۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین هیئتی‌ها خود را مجهز به معارف دینی کنند/ باید مانع ورود خرافات به عزاداری‌ها شد
کد خبر: ۲۶۶۰۰۹ نویسنده: حامد کبودوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۳ ساعت: ۸:۱۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس ستاد عتبات عالیات استان قزوین:

هیئتی‌ها خود را مجهز به معارف دینی کنند/ باید مانع ورود خرافات به عزاداری‌ها شد

رئیس ستاد عتبات عالیات استان قزوین با تاکید براینکه هیئتی‌ها باید خود را مجهز به معارف دقیق اهل بیت(ع) کنند؛ گفت: یک شیعه و عزادار امام حسین(ع) باید رفتار و شیوه عزاداری خود را منطبق با سیره اهل بیت(ع) کند.

هیئتی‌ها خود را مجهز به معارف دینی کنند/ باید مانع ورود خرافات به عزاداری‌ها شد
حامد کبودوند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با اشاره به راز ماندگاری عاشورا و محرم اظهار کرد: خداوند ذات باقیست و هرآنچه به ذات مقدس خدا متصل شود؛ باقی می‌ماند و از آنجا که قیام امام حسین(ع) حرکتی در مسیر توحیدی است؛ پس قطعا ماندگار خواهد ماند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان پیام یا فرهنگ عاشورایی را به نسل جوان امروز انتقال داد؛ گفت: پیش از انتقال پیام عاشورا به نسل امروزی باید در ابتدا پیام‌های عاشورا را یاد بگیریم؛ چراکه اگر نتوانیم آن را درک کنیم، نمی‌توانیم به درستی انتقال دهنده آن نیز باشیم.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان قزوین خاطرنشان کرد: جامعیت حرکت و پیام عاشورا به اندازه‌ای است که هرکس متناسب با ظرفیت‌های درونی خود می‌تواند از آن برداشت کند و این باعث می‌شود؛ تا افراد ضرورت پیدا کنند نسبت به معارف عاشورایی تحقیق و تعمق بیشتری کنند که دراین صورت می‌توانند نسبت به انتقال آن به نسل جوان و نوجوان موفق باشند.
عزاداران حسینی باید مبانی فکری و اعتقادی خود را تقویت کنند
وی با اشاره به آسیب‌های حوزه عزاداری و راهکار مقابله با آنها تصریح کرد: دشمنان بیکار نمی‌نشینند و با شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا عزاداری و ارادت به اهل بیت(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) را مخدوش جلوه دهند.

کبودوند ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه یک عزادار واقعی اباعبدالله الحسین(ع) این است؛ که نخست هدف قیام آن امام بزرگوار را تشخیص دهد و در ادامه در مسیر ترویج و توسعه هدف قرار بردارد.

وی تاکید کرد: عزاداران حسینی باید با تقویت مبانی فکری و اعتقادی به انجام اموری که از وهم و شبهه در حوزه شیعیان و عزاداری امام حسین(ع) اتفاق می‌افتد، جلوگیری کند.

این مسئول عنوان کرد: همانگونه که مراجع عظام تقلید فرمودند؛ هرگونه حرکت وهم‌آلود که مبانی شیعه را مورد خدشه قرار دهد قطعا مورد تایید نیست و مردود است؛ هرعملی که عامل وهم شیعه شود مورد قبول نیست، ممکن است این وهم در نحوه عزاداری یا شیوه تظاهرات و راهپیمایی و یا نحوه خواندن، بکاء و گریه باشد.

وی با اشاره به وظایف هیئت‌ها و مساجد و تکایا برای مقابله با آسیب‌های عزاداری عنوان کرد: دو رویکرد جدی برای این قضیه وجود دارد، نخست آنکه هیئتی‌ها خود را مجهز به معارف دقیق اهل بیت(ع) و شیوه عزاداری که اهل بیت انجام ‌می‌دادند، کنند.

کبودوند تصریح کرد: یک شیعه و عزادار امام حسین(ع) باید رفتار و شیوه عزاداری خود را منطبق با سیره اهل بیت(ع) کند و تا جایی که می‌تواند به کسانیکه رفتارهای نادرست می‌کنند، تذکر داده و با امر به معروف و نهی از منکر، آنها را از ارتکاب اقداماتی که خلاف عرف و شرع مقدس بوده و موجب وهم شیعیان می‌شوند، برحذر بدارند.

رئیس عتبات عالیات استان قزوین در پایان گفت: همچنین باید کسانیکه بر آتش توهین و وهم شیعه می‌دمند را شناسایی و به مراجع مربوطه معرفی کنند تا برخورد مناسب با آنها صورت گیرد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان