی کاماسار به علت عدم نظارت صحیح و اجرای نادرست مراحل جاده و راه‌سازی است.

وی می‌افزاید: در گذشته برای آسفالت‌کردن راه‌ها از بیثف قبل از آسفالت‌کردن استفاده می‌شد، اما هم‌اکنون از روش جدید سیمانی برای دومین بار در استان قزوین استفاده‌شده که به علت نبود نظارت کافی و عدم اجرای صحیح راه روستای کاماسار از کیفیت کمی برخوردار شد که در نهایت جمع‌آوری راه این منطقه را به همراه داشت.

کارشناس فنی دفتر استاندار قزوین اذعان می‌کند: برای جلوگیری از احداث جاده‌ی بی‌کیفیت به کارفرمای پروژه تذکرات لازم داده‌شد تا در رفع مشکلات این مسیر اقدام نمایند، اما درصورت عدم اجرای دستور مرحله‌ی بازدید میدانی کارشناسان با برنامه‌ریزی یا سر زده انجام شده و مشکلات به شورای فنی برای پیگیری ابلاغ می‌شود.

وی عنوان می‌کند: مشکل روستای کاماسار که بجای استفاده از بیث از روکش سیمانی استفقاده شده‌بود و ضعف نظارت کارفرما هم‌‎اکنون تحت بررسی شورای فنی قرارگرفته‌است و در هفته‌های آتی اگر پیگیری و اقدام جهت رفع مشکل انجام نشود کار متوقف شده و مراحل قانون طی خواهد شد.

این مسئول در پایان تصریح می‌کند: نظارت عالی استاندار برای مشاهدات مشکلات به صورت ناگهانی و سرزده‌ است تا در صورت وجود مشکل برای پیگیری و تذکر اقدام می‌کند و اگر تذکرات اسباب حل مشکل نشده بود، سایر امور پیگیری به شورای فنی واگذار می‌شود.

انتهای پیام/3003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان