۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ۵۹۰ هزارتن محصولات باغی در قزوین تولید شد
کد خبر: ۲۹۹۸۵۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۵ ساعت: ۱۳:۴۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان:

۵۹۰ هزارتن محصولات باغی در قزوین تولید شد

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: در سال گذشته ۱۸هزار و ۵۰۰ تن زیتون در استان تولید شده که از این میزان ۷۰ درصد بصورت زیتون کنسروی و ۳۰ درصد بصورت استحصال روغنی است.

۵۹۰ هزارتن محصولات باغی در قزوین تولید شد
علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: طی سال گذشته بیش از 590 هزار تن محصولات باغی در استان قزوین تولید شده است.

وی افزود: این محصولات شامل؛ میوه‌های هسته دار، دانه دار، میوه‌های خشک، نیمه گرمسیری، محصولات گلخانه ای و قارچ خوراکی است.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان اذعان کرد: مهمترین محصولات باغی استان را تولید انگور، زیتون، پسته، گیلاس، ذغال اخته، فندق، گردو، تولیدات گلخانه ای و قارچ خوراکی برشمرد.

اکبری به تولید مهمترین محصولات باغی استان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت باغات فندق استان 3 هزارو 200 هکتار است که سالیانه 3 هزار و 150 تن محصول برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین محصول ذغال اخته با 706 هکتار و تولید 3 هزار و 200 تن، گیلاس با 3 هزار و 470 هکتار و تولید 34 هزار تن و گردو با سطح زیر کشت 5 هزار و 540 هکتار و تولید 10 هزار تن از محصولات مهم باغی استان است.

این مسئول بیان کرد: سالیانه 14 هزار تن قارچ خوراکی نیز در استان تولید می‌شود، در سال گذشته بیش از 350 هزار تن انگور برداشت شد که از این میزان 50 هزار تن کشمش در استان تولید شد، این میزان انگور از 31 هزار و 162 هکتار باغ برداشت شده است.

اکبری با اشاره به اینکه استان قزوین بعنوان یک از قطب‌های مهم تولید انگور و کشمش در کشور است، اظهار کرد: با اجرای طرحهای اصلاح و احیا باغات و سیستم داربستی و آبیاری تحت فشار میزان تولید در سالهای اخیرافزایش قابل توجهی داشته که زمینه ساز توسعه صادرات کشمش استان شده است.

وی عنوان کرد: احداث شبکه آبیاری قطره ای، احداث باغات ایستاده بالغ بر 3500 هکتار، ارائه تسهیلات بانکی برای بارگاه‌های بهداشتی(200 واحد)، ایجاد صنایع تبدیلی( کارخانجات کشمش با ظرفیت مناسب)، تهیه طرح جامع انگور و طرح سلامت محصول کشمش و تهیه طرح جامع صنایع انگور وکشمش، طرح ارزیابی مشارکتی و مشکل یابی 54 مورد از مسائل انگور و کشمش و ایجاد اولین صندوق کشمش شهرستانی در تاکستان با کمک بخشی از یارانه کشمش باغداران آن شهرستان با مبلغ حدود 200 میلیارد ریال را از مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته برشمرد.

اشتغالزایی 145 نفر در منطقه طارم سفلی
وی تصریح کرد: همچنین از محل کمک های فنی واعتباری اصلاح و توسعه باغات به روشهای نوین و باغات انگور به روش داربستی و اعتبارات سال 95 مبلغ 60 میلیارد ریال بصورت اسناد خزانه اسلامی در نظر گرفته شد که به ازای هر هکتار داربستی نمودن مبلغ 60 میلیون ریال به صورت بلاعوض به باغداران پرداخت شده است.

به گفته وی؛ تاکنون تعداد 596 فقره پرونده به مبلغ 50 میلیارد ریال در سطح 827 هکتار انجام شده است .

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به تولید زیتون در استان اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته؛ با اجرای طرح‌های اصلاح و احیا باغات زیتون، جوان سازی باغات و توسعه سطح زیرکشت با روندی افزایشی بالغ بر 18 هزار تن دانه زیتون در استان تولید شد.

اکبری ادامه داد: سطح زیر کشت باغات زیتون جمعا 9هزارو 150 هکتار است که از این میزان 3 هزار و 50 هکتار بصورت نهال و 6هزارو 100 هکتار بارور است.

به گفته وی؛ در سال گذشته 18هزار و 500 تن زیتون در استان تولید شده که از این میزان 70 درصد بصورت زیتون کنسروی و 30 درصد بصورت استحصال روغنی است.

این مسئول بیان کرد: هم اکنون تعداد 10 واحد دارای مجوز پروانه بهره برداری در زمینه زیتون و فرآورده‌های آن شامل؛ روغن خام زیتون، کنسرو زیتون، زیتون شور و بسته بندی روغن زیتون به ظرفیت 7هزارو 270 تن و با اشتغالزایی 145 نفر در منطقه طارم سفلی شهر قزوین فعالیت دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تصریح کرد: پسته از محصولات باغی قدیمی استان قزوین است که جایگاه خاصی در صادرات غیرنفتی کشور دارد که با توجه به نیاز آبی پایین این محصول و سازگاری با خاک‌های لب شور سیاست توسعه باغات پسته در خاک‌های درجه 2 و3 استان در دست اجراست که با اجرای طرح‌های توسعه و تغذیه و اصلاح باغات روندی افزایشی داشته است.

اکبری یادآور شد: سطح زیر کشت باغات پسته استان 3هزار و 720 هکتار است که 3هزار و 500 تن محصول تولید شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان