۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بیش از ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود/ قزوین صنعت گیاهان دارویی ندارد
کد خبر: ۳۱۵۷۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۱ ساعت: ۸:۲۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهادکشاورزی در قزوین:

بیش از ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود/ قزوین صنعت گیاهان دارویی ندارد

رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهاد کشاورزی در قزوین گفت: بیش از ۹۴ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و تنها ۳۰۰ میلیون دلار گردش مالی این محصول در ایران است.

بیش از ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود/ قزوین صنعت گیاهان دارویی ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محمدحسن عصاره، ظهر(چهارشنبه) در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: اگر سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی بیشتر شود، کشت گیاهان دارویی گسترش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: نگرش به گیاهان دارویی صرفا استخراج کردن نیست، بلکه باید ستادی تشکیل شود تا با نفوذ دانش بنیان و تجارت و اقتصاد دانش بنیان این صنعت را توسعه داد؛ گیاهان دارویی با بعضی از ترکیبات و فرآورده‌های خاصی، فوق ارزش دارویی است.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که زعفران یکی از گیاهان دارویی است، گفت: هم اکنون 107 هزار هکتار از اراضی کشور با متوسط عملکرد 3 کیلوگرم در هکتار به زیر کشت زعفران رفته در حالی که اسپانیا 15 کیلو گرم در هر هکتار برداشت می‌کند.

عصاره اضافه کرد: کشاورزانی که از روش‌های عملی و تحقیقاتی استفاده کردند، 12 کیلوگرم در هکتار محصول برداشت می‌کنند.

به گفته وی بیش از 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و تنها 300 میلیون دلار گردش مالی این محصول در ایران است در صورت بهره گیری از اقتصاد دانش بنیان و بخش دارویی این محصول سالانه می‌توان 8.2 میلیارد دلار در آمد زایی برای کشور ایجاد کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نگرش وزارت جهاد کشاورزی نگرش کشت صنعتی است که اگر گیاهان دارویی در مکانی کشت می‌شود باید یک صنعت نیز در کنار آن فرآوری را انجام دهد.

عصاره افزود: استان قزوین از این نظر بسیار بستر مناسبی دارد و می‌تواند فرآوری گیاهان دارویی را داشته باشد، اما هم اکنون صنعت گیاهان دارویی ندارد که باید توجه ویژه ای به این امر شود.

وی ابراز کرد: در استان قزوین ذخیره گاه مهم در گیاهان دارویی وجود دارد اما برای توسعه صنعت گیاهان دارویی نیاز به رشد و سرمایه گذاری است.

عصاره تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی باید روی اهلی کردن گیاهان دارویی و جایگزینی آنها در زراعت آب بر می‌تواند کار کند.

وی بر لزوم شناسایی بازارهای هدف و بازار یابی گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: تقویت شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌های حمایت از محققان است، هم اکنون 25 شرکت کشت بافتی در کشور در زمینه تولید نهال فعال هستند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان