۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین نور آفتاب بیشترین عامل ایجادکننده سرطان پوست/ ورزش، شادابی پوست را به دنبال دارد
کد خبر: ۲۷۱۰۱۹ نویسنده: الهه سلطانیه تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۵ ساعت: ۹:۹ ↗ لینک کوتاه

متخصص پوست در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

نور آفتاب بیشترین عامل ایجادکننده سرطان پوست/ ورزش، شادابی پوست را به دنبال دارد

متخصص پوست و مو گفت: زمینه ژنتیکی یکی از عوامل ایجاد سرطان است؛ اما می‌توان از اشعه نور آفتاب به عنوان بیشترین عامل ایجادکننده سرطان نام برد.

 نور آفتاب بیشترین عامل ایجادکننده سرطان پوست/ ورزش، شادابی پوست را به دنبال دارد
دکتر الهه سلطانیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین با اشاره به عوامل تغدیه‌ای ضروری برای سلامت پوست اظهار کرد: يك تغذيه خوب باعث داشتن پوست و مويي سالم و زيبا مي‌شود، تغذیه و پوست ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

وی عنوان کرد: آنتي‌اکسيدان‌ها براي جلوگيري از پيري پوست و جلوگيري از چروک و شادابی پوست نقش مهمي دارند؛ برخي از ويتامين‌ها خاصيت آنتي‌اکسيداني هم دارند؛ بطور مثال C و k ويتامين است اما خاصيت آنتي‌اکسيداني نیز دارد.

این متخصص پوست افزود: آنتي‌اکسيدان‌ها راه‌حل تمام مشکلات مربوط به سلامتي و بيماري نيستند؛ اما آنها نقش بسيار مهمي در حفظ سلامتي بدن و جلوگيري از چين و چروک صورت و پيري پوست دارند.

سلطانیه بیان کرد: بايد روزانه 6 تا 8 ليوان آب بنوشيم؛ آب، رطوبت پوست را تامين مي‌کند، سموم را از بدن دفع خواهد کرد، آلودگي‌هاي خون را از بين مي‌برد و همچنين مانع زدن جوش روي پوست مي‌شود.

وی ادامه داد: درصورتي که به مقدار کافي آب مصرف نکنيد، بدن از ذخاير آبي پوست استفاده مي‌کند و باعث کم‌آبي پوست و خشک شدن آن مي‌شود.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست و مو باید ویتامین‌های لازم مثل روی و آهن در رژیم‌های غذایی در نظر گرفته شود، اذعان کرد: رژیم غذایی غنی از سیلیس، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد.

سلطانیه افزود: میوه‌ها نیز به دلیل دارا بودن املاح و مواد معدنی، کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم و آهن تأثیر بسزایی را در سلامت پوست و مو دارند.

جوش‌های پوستی دارای زمینه‌ی ژنتیکی هستند

وی با اشاره به اثرات ورزش بر شادابی پوست، ابراز کرد: ورزش علاوه بر تأثیراتی که بر تناسب اندام دارد، موجب زیباتر شدن و بهبود پوست نیز می‌شود؛ یک برنامه ورزشی سبک و مرتب می‌تواند به درمان آکنه، چین و چروک و تیرگی صورت کمک کند.

این مختصص پوست در ادامه افزود: ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای ممکن است اثری معکوس داشته باشد؛ زیرا به عضلات صورت فشار وارد می‌شود و چروکی زودرس پوست را به دنبال دارد.

سلطانیه عنوان کرد: پوست برای سالم و شاداب ماندن نیاز به اکسیژن و مواد مغذی دارد و انجام حرکات ورزشی با بالا بردن تپش قلب و خون رسانی بهتر، اکسیژن بیشتری به پوست می‌رساند و این خون رسانی پوست را درخشان و شاداب می‌کند.

وی با بیان اینکه تنها خام‌خواری باعث شادابی پوست نمی‌شود؛ گفت: کسانی که از مواد تمام گروه‌های غذایی از جمله چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها استفاده می‌کنند پوست بهتری نسبت به کسانی که تنها از مواد غذایی خام استفاده می‌کنند، خواهند داشت.

این متخصص پوست بیان کرد: لیزر به طور موقت، موهای زائد را از بین می‌برد و بدین صورت است که بیمار چندین جلسه به طور مداوم لیرز را انجام می‌دهد و بعد از آن هر شش ماه یا یکسال باید لیرز یادآور را انجام دهد.

سلطانیه در ادامه با اشاره به اینکه لیزر موهای زائد بطور دائمی باعث از بین رفتن موها نمی‌شود، گفت: با مرور زمان در بعضی از افراد موهای زائد برای همیشه از بین می‌روند؛ اما برای بعضی افراد موها کم و یا نازک می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد سرطان نقش دارند، ابراز کرد: زمینه ژنتیکی یکی از عوامل ایجاد سرطان است؛ اما می‌توان از اشعه نور آفتاب به عنوان بیشترین عامل ایجادکننده سرطان نام برد.

این متخصص پوست با اشاره به راهکارهای مراقبت از پوست در برابر آفتاب گفت: افراد از ساعت 10صبح تا 16 بعدازظهر که تابش آفتاب شدید است از قرارگرفتن مستقیم در برابر آفتاب پرهیز کنند و یا از لباس‌های آستین بلند و کلاه لبه‌دار استفاده کنند.

وی ادامه داد: کرم‌های ضد آفتاب عامل موثر در جلوگیری از رسیدن تشعشع نور آفتاب به پوست هستند؛ کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی را باید هر دو 2 ساعت یک‌بار و کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی را هر 4 ساعت یک‌بار تجدید کرد و به صورت یک لایه ضخیم باید روی پوست زده شود.

این متخصص پوست افزود: کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی نور را منعکس و ضدآفتاب‌های شیمیایی نور را جذب می‌کنند و هر دو از پوست محافظت می‌کنند؛ اما برای افرار باردار، شیرده و همچنین کودکان استفاده از ضد آفتاب‌های فیزیکی توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: در زمان استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باید به این نکته توجه کرد که هر زمان پوست قرمز شد یعنی کرم از پوست محافظتی نمی‌کند و باید آن را تجدید کرد و هرچه پوست سفیدتر و رنگ چشم روشن تر باشد خطر آسیب پوست بیشتر می‌شود و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد.

سلطانیه عنوان کرد: بیشترین مراجعه کنندگان ما خانم‌هایی در طیف سنی 20 تا 50 سال هستند و 80 % آنها برای خدمات درمانی و 20% آنها برای خدمات زیبایی از جمله؛ چروک‌های پوستی، جوش، لکه های پوستی، ریزش مو و لیزر موهای زائد به پزشک پوست مراجعه می‌کنند.

زمینه‌ی ژنتیکی جوش‌های پوستی

این متخصص پوست با بیان اینکه اغلب بیماری‌های پوستی قابل درمان است؛ اظهار کرد: بعضی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و یا بیماری صدف قابل کنترل و اغلب بیماری‌ها مانند بعضی از ریزش‌های مو قابل درمان هستند.

سلطانیه اذعان کرد: جوش‌های پوستی دارای زمینه‌ی ژنتیکی هستند و خوردن غذاهای شیرین و استرس می‌تواند شدت این جوش‌ها را در افراد تشدید کند.

وی در خصوص ارتباط جوش و استفاده از لوازم آرایشی گفت: کرم پودرهای چرب در پوست‌های مستعد جوش سبب تشدید ضایعات می‌شود و بهتر است بیش از چند ساعت بر روی پوست نماند و شسته شود.

این متخصص پوست در پایان با اشاره به نوع درمان جوش‌های پوستی عنوان کرد: نوع درمان آکنه به شدت جوش‌ها بستگی دارد؛ برخی پزشکان با توجه به نوع جوش‌های ایجاد شده که به خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می‌شوند از درمان‌های مختلف و حتی ترکیبی از درمان‌ها استفاده می‌کنند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان