۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حائز رتبه ممتاز و عالی در مسابقات حفظ قرآن کشوری شدم/ بودجه‌ سالانه قرآنی بسیار ناچیز است
کد خبر: ۳۳۱۱۵۱ نویسنده: علی اکبری کلیشمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳ ساعت: ۷:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مداح و حافظ روشن دل قزوینی:

حائز رتبه ممتاز و عالی در مسابقات حفظ قرآن کشوری شدم/ بودجه‌ سالانه قرآنی بسیار ناچیز است

مداح و حافظ روشن دل قزوینی گفت: مسئولین می‌توانند بودجه‌های سالانه قرآنی را تقسیم کنند که متاسفانه این بودجه اصلا توزیع و ارائه داده نمی‌شود یا به مقدار خیلی کم داده می‌شود.

حائز رتبه ممتاز و عالی در مسابقات حفظ قرآن کشوری شدم/ بودجه‌ سالانه قرآنی بسیار ناچیز است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ روز بیست و سوم مهر، روزجهانی عصای سفید است؛ روزی که روشن دلان جهانْ طراوت، پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرامی خوانند، در این روز روشن ضمیران فریاد می‌دارند که ما هم تپیدن قلب زندگی و زدن نبض طبیعت را احساس می‌کنیم.

ما حتّی می‌توانیم با همین چشمان به ظاهر بسته خویش، در زلال شعور و صفای فطرت خدایی مان، جلال و جمال حضرت حق را بنگریم، عصای سفید چونان پرچمی است که به نشان استقلال در دست روشن دلان به حرکت درمی آید و آینه ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تأمل و تفکر دیگران می گذارد و این روشن دلان با عصای خود توانسته اند کارهای بسیار بزرگی را انجام دهند.

به مناسبت روز عصای سفید  تصمیم گرفتیم به سراغ حافظ روشن دلی که توانسته موفقیت‌های بالایی را کسب کند، برویم و وی اخیرا موفق به کسب رتبه عالی حفظ قرآن کریم در سطح کشور شده است، گفت‌وگوی صبح قزوین را با وی در ادامه می‌خوانید.

علی اکبری کلیشمی، مداح اهل بیت(ع)، حافظ و قاری قرآن کریم در استان قزوین، متولد ۱۳۶۰ و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است، همچنین این قاری قرآن دارای مدرک درجه دو تخصصی حفظ قرآن کریم است.

وی حفظ قرآن کریم را از سال ۱۳۸۵ شروع و تا سال ۸۸ به اتمام رساند و تاکنون پنج الی شش بار حائز کسب مقام برتر در سطح کشوری شده و اخیرا در مرحله نهایی مسابقات سازمان اداره اوقاف و امور خیریه سطح کشوری که در استان مرکزی، شهرستان اراک برگزار شد رتبه عالی را کسب کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار می‌کند: مسابقه سازمان اوقات و امور خیریه که مرحله مقدماتی آن در شهر قم برگزار شده بود مرحله نهایی این مسابقه اخیرا در شهرستان اراک در استان مرکزی برگزار شد و در این مسابقه رقابت بین رشته‌های مختلف بود.

علی اکبری می‌افزود: در این مسابقه ۱۵نفر در رشته حفظ کل و ۱۶نفر در رشته قرائت باهم رقابت کردند؛ که در رشته حفظ کل رتبه ممتاز و عالی داشتیم که توانستم در رشته حفظ قرآن کریم رتبه عالی کشوری را کسب کردم.

حافظ روشن دل قزوینی با اشاره به وضعیت رشته حفظ و قرائت قرآن کریم در استان اذعان می‌کند: باید همت بیشتری در این رشته‌ صورت گیرد و به این زمینه بیشتر اهمیت داده شود چراکه ما قاری و حافظان بسیاری خوبی در استان داریم که در سطح بسیار بالایی قرار دارند و باید برای مسابقات انگیزه‌های بیشتری ایجاد شود، وقتی این انگیزه‌ها بیشتر شود افراد در مسابقات بهتر حضور پیدا می‌کنند و رقابت‌های بهتری خواهند داشت.

وی عنوان می‌کند: مسابقه‌ای که اخیرا از سوی سازمان اوقات در سطح کسوری برگزار شد، یک روش جدیدی بود که ما بتوانیم بیشتر با این روش‌ و سبک‌ مسابقات آشنا شویم و بتوانیم در مسابقات بهتر عمل کنیم و امیدواریم که سال آینده قاریان و حافظان استان قزوین بتوانند در مسابقات به صورت بیشتر و بهتر در مرحله نهایی حاضر شوند.

این قاری قرآن کریم با اشاره به نقاط ضعف آموزش رشته قرآن در استان مطرح کرد: معتقدم در رشته حفظ قرآن، در استان ما تاکنون کار خیلی قوی‌ صورت  نگرفته است و باید به سمتی برویم که آموزش حفظ قرآن اصولی تر انجام شود، چراکه معمولا اگر قاریان در مسابقات استانی رتبه نیاوردند بی‌انگیزه می‌شوند و این یک آفت بسیار بزرگی است که امیدواریم کار قوی و نیرومندانه ای صورت گیرد تا ما شاهد درخشش‌های بسیاری در این رشته باشیم.

علی اکبری درباره نقاط نقاط قوت استان قزوین در حوزه قرآن می‌گوید: ما در حوزه قرآن، حافظان خوب و نامداری مانند محمود میرزایی و فرهاد رشوندی داریم که اگر به این‌ افراد انگیزه داده شود می‌توانند در سطح کشوری بسیار پیشرفت کنند و مایه افتخار شوند.

این حافظ قرآن ادامه می‌دهد: معتقدم حفظ قرآن کریم در حوزه خواهران به علت نگاه ریزبینانه  و دقت بالایی که خانم‌ها به این بخش دارند در سطح بهتر و بالاتری قرار دارد؛ چراکه وقتی به طرز سوال پرسیدن‌ آنها دقت می‌کنم، می‌بینم که دقت بالایی در حفظ دارند، البته بازتاب کشوری بالایی نداشته است، اما آموزش آنها در بخش حفظ گسترده تر و دقیق تر از برادران بوده است و حفاظ بیشتری در بخش خانم‌ها نسبت به آقایان وجود دارد.

سن ۴۰سال برای شرکت در مسابقه حفظ سن مناسبی است
وی در رابطه با حمایت مسئولین بیان می‌کند: متاسفانه حمایت مسئولان در رشته‌های دیگر خیلی بیشتر از رشته حفظ و قرائت قرآن کریم است؛ البته رشته‌های دیگر هم در جایگاه خود بسیار ارزشمند هستند و به نوعی یک هنر محسوب می‌شود، اما باارزشترین هنر حفظ و تلاوت قرآن کریم است که باید در کشور ما در جایگاه‌ بالایی قرار داشته باشد.

این قاری قرآن کریم می‌گوید: معتقدم در حوزه قرآن باید کار هدفمندی از سوی مسئولین استانی انجام شود، به طوریکه حفظ قرآن کریم فارغ از جلسات هفتگی که به صورت خودجوش برگزار می‌شود، به یک جلسه حفظ محور در استان برای همه عموم صورت گیرد که در آن کلاس‌ها از مربیان باتجربه برای آموزش حفظ، قرائت، صوت و تجوید بهره گیرند؛ که همینکار باعث تشویق بیشتر مردم شود.

علی اکبری اظهار می‌کند: مسئولین می‌توانند بودجه‌های سالانه قرآنی را تقسیم کنند که متاسفانه این بودجه اصلا توزیع و ارائه داده نمی‌شود یا به مقدار خیلی کم داده می‌شود که امیدواریم دولت و مسئولین همت بیشتری در این زمینه داشته باشند تا کار قرآنی بهتری در کشور صورت گیرد.

این حافظ روشن دل اذعان می‌کند: اخیرا گواهینامه مربیگری برایم صادر شده است که بتوانم تدریس‌هایی داشته باشم؛ البته تاکنون در برخی مکان‌ها به صورت پراکنده کلاس‌های آموزشی مانند  روش حفظ قرآن داشته‌ام ولی کلاس مستمر نداشته ام.

علی اکبری درخصوص رتبه‌های کسب کرده در مسابقات می‌گوید: دو بار در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) رتبه اول کشور را کسب کردم و در مسابقات سازمان اوقات دو بار رتبه عالی و دو بار ممتاز را بدست آوردم؛ در مسابقات بهزیستی که دومرحله بود و در هر دومرحله رتبه اول و در مسابقه سازمان اوقاف در رشته ارتحال رتبه پنجم را کسب کرده‌ام.

وی درباره برنامه آینده خود در حوزه قرآن اظهار می‌کند: در برنامه آینده ام این این هدف است که بتوانم به مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کنم و اگر خداوند بخواهد حتما تا سال آینده این‌ کار را انجام خواهم داد و با یاری خداوند متعال می‌توانم قول دهم که در مسابقات حفظ قرآن کریم سال ۱۳۹۹، نماینده ایران در بزرگسالان خواهم بود.

این حافظ روشن دل قزوینی در پایان مطرح می‌کند: اخیرا قانونی در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصویب شده که سن افراد شرکت کننده در مسابقات بین المللی حفظ را از ۴۰ به ۳۵ سال تغییر پیدا داده اند؛ به نظرم سن ۴۰سال برای شرکت در مسابقه حفظ سن مناسبی است و نیازی به تغییر آن نبود، به نظر می‌رسد اگر در این زمینه رسیدگی و تجدیدنظری صورت گیرد بهتر است.
انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان