۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ارتباط آتش نشانی با رسانه ها موجب کاهش خسارات شده است
کد خبر: ۳۶۶۱۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر سازمان آتش نشانی خبر داد:

ارتباط آتش نشانی با رسانه ها موجب کاهش خسارات شده است

شفیعی گفت: ارتباط تنگاتنگ سازمان آتش نشانی با رسانه ها، پیرامون اطلاع رسانی صحیح وتبدیل فرهنگ ایمنی به فرهنگ عمومی مردم، تأثیر به سزایی در پیشگیری از وقوع حوادث، کاهش صدمات و خسارات ناشی از آن داشته است.

ارتباط آتش نشانی با رسانه ها موجب کاهش خسارات شده است
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی صبح قزوین، سید علی شفیعی، مدیر کل سازمان آتش نشانی استان قزوین در مراسم صبحگاه روز آتش نشانی و ایمنی، ضمن تبریک این روز به کارکنان این ارگان گفت: تاسیس آتش نشانی در شهر قزوین به سال 303 هجری شمسی باز می گردد، فلسفه‌ی نام گذاری روز 7مهرماه به نام روز ملی آتش نشانی به سالهای نخست آغاز جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران باز می گردد.
وی افزود: در هفتم مهرماه سال 60 در پی حمله هوایی دشمن بعثی به پالایشگاه نفت آبادان و آتش سوزی مهیب این پالایشگاه، چند تن از آتش نشانان ایثارگر در حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند، از این رو به مناسبت گرامیداشت مقام این عزیزان و از خود گذشتگی بالای آن ها، هفتم مهرماه در تقویم کشوربه نام مقدس آتشنشانی و ایمنی ثبت شد.
درعین حال می توان هدف نهایی از نام گذاری این روز را تبدبل فرهنگ ایمنی در کشور به یک فرهنگ عمومی دانست.
34   مدیر کل سازمان آتش نشانی اذعان کرد: در حال حاضر دستگاه‌های امدادی با حداکثر توان خود برای تحقق امنیت و ایمنی تلاش می کنند، سازمان‌های آتش نشانی بر این باورند اگر شهروندان آگاهی لازم در خصوص مسائل ایمنی داشته باشند، می توان محیط شهرها را هرچه بیشتر ایمن نمود.
این مسئول ادامه داد: در محدوده‌ی ایمنی شهرها یکی از جنبه‌های عمده‌ای که قبل از وقوع حوادث می بایست برنامه‌ریزی و انجام شود آموزش عمومی در زمینه‌ی پیشگیری و بروز حوادث و روش‌های مقابله با آن است.
وی ابراز داشت: ارتباط تنگاتنگ سازمان آتش نشانی با رسانه ها، از جمله صدا وسیما پیرامون اطلاع رسانی صحیح وتبدیل فرهنگ ایمنی به فرهنگ عمومی مردم، تأثیر به سزایی در پیشگیری از وقوع حوادث، کاهش صدمات و خسارات ناشی از آن داشته است.
این مسئول اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر 190 مورد خبر و گزارش همراه با عکس و فیلم منطبق با فعالیت‌ها و اخبار این سازمان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و با انتشار آن تا حد قابل توجهی انگیزه‌ی شهروندان را در رعایت اصول ایمنی تقویت کرده که در مواجهه‌ی کمتر آن‌ها با حوادث، مأثر بوده است.
21 سید علی شفیعی بیان کرد: سازمان آتش نشانی قزوین با استعداد 7 ایستگاه فعال  و 1 ایستگاه در جریان تجهیز و تعداد 163 نفر نیروی ستاد و عملیات مشغول انجام وظیفه است.
وی افزود: در استاندارد های جهانی برای هر 50 هزار نفر جمعیت شهری یک ایستگاه آتش نشانی تعریف شده که با حمایت و توجه ویژه شهردار محترم با تخصیص بودجه 5 میلیارد و 700 میلیون تومانی در سال 92 تامین شده است.
مدیر کل سازمان آتش نشانی ادامه داد: وظایف این سازمان علاوه بر از اطفای حریق، شامل امداد و نجات در ارتفاعات، امداد رسانی در چاه، نجات حبس شده در آسانسور و تله کابین، امدادرسانی به خودروهای تصادفی در شهر و حومه، جستجو در کانال‌ها و آبگیرهای شهر و امدادرسانی درکلیه موارد بحران و حوادث غیر مترقبه است.
وی افزود: در حال حاضراین سازمان از 35 دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین عملیاتی و تجهیزات پیشرفته آتش نشانی در زمینه‌های مختلف اطفای حریق و امداد ونجات برخوردار است، از پروژه‌های عمرانی شاخص پیش روی این سازمان، می توان به ایستگاه آتش نشانی در شهرک های اندیشه، چوبیندر و دانش اشاره کرد.
این مسئول ادامه داد: در حوضه‌ی عملیات امداد و نجات در سال 92، حدود 2 هزار و 200 عملیات اطفای حریق و امداد و نجات انجام شده که از این میزان 1 هزار و سیصد عملیات مربوط به آتش سوزی و تعداد 900 مورد آن مربوط به عملیات امداد و نجات بوده، نجات یافتگان این عملیات در حدود 432 نفر شمارش شده اند.
5 شفیعی اعلام کرد:.
در بحث آموزش شهروندی مدت 22 هزار نفر ساعت، آموزش عمومی به شهروندان ادارات و نهادهای دولتی وسایر درخواست کنندگان ارائه شده است و در جهت ارتقای دانش فنی آتش نشانان استان، مدت 13 هزار نفر ساعت آموزش تخصصی ارائه شده است.
مدیر کل سازمان آتش نشانی اعلام کرد: در 136 مورد, چگونگی ایجاد حریق و تهیه پاسخ کارشناسی به مراجع قضایی، سازمان های بیمه، ذینفعان و بازخورد تحلیلی آن در آموزش و پیشگیری،  کشف علت حریق مشخص شده است.
سیدعلی شفیعی یادآور شد: سازمان آتش نشانی به منظور حفظ آمادگی جسمانی افراد درحوضه‌ی تربیت بدنی، با ترغیب آتش نشانان به شرکت فعال در مسابقات کشوری و جهانی سعی در حفظ آمادگی روحی و جسمی آنان دارد، در این راستا کسب مقام نایب قهرمانی کشور در مسابقات عملیات ورزشی مؤید این اراده است.
3 این مسئول تاکید کرد: سازمان آتش نشانی به عنوان متولی ایمنی در شهرها می کوشد همگام با توسعه شهری و ورود تکنولوژی، موضوع ایمنی را بانظارت بر اجرای این ضوابط محقق نماید.
امروزه بلند مرتبه سازی یکی از موارد توسعه شهری محسوب می شود که می بایست ایمنی و حفاظت در مقابل حریق از آغاز طراحی تا مرحله ساخت و بهره‌برداری مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد:.
بافت فرسوده شهرها یکی از موارد معضلات شهری در خصوص ایمنی است، در حال حاضر کاربری های بدون مجوز، تغییر کاربری های غیر قانونی و تبدیل کاربری های مسکونی به انبار مواد شیمیای و تجاری یک بحران و تهدید بالقوع برای سازمان آتش نشانی محسوب می شود.
مدیر کل سازمان آتش نشانی خاطر نشان کرد: این سازمان افق برنامه های خود را با رویکرد آموزش و پیشگیری در سطح جامعه، ارتقاء توانایی‌های عملیاتی و دانش تخصصی سازمانی تدوین و تعریف کرده است که تعامل و همکاری شایسته‌ی دستگاه‌های امداد رسان به ویژه نیروی محترم انتظامی، جمعیت هلال احمر و فوریت های پزشکی یک زنجیر ایمن و قابل اطمینان برای شهر و شهروندان ایجاد می کند.
شفیعی در پایان افزود: همکاری‌های همه جانبه‌ی استانداری، شهرداری و شورهای محترم شهر قزوین باعث شده تا امکان خدمت رسانی مطلوب تر این سازمان، برای شهروندان میسر شود.
انتهای پیام/  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان