۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین محله‌ای در قلب شهر اما دورافتاده!/"هادی آباد" همچنان چشم انتظار روشن‌شدن چراغ بازآفرینی است!
کد خبر: ۳۳۲۰۳۳ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۸ ساعت: ۷:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مشکلات محله پرمشکل قزوین؛

محله‌ای در قلب شهر اما دورافتاده!/"هادی آباد" همچنان چشم انتظار روشن‌شدن چراغ بازآفرینی است!

محله هادی آباد یکی از محلاتی است که باوجود واقع بودن در شهر ویژگی‌های حاشیه نشینی و مناطق محروم را دارد، در همین راستا طرح بازآفرینی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان آن در نظر گرفته شده است.

محله‌ای در قلب شهر اما دورافتاده!/"هادی آباد" همچنان چشم انتظار روشن‌شدن چراغ بازآفرینی است!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛_____ طاهره سادات موسوی.


محله "هادی آباد" در زمینی به مساحت 58هکتار در منطقه 2 و شمال غربی شهر قزوین در مجاورت بلوار نواب صفوی و شهید بهشتی واقع شده است.

این منطقه با وجود قرار گرفتن در داخل شهر، تمام ویژگی‌های حاشیه نشینی را داراست، بافت فرسوده، مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در این محله دیده می‌شود.

برخی از قسمت‌های این محله حتی از داشتن حداقل امکانات و خدمات نیز بی‌بهره هستند، این مشکلات در حالی است که خیابان‌های اطراف آن سهم مطلوبی از امکانات را به خود اختصاص می‌دهند.

علاوه بر بافت فرسوده ساختمان‌ها، معابر و گذرهای این منطقه نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

بافت فرسوده در کنار آسیب‌های اجتماعی همواره مشکلات متعددی را برای ساکنان این محله بوجود آورده و نیاز به توجه مسئولان و نهادهای اجرایی را دوچندان کرده است. اما این نیاز تا چه میزان مورد توجه و عمل قرار قرار گرفته است؟!

طرح بازآفرینی از جمله طرح‌هایی است که برای بهبود کیفیت زندگی مناطق شهری درنظر گرفته شده است. از سال 89 تاکنون طرح‌ها و ایده‌های مختلفی برای بهبود وضعیت این محله پیشنهاد و مطرح شده است، اما آیا این موارد به مرحله عمل نیز رسیده یا تنها در محدوده طرح و در قالب کاغذ و حرف باقی مانده است.

طبق گزارشات موجود، پروژه تملک بافت فرسوده هادی آباد، با اختصاص 207ميليارد و 287ميليون ريال اعتبار با مسئولیت مدیریت تملک و نظارت مشاور شهرداری از بهمن 89 آغاز و 2سال مدت اجرا برای آن تعریف شد.

در سال ۹۵ نیز بیش از ۹۰ درصد عرصه تملک شده و ۱۰ درصد باقیمانده که به حدود ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا کار دوباره آغاز شده و مردم از بلاتکلیفی خارج شوند.

بهسازی، آسفالت و جدول بندی معابرنیز از موضوعاتی بود که در آن زمان برای محله هادی آباد تعریف شده بود.

در سال جاری نیز از مجموع 58 هکتار مساحت محله ناکارآمد شهری هادی آباد قزوین حدود ۶ هکتار آن در فاز نخست به مورد اجرا گذاشته شد.

استاندار پس از بازدید از محله هادی آباد در مهر ماه سال جاری این محله را در اولویت بازآفرینی قرار داد.

برای بررسی وضعیت هادی آباد به این محله رفته و مشکلات را از نگاه و زبان ساکنینش جویا شدیم.

با قدم زدن در محله بافت فرسوده، نخستین چیزی بود که به طور چشمگیری دیده می‌شد، پس از آن کم عرض بودن کوچه‌ها بود که رفت و آمد وسایل نقلیه و پارک اتومبیل‌های ساکنین را دچار اختلال می‌کرد.

جوی‌های آبی که برگ و فاضلاب در آن قابل مشاهده است، زحمت و سختی در چهره ساکنین این محله به خوبی دیده می‌شد، دیوارهای قدیمی و فرسوده و مردمان خسته ای که از نبود امکانات و نگاه ناعادلانه و قضاوت بی‌مورد گلایه مندند، اینجا ناحیه دورافتاده و حتی منفصل شهری نیست، اینجا محله‌ای است در قلب شهر و نزدیک به مراکز اداری، ناحیه ۲ شهر قزوین، هادی آباد!

یکی از ساکنین محله به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: جوی‌های فاضلاب کنار خیابان‌ها وضعیت مناسبی ندارد و این موضوع به‌ویژه در فصل گرما موجب اذیت ساکنین شده و جمع شدن حشرات موذی همچون پشه و سوسک را به دنبال دارد.

وی می‌افزاید: البته نظارت‌هایی صورت می‌گیرد، اما کار اساسی در این رابطه صورت نگرفته است.

این شهروند درباره مشکل اصلی جوانان این منطقه ابراز می‌کند: اشتغال بزرگترین معضل جوانان این محله است که با حل آن تجمع‌های بی‌جا و مزاحمت‌ها کاهش می‌یابد، همچنین شرایط از نظر امنیتی نیست البته شرایط نسبت به گذشته که شاهد دعوا و چاقو کشی بودیم بهبود یافته است.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: امنیت محله بهتر شده اما همچنان شاهد تجمع مواد فروشان، مصرف کنندگان مواد مخدر و قاچاقچیان در محله هستیم.

وی می‌افزاید: وجود مصرف کنندگان مواد مخدر افزایش دزدی را به دنبال خواهد داشت که یکی از آسیب‌های محله به شمار می‌آید.

یکی دیگر از اهالی محله هادی آباد ابراز می‌کند: کم بودن عرض خیابان‌ها و کوچه‌ها و مشکلات رفت و آمد وسایل نقلیه باعث شده بازار مغازه دارها رونق لازم را نداشته باشد.

این شهروند قزوینی ادامه می‌دهد: امکانات تفریحی و آموزشی در محله به اندازه نیاز وجود ندارد و مشکلات آموزشی در مدارس دیده می‌شود، از مسئولین انتظار داریم تا پارک در حال ساخت را گسترش داده و نسبت به تحصیل و ایجاد مدارس نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

اسم هادی آباد قضاوت زود هنگام را به دنبال دارد!
یکی دیگر از ساکنان این محله با اشاره به مشکلات موجود اذعان می‌کند: خیابان‌ها، کوچه‌ها و جوی‌ها نامناسبی دارند، آسفالت انجام شده نیز به صورت پینه دوزی و تکه تکه انجام شده و اقدام اساسی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به وضعیت بهداشتی محله هادی آباد ابراز می‌کند: در این محله وضعیت بهداشتی نیز نامطلوب است و حتی گاهی زباله‌ها یک هفته باقی مانده و با وجود تذکرات ماموران شهرداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام نمی‌کنند.

این شهروند می‌گوید: معمولا حضور اسب باری‌ها آلودگی صوتی و بهداشتی ایجاد کرده و ماموران شهرداری نیز رسیدگی نمی‌کنند.

وی در ادامه معضلات هادی آباد عنوان می‌کند: فقیرنشینی نیز یکی دیگر از مشکلات این محله است، هادی آباد زحمت کش‌ترین قشر قزوین است و در مواقعی همچون انتخابات بیشترین آمار همکاری را دارد، اما شاهد هستیم که بدی‌ها و نقاط ضعف این محله زبان زد و معروف است تا جایی که در ادارات نیز ممکن است با شنیدن اسم هادی آباد به عنوان محل سکونت در ارائه خدمات کم کاری شود، در واقع نوع نگاه به مردم این محله ناعادلانه است.

این ساکن محله هادی آباد اظهار می‌کند: این محله از بافتی فرسوده برخوردار است، از طرفی قیمت گذاری واحدی نیز برای اماکن محله تعریف نشده و نظارتی در این رابطه وجود ندارد تا بتوانیم خانه‌ها را به فروش رسانده و واحدهای تجمیعی درست کنیم.

وی می‌افزاید: درباره بهسازی محله هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته، اگر امکانات برای ساخت و ساز تخصیص داده شود بافت فرسوده از بین خواهد رفت.

این شهروند ابراز می‌کند: تعدد خانه‌های مجردی اتباع خارجی باعث شده امنیت کاهش یافته و فرزندان و بانوان ما در این شرایط احساس ناامنی کنند.

یکی دیگر از ساکنین هادی آباد اظهار می‌کند: مشکل رفاهی، فرهنگی و تربیتی، معضلات اجتماعی همچون بیکاری، اعتیاد، فروشندگی و مصرف کنندگی مواد مخدر و همچنین نداشتن و کمبود امکانات بهداشتی و رفاهی از جمله مشکلات هادی آباد است.

مسئولین فقط چشم می‌گویند! 
وی می‌افزاید: ساخت پارک به عنوان اقدامی مثبت در دستور کار مسئولین قرار گرفت که در نتیجه آن گرد و خاک نصیب ساکنین شد و امکانات مناسبی نیز در دسترس قرار نگرفت.

این شهروند تاکید می‌کند: همه نوع آسیب به ساکنین این محله رسیده و هیچ مسئولی هم به این منطقه نگاه نمی‌کند، البته چند بار اعضای شورای شهر و مسئولین از محله بازدید کرده‌اند اما فقط چشم چشم گفته و رفته‌اند.

وی می‌افزاید: در راستای تملک این محله ۱۵ سال است که چند ساختمان در صف خریداری و کمبود بودجه قرار گرفته است.

این شهروند هادی آبادی عنوان می‌کند: از مسئولین انتظار داریم، هر چند ماه یک بار هرکس متناسب با سمت خود از محله بازدید کرده و امکانات لازم را در نظر بگیرند.

وی درباره مشکل اعتیاد در محله می‌گوید: وحود مصرف کنندگان و فروشندگان در محله باعث شده ساکنین با مشکل مواجه شوند‌ و تماس با ۱۱۰نیز به دلیل نداشتن مجوز ورود به منزل راه به جایی نمی‌برد، انتظار مردم محله این است که این افراد جمع شوند.

این شهروند ادامه می‌دهد: همچنین انتظار داریم مسئولان به فقرا رسیدگی کنند‌ چراکه مردم در اینجا با فلاکت و زجر زندگی می‌کنند‌؛ البته تاکنون اقدامی نشده، البته امیدی هم نداریم مسئولان رسیدگی کنند.

یکی دیگر از شهروندان عنوان می‌کند: کم عرض بودن کوچه‌ها و نبود مکانی مناسب برای اوقات فراغت باعث شده سر و صدا زیاد شده و همچنین مشکل پارک اتومبیل‌ها وحود داشته باشد.

موادمخدر معضل اجتماعی هادی آباد است
همشری دیگری می‌گوید: اراذل و اوباش در این محله و به‌ویژه در پارک شهدا که در مجاورت این محله است به وفور دیده می‌شوند، تا جایی که اینجا به پاتوق معتادان تبدیل شده و در نتیجه امنیت را کاهش داده و اقدام مناسبی نیز در این راستا صورت نگرفته است.

یکی دیگر از شهروندان با بیان این نکته که هادی آباد پر از مشکل است، اظهار می‌کند: تنگ بودن خیابان‌ها و نبودن جای پارک مناسب و همچنین بافت فرسوده مشکل عمده این محله است.

وی ادامه می‌دهد: ناامنی و فروش مواد مخدر و وقوع دعوا نیز از دیگر مشکلات این محله است، به علاوه اینکه از خود هادی آباد تا مرکز شهر اتوبوس وجود ندارد.

گلایه ساکنین محله نسبت به ناامنی و فروش و مصرف مواد مخدر در منطقه در حالی است که در سال ۹۱ این محله از امن ترین محله‌های استان برشمرده شده و ادعا شده که خريد و فروش موادمخدر در این محله به حداقل رسيده است.

در ادامه روند رسیدگی و مشکلات و پیشرفت طرح بازآفرینی را از سخنگوی شورای شهر قزوین جویا شدیم.

طرح بازآفرینی هادی آباد در دست بررسی است
سیده منیره قوامی درباره مشکلات این منطقه به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: طرح بازآفرینی از سیاست‌های کلان کشور بوده و حتی در مجلس نیز برای آن بودجه درنظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: برای اختصاص بودجه به طرح‌های بازآفرینی لازم است طرح‌هایی توسط مدیریت شهری ارائه شود، در بازید استاندار از محله هادی آباد که در مهرماه صورت گرفت، این محله در اولویت طرح قرار گرفت.

سخنگوی شورای شهر قزوین ابراز می‌کند: البته پیش از این در طرح پروژه نواب ۳۰۰واحد ساخته شد که باتوجه به مشکلاتی همچون رکود مسکن، عدم تخصیص وام و استقبال مردم با مشکل مواجه شد.

وی درباره طرح بازآفرینی عنوان می‌کند: در سال ۸۶و ۸۷ طرحی برای هادی آباد مصوب شده بود که بودجه آن از طرف بانک جهانی بود به دلیل مشکلاتی همچون تحریم جذب نشد.

این مسئول ادامه می‌دهد: هم اکنون نیز تعدادی از کارشناسان برای ارائه مجدد طرح درحال فعالیت هستند که البته پس از تکمیل طرح میزان زمان لازم برای اخذ بودجه از صندوق توسعه ملی از دسترس ما خارج است.

وی عنوان می‌کند: در راستای بازآفرینی باید در فرهنگ مردم محله و موافقت آنها برای اختصاص زمین‌ها در جهت تجمیع و ایجاد زمین یک دست و سرمایه گذاری کار شود که برای این منظور دفتر تسهیلگری در این محله دایر شده است، البته هنوز تعامل لازم با اهالی ایحاد نشده است.

بازآفرینی کیفیت زندگی و امنیت هادی آباد را افزایش می‌دهد
عضو شورای شهر قزوین درباره امنیت هادی آباد بیان می‌کند: بازآفرینی و تغییر شکل ساختمانی از جمله راه‌هایی است که می‌تواند به افزایش امنیت در محله کمک کند، چراکه هم اکنون به دلیل شرایط و شکل خاص محله امکان سکونت برای اتباع خارجی و اقشار دیگر به راحتی وجود دارد و همین انواع معضلات اجتماعی را به دنبال دارد.

وی ادامه می‌دهد: ایجاد امنیت به طور عمده برعهده نیروی انتظامی است اما مدیریت شهری نیز با انجام بازآفرینی می‌تواند در راستای امنیت اقدام کند، به همین منظور حق و حقوق شهرداری برای ساخت و ساز برای ساختمان‌هایی که در طرح بازآفرینی قرار دارند بخشیده که متاسفانه این اقدام نیز افزایش استقبال مردم را به دنبال نداشت.

قوامی اظهار می‌کند: خانه فرهنگ و احداث پارک محلی هادی آباد به وسعت ۲هزار متر با داشتن امکانات یک پارک محله‌ای از اقدامات شهرداری در محله هادی آباد بوده است.

وی با اشاره به مشکلات معابر و کوچه‌ها ابراز می‌کند: بخش‌هایی از آسفالت و جدول گذاری معابر هادی آباد انجام شده و بخش‌هایی از آن نیز در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی شورای شهر قزوین در پایان با تاکید بر نقش فرهنگ سازی در تسهیل طرح بازآفرینی می‌گوید: فعالیت منظم دفتر تسهیل‌گری، جلب اعتماد، اقناع و تشویق ساکنین محله برای ساخت و ساز و بیان اهمیت بازآفرینی و افزایش مشارکت مردم از رسالت‌های دفتر تسهیلگری است، چراکه با فرهنگ سازی می‌توان طرح‌ها را بهتر به مرحله اجرا رساند.

امیدواریم با اجرای سریعتر طرح بازآفرینی شهری قسمتی از مشکلات محله هادی آباد قزوین که دارای مردمانی مهربان و همدل است، رفع شود و شاهد رونق شهری و خروج از بافت فرسوده این محله باشیم.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان