۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۷۳درصد جمعیت قزوین در حاشیه راه آهن سکونت دارند
کد خبر: ۳۰۷۵۶۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱ ساعت: ۱۳:۳۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل راه و شهرسازی استان:

۷۳درصد جمعیت قزوین در حاشیه راه آهن سکونت دارند

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: سکونت ۷۳ درصد جمعیت قزوین در حاشیه راه آهن فرصتی برای توسعه ریلی استاناست.

۷۳درصد جمعیت قزوین در حاشیه راه آهن سکونت دارند
مسعود حق لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به انتخاب ۵ شهر کاندیدا «قزوین، شهرجدید پرند، تهران، یزد، مشهد» به عنوان پایلوت اجرا در محوریت حمل و نقل همگانی و تحقق اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی TOD، اظهار کرد: اجرای طرح T.O.D و تقویت زیرساخت‌های لجستیک از مهمترین اهداف استان در حوزه اقتصاد حمل و نقل است.

وی افزود: حدود ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه آهن سکونت دارند که این فرصت مناسبی برای بهره برداری از ظرفیت راه آهن و شهرسازی ریل پایه است.

این مسئول با بیان اینکه قزوین همواره در تهیه طرح‌های بالادستی شهری و ترافیکی در کشور پیشرو بوده، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته طرح مجموعه شهری و طرح جامع حمل و نقل ترافیک قزوین با رویکرد تقویت حمل و نقل عمومی تهیه شده و می توان آنها را با محوریت طرح TOD مورد توجه قرار داد.

حق لطفی اضافه کرد: در طرح مجموعه شهری قزوین، اتصال شهرهای اقماری بیدستان، محمدیه، شریفیه، الوند، اقبالیه و محمودآباد نمونه به صورت ریلی دیده شده که این موضوع می تواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارایه خدمت در سیستم حمل و نقل عمومی را برقرار کند.

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین گفت: در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک قزوین هم اجرای خطوط BRT و تراموای شهری پیش بینی شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به دستور وزیر برای اجرای طرح TOD در قزوین گفت: اجرای دو خطه کردن پروژه راه آهن تهران – قزوین – زنجان و احداث راه آهن قزوین – رشت، باعث شد توسعه ایستگاه راه آهن در دستور کار شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که ما از این فرصت استفاده کرده و بحث بازآفرینی محله راه آهن را نیز همراه آن طرح کردیم.

حق لطفی تاکید کرد: طرح این مباحث و همچنین وجود سایر ظرفیت‌های موجود در استان سبب شد که موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل مورد توجه این اداره کل قرار گرفته و تلاش کنیم این پروژه‌ها را در کنار موضوعات دیگری نظیر تقویت گردشگری و بازآفرینی محلات تاریخی و بافت‌های ناکارآمد شهری را در دایره‌ی بزرگتری به عنوان TOD مد نظر قرار دهیم.

تهیه راهنمای ملی TOD به عنوان یک سند بالادست ضروری است
وی افزود: تشکیل کارگروه TOD در استان و در اداره کل، همراهی استاندار، نمایندگان مجلس استان، معاون عمرانی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مجموعه شهرداری و همچنین تمایل سرمایه گذاران در کنار ظرفیت‌های بسیار زیاد قزوین، موجب شد قزوین به عنوان پایلوت اجرای طرح TOD در کشور انتخاب شده و حکم مدیر اجرایی این طرح برای مدیرکل راه و شهرسازی استان از سوی معاون حمل و نقل وزارت متبوع ابلاغ شود.

حق لطفی عنوان کرد: در همین راستا مقرر شد مبلغ ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح مطالعاتی این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اختیار این اداره کل قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به طرح این موضوع با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: چند نماینده از شرکت ژاپنی جایکا به شهر قزوین آمده و پس از بازدید از ایستگاه راه آهن، بافت‌های مرکزی شهر، آثار تاریخی و گردشگری آن، قزوین را به عنوان یکی از نمونه‌های مناسب برای اجرای طرح TOD اعلام کردند.

حق لطفی اذعان کرد: هم اکنونتوانسته ایم قول مساعد سازمان شهرداری‌ها برای فروش اوراق مشارکت طرح را جلب نموده و تهیه شرح خدمات طرح توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل TOD را برای شهر قزوین در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی تهیه راهنمای ملی TOD به عنوان یک سند بالادست را ضروری دانست و عنوان کرد: همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، تامین ناوگان ریلی مناسب و کافی، توجه مشاوران راه آهن در طراحی ایستگاه ها به موضوع TOD و تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغه هایی است که در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: برقراری یکپارچگی میان اقدامات شرکت راه‌آهن در محدوده ایستگاه راه‌آهن، شرکت بازآفرینی شهری به‌عنوان ارتباط بین این موضوع و بازآفرینی، همچنین معاونت شهرسازی در خصوص لحاظ نمودن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات اداره کل و راه و شهرسازی معین شد.

این مسئول ابراز کرد: در ادامه به بیان اهمیت تأمین ناوگان مناسب و کافی برای ترغیب مسافران به استفاده از حمل‌ونقل همگانی در رقابت با خودرو شخصی و ایجاد خط BRT در راستای ایجاد یکپارچگی در حمل‌ونقل همگانی برای انتقال مسافران به سایر نقاط شهر قزوین پرداخته و تأکید شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان