۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین فقط ۳۰درصد هنرستان‌ها تجهیزات ایمنی دارند
کد خبر: ۲۶۶۶۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۹ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

معاون آموزش و پرورش استان قزوین:

فقط ۳۰درصد هنرستان‌ها تجهیزات ایمنی دارند

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: ۷۸۷ کارگاه در استان وجود دارد که متاسفانه فقط ۳۰ درصد تجهیزات ایمنی دارند و هر لحظه احتمال وقوع یک حادثه در کارگاه‌های هنرستان‌ها است.

فقط ۳۰درصد هنرستان‌ها تجهیزات ایمنی دارند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ سعید پاینبرد معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین شب گذشته(سه‌شنبه) در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها باید تقویت شود زیرا بیش از شاخه‌های نظری می‌تواند مشکلات جامعه ما را حل کند.

11750 هنرجو در هنرستان‌های استان مشغول تحصیل هستند
وی افزود: سال جاری دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم در هنرستان‌ها ثبت نام کردند در مجموع 5800 هنرجو شامل 1902 هنرجوی دختر و 3905 هنرجوی پسر در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان مشغول تحصیل هستند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به وجود 5943 هنرجو نیز در هنرستان‌های کارو دانش استان گفت: امسال در مجموع 11750 هنرجو در هنرستان‌های استان مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به سه ساله شدن نظام هنرستان‌ها، سال آینده بیش از 5 هزار دانش‌آموز به آمار کنونی اضافه شده و جمعیت هنرجویان استان به نزدیک 18 هزار نفر خواهد رسید.

پاینبرد بیان کرد: هم‌اکنون در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان قزوین 36 رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای و 51 رشته در شاخه کارودانش وجود دارد و در مجموع 87رشته در هنرستان‌های استان به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در استان قزوین 106 هنرستان وجود دارد که شامل 32 هنرستان فنی و حرفه‌ای و 74 هنرستان کارودانش است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین گفت: به لحاظ کیفی هنرستان‌های استان قزوین شرایط خوبی در سطح کشور دارند به طوری‌ که رتبه پنجم کشوری در مسابقات علمی و عملی، رتبه دوم کشوری جشنواره هنرهای تجسمی و رتبه نهم در مسابقات علمی کاربردی و رتبه دهم در جشنواره‌ مهارت‌های هنری را داریم.

کمبود شدید تجهیزات کارگاهی با سه ساله شدن هنرستان‌ها
وی با اشاره به وضعیت تجهیزات کارگاه‌های هنرستان‌های استان گفت: در استان قزوین در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، 344 کارگاه برای آموزش رشته‌های مورد نیاز استان وجود دارد.

پاینبرد عنوان کرد: پیش از اجرای نظام جدید، 75 درصد تجهیزات مورد نیاز این کارگاه‌ها را در اختیار داشتیم؛ اما با اجرای نظام سه ساله، این میزان به تجهیزات به دلیل توزیع در کارگاه‌های سه پایه، به 40 درصد می‌رسد؛ لذا ضرورت دارد که در این بخش سرمایه گذاری شود.

وی تاکید کرد: بحث تجهیزات هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای باید به عنوان یک اولویت اساسی در برنامه‌های آموزش و پرورش و مدیریت استان قرار بگیرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: در هنرستان‌های کاردانش 443 کارگاه با 60 درصد تجهیزات داشتیم که با اجرای نظام جدید به 53 درصد تجهیزات می‌رسد.

وی تاکید کرد: نکته بسیار مهم بحث تجهیزات ایمنی و ایمن سازی کارگاه‌ها است؛ زیرا 787 کارگاه در استان وجود دارد که متاسفانه فقط 30 درصد تجهیزات ایمنی دارند و هر لحظه احتمال وقوع یک حادثه در کارگاه‌های هنرستان‌ها است.

پاینبرد تصریح کرد: ارتقای سطح کیفی آموزش‌ها و لزوم به روز آوری و تناسب تجهیزات با نوع آموزش‌های جدید برای پاسخگویی به نیاز آموزشی هنرجویان، امری اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: در بحث تجهیزات و فضاهای کارگاهی هنرستان‌ها، نیازسنجی‌ها را در سطح استان انجام دادیم و لیست کارگاه‌هایی که به تجهیزات جدید نیاز دارند، استخراج کردیم که در جلسات قبلی شورای آموزش و پرورش ارائه شد؛ اما متاسفانه در بخش تجهیزات کارگاهی و جایگزینی تجهیزات، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: از سال تحصیلی جاری با سه سال شدن نظام هنرستان‌ها و تغییرات محتوای کتاب‌ها و استانداردهای آموزشی، هنرستان‌ها را با چالش بزرگ کمبود شدید تجهیزات کارگاهی مواجه ساخته است.

وی در پایان گفت: با 3 سال شدن هنرستان‌ها به فضاها و تجهیزات جدید برای رشته‌های جدید، ایجاد رشته‌های جدید و جایگزین کردن تجهیزات فرسوده و جذب نیروهای متخصص نیاز داریم.

انتهای پیام/7003




دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان