۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۳۹ درصد موارد ابتلا به ایدز ناشی از تزریق مواد است
کد خبر: ۲۶۲۹۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۸ ساعت: ۱۳:۵۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور:

۳۹ درصد موارد ابتلا به ایدز ناشی از تزریق مواد است

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور بیان کرد: نرخ ابتلا به بیماری ایدز از طریق روابط جنسی و اعتیاد تقریبا برابر شده است به طوریکه ۳۹ درصد موارد ابتلا به این بیماری از طریق تزریق مواد است.

۳۹ درصد موارد ابتلا به ایدز ناشی از تزریق مواد است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، همایش علمی و کاربردی معاونین پیشگیری بهزیستی سراسر کشور با شعار "پیشگیری محور سلامت اجتماعی" پیش از ظهر امروز(شنبه) به میزبانی استان قزوین در سالن اجتماعات باغستان قزوین آغاز شد.

دکتر فرید براتی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور در این همایش اظهار کرد: سازمان بهزیستی در مقوله پیشگیری، سبقه دو دهه‌ای دارد به طوریکه 20 سال پیش موضوع پیشگیری در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی افزود: براین اساس وظایفی به بهزیستی محول شده است و امسال با توجه به قوانین برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی را متولی بحث سلامت اجتماعی و پیشگیری اعلام کرده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: عوامل مهمی در بحث سلامت اجتماعی موثر هستند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

وی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه وظایفی معین شده که تصویب آیین نامه مربوط به مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت‌ها از جمله آن بوده و مشاوره و مداخلات روانشناختی نیز در این قانون مورد تایید قرار گرفته است همچنین با توجه به محول شدن وظایفی درباره کاهش طلاق به بهزیستی، باید در این راستا اقدامات لازم انجام شود.

براتی تصریح کرد: صدور مجوز کلینیک‌ها و مشاوره به بهزیستی واگذار شده است همچنین در برنامه ششم درخصوص ساماندهی معتادان و به ویژه کاهش 25 درصدی نرخ اعتیاد در کشور اشاره شده است.

وی در ادامه گفت: نرخ ابتلا به بیماری اچ آی وی از طریق روابط جنسی و اعتیاد تقریبا برابر شده است به طوریکه 39 درصد موارد ابتلا به این بیماری از طریق تزریق مواد و 41 درصد ناشی از روابط نامتعارف جنسی است که این امر لزوم برنامه‌ریزی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را می‌طلبد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور مهمترین اولویت برنامه ششم توسعه را سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری دانست و بیان کرد: سلامت اجتماعی صرفا کاهش آسیب اجتماعی نیست بلکه ارتقای کیفیت زندگی ابعاد گسترده‌تری دارد که باید مشارکت اجتماعی، امید اجتماعی، کاهش رفتارهای بزهکارانه، ثبات و تحکیم خانواده، دستگیری و همدلی مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت 188 سازمان مردم نهاد در استان قزوین
در ادامه سید سعید شاهرخی معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین اظهار کرد: مردم، سرمایه اصلی نظام و کشور هستند لذا توجه به مردم به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور به درستی در دستور کار قرار گرفته است و دولت نیز با جدیت این کار را دنبال می‌کند.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی دامنه گسترده‌ای دارد که از مهم‌ترین آنها بحث اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی و موضوعات مرتبط با آن است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: انجام کارهای بزرگ بدون حضور و مشارکت مردم امکان پذیر نیست و متمرکز کردن مردن در سازمان‌های مردم نهاد پیرامون موضوعات مختلف، نتایج مثبتی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: در استان قزوین 188 ثمن یا سازمان مردم نهاد فعالیت دارند که 94 سازمان طی 4 سال اخیر ایجاد شده است که از جمله آنها 22 ثمن در بخش بانوان، 7 ثمن با موضوع مرتبط با میراث فرهنگی، 4 ثمن با موضوع آبادی و عمران و 25 ثمن در بحث آسیب‌های اجتماعی فعال هستند.

شاهرخی در پایان گفت: به منظور استفاده از ظرفیت مردمی باید بستری سازی لازم با همکاری مسئولان و دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد تا گروه‌های مختلف اجتماعی در این زمینه مشارکت کنند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان