۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سرگردانی کشاورزان تاکستانی در فصل برداشت انگور
کد خبر: ۹۲۰۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

حاشیه حوزه انگور تاکستان

سرگردانی کشاورزان تاکستانی در فصل برداشت انگور

ظرفیت خارق‌العاده شهرستان تاکستان در کشت و بهره‌برداری محصول انگور شهرت ملی دارد که البته مشکلات و موانع موجود نیز به همان اندازه برای انگورکاران دارای اهمیت است.

سرگردانی کشاورزان تاکستانی در فصل برداشت انگور
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، باغداران تاکستانی که در این روزهای گرم تابستان سرگرم برداشت انگور از حدود 37هزار هکتار از تاکستان‌های این شهرستان هستند گرچه محصول انگور تولیدی شهرستان  از مناظر کمی، کیفی و رشد تولیدی نخستین رتبه را در سطح استان و رتبه بالا در سطوح کشوری دارد؛ اما حوزه انگور تاکستان نیز از حاشیه‌ها و مشکلات متعدد در امان نبوده و در حال حاضر این بخش مورد تهدید پاره‌ای از موانع قرار گرفته است.

37

با توجه به اهمیت ویژه، جایگاه والا و ارزشمند تولید و برداشت محصول انگور در شهرستان تاکستان نیاز به حمایت‌های بیشتر سازمان جهاد کشاورزی استان از انگورکاران و زارعان این بخش نیز مورد قرار دارد.

انتظار می‌رود وزیر جهاد کشاورزی و مسئولین استانی و شهرستانی در نرخ‌گذاری ثابت ارقام پرمحصول و کم محصول کشاورزی دقت نظر بیشتری به خرج دهند و قیمت نوسانی کشمش را با اعلام نرخ واقعی و مراکز خرید ارقام کشمش ثبات بخشیده تا دل کشاورزانی که پیامبر اسلام بوسه بر دستشان می‌زند را شاد و مسرور کنند.

.این عده با درخواست مساعدت از مسئولان شهرستان و استان، قیمت انگور را در مقایسه با هزینه‌های نگهداری، کارگر، کود و سم و آبیاری و غیره ناچیز دانستند

35

کشاورز تاکستانی در گفتگو با تاک پرس

حجت اله طاهرخانی کشاورز80ساله تاکستانی به خبرنگار تاک پرس گفت: امسال نسبت به سال گذشته برداشت انگور کمتر شده است الان که در باغات محصول برداشت می کنیم نگران فروش کشمش های خود هستیم چون پول فروش کشمش سال گذشته خود را هنوز به طور کامل دریلفت نکرده ایم و 40درصد از آن نزد دولت باقی مانده است.

از مسئولین می خواهیم به داد کشاورزان برسند مردم با این تلاش و زحمت کار میکنند و در آخر سرگردان هستند و بازاری برای فروش محصول خود نداریم،و اگر امسال هم روال خرید دولت از کشاورزان به این شکل باشد کشمش را نمی فروشیم.

مسئولین به داد ما برسند شغل ما شغل اجداد ما کشاورزی بوده و تاکنون به این صورت مشکلات نداشتیم،در زمان قدیم تاجرها کشمش را در باغ خریداری می کردند.

این کشاورز زحمت کش به خبرنگار ما گفتن:مجبوریم هر کیلوگرم انگور را به قیمت حدود 1500 تومان و کشمش تیزابی را 3200 الی اصلا 3400 تومان به فروش می رسد را تیزاب بزنیم که با توجه به هزینه‌های تولید آن، مقرون به صرفه نیست تن بدهیم.

33

این کشاورز از تغییر کشاورزی سنتی به مدرن گله می کند و استفاده از کودهای شیمایی را عامل کاهش برداشت انگور می داند،بیل زدن باغات که عامل رشد و تقویت خاک می شود

افزایش سم های متقلب و کاهش کارآیی سمها عامل دیگر نارضایتی کشاورزان است.،کمبود نیروی انسانی در فصل بیل زدن از عواملی است کشاورزان مجبور به استفاده از سم کاهش دهنده رشد علف های هرز شده اند و همچنین بی تدبیری برخی کشاورزان باعث افزایش بیش از حد حقوق کارگران فصلی در این شهرستان شده است.

این کشاورز زحمت کش می گوید:اعلام قیمت کشمش در سال گذشته موجب خوشحالی باغداران بزرگ‌ترین تولیدکننده کشمش کشور شد و که طی هفته‌های گذشته باعث ایجاد صف‌های طولانی از خودروهای حامل کشمش در مقابل سازمان تعاون روستایی شد که باغداران پس از روزها انتظار در صف برای فروش محصول به هنگام عرضه کشمش خود با کاهش حدود هزار تومانی قیمت خرید مواجه شدند.

بنابراین با توجه به اینکه کم‌آبی به عنوان یک بحران در مسیر انگور تاکستان سایه انداخته است بنابراین باید انتظار داشت که متولیان امر ضمن توجه به این مسئله برای برون رفت از این مسئله تلاش کرده و گام‌های اثرگذاری را بردارند چرا که اشتغال به کشاورزی آنهم در بخش انگور برای بسیاری از کشاورزان تاکستانی امری ضروری است.

5

شهرستان تاکستان دارای کشوری در تولید انگور

باغستان های 37هزار هکتاری انگور تاکستان  با رده‌های مختلف کشت و تولید از اصلی‌ترین و جدی‌ترین شکل انگور مرغوب میان استان‌های سطح کشور است

بحث فروش محصول و یافتن بازار مناسب از دغدغه‌های همیشگی کشاورزان است، از این‌رو دولت سعی کرده با خرید تضمینی یا توافقی، بخشی از این مشکل کشاورزان را رفع کند، با این حال این برنامه حمایتی برخی اوقات نارضایتی‌هایی را نیز به‌دنبال داشته است، نظیر خرید کشمش از باغداران تاکستانی که گرچه در ابتدا 4500 تومان اعلام شده بود، اما سال گذشته به هنگام خرید از باغداران، به حدود 3500 تومان کاهش یافتکه دغذغه اصلی کشاورزان تاک دار تاکستانی است.




انتهای پیام/7008

منبع: تاک پرس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان