۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ۱۶ وزیر کابینه در یک قاب/ بررسی اجمالی مواضع و اولویت های وزرای دولت دوازدهم
کد خبر: ۲۶۴۰۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

۱۶ وزیر کابینه در یک قاب/ بررسی اجمالی مواضع و اولویت های وزرای دولت دوازدهم

وزرای پیشنهادی دولت در جریان بررسی صلاحیت ها و گفتگوهای خبری پیش و پس از آن، برخی از اولویت ها و مواضع خود را مطرح کردند. ما در گزارشی که در پی می آید به بررسی بخشی از مواضع وزرای دولت خواهیم پرداخت.

 ۱۶ وزیر کابینه در یک قاب/ بررسی اجمالی مواضع و اولویت های وزرای دولت دوازدهم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه هفته جاری یکی از مهم ترین جلسات خود را با رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت پشت سر گذاشت. فارغ از موضوع آسیب شناسی روند بررسی صلاحیت ها، اینک به جز یک تن، تمامی گزینه های پیشنهادی دولت بر کرسی وزارت تکیه کرده اند. ما در متنی که در پی می آید به ذکر نکاتی درباره مواضع و اولویت های وزرا خواهیم پرداخت. شما را به مطالعه این مطلب دعوت می کنیم.

محمدجواد ظریف/ با همسایگان مروت با دشمنان مدارا!

ظریف که با رأی موافق 236 تن از نمایندگان مجلس بار دیگر راهی وزارت خارجه شد؛ سه روز قبل، «روابط با همسایگان» و «دیپلماسی اقتصاد مقاومتی» را دو اولویت وزارت متبوع خود در دوره جدید عنوان کرده است. بنابر خبری که press TV سه هفته قبل منتشر کرد ظریف گفته است اگرچه جمهوری اسلامی با بسیاری از سیاست های عربستان سعودی مخالف است اما سیاست ما همواره برقراری روابط مطلوب با همسایگان بوده است.(اینجا را بخوانید)

ظریف اخیرا با اشاره به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه تأکید کرده است که در این دوره تلاش می کند در حوزه های اقتصادی فعال تر عمل کند. شایان ذکر است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در روز بیست و یکم فروردین ماه سال جاری، طی نامه ای خطاب به ظریف، فعالیت های ویژه دارای اولویت در حوزه اقتصاد را به وی ابلاغ و خواستار تدوین برنامه اجرایی نحوه شکل دهی دیپلماسی پایدار در حوزه اقتصاد شده بود.

روحانی در جلسه دفاع از وزرا نیز «درگیر شدن با فعالیت های اقتصادی و کمک به جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی» را اولویت ثانویه وزارت خارجه عنوان کرد. روحانی گفته است که ایران به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز نیاز دارد. گزارش thenational را اینجا بخوانید.(+)

باید دید وزیر امور خارجه ایران در کنار توجه به روابط با همسایگان و دیپلماسی اقتصادی، چگونه عزت ایران را در قبال دشمنی های آمریکا و نقض «غیرفاحش» برجام حفظ خواهد کرد.

بیژن نامدار زنگنه/نفت فروشِ نسبتا در سایه، در مسیر کارِ جهادی!

در یکم ژوئن سال 2015، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست، در مطلبی، بیژن نامدار زنگنه را «مهم ترین فروشنده نفت ایران» توصیف و تلویحا او را مردِ در سایه مذاکرات هسته ای توصیف کرد. نشنال اینترست نوشته بود در شرایطی که توجه رسانه ها بیش تر به ظریف و روحانی معطوف است زنگنه به عنوان یکی از معماران اصلی شرایط موجود، مسئولیت فراهم کردن زمینه ها برای حذف تحریم های بین المللی و بازسازی بخش های آسیب دیده انرژی در ایران را بر عهده دارد.(اینجا را بخوانید)

زنگنه اخیرا بازیافت را امری حیاتی برای صنعت نفت عنوان و تأکید کرده که تولید صیانتی هم ارز با افزایش سطح بازیافت است. او روز یکشنبه در مصاحبه ای گفته است:«پس از انقلاب هیچ کار جدی و قابل اعتنایی در زمینه افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی نشده، از آنجا که افزایش ضریب بازیافت کار دشوار و مشکلی است، به کار جهادی نیاز دارد.» مردم پس از دوران وزارت، میزان «جهادی بودن» کار زنگنه را ارزیابی خواهند کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی/مخالفانی که متقاعد شدند

حجم انتقادات نسبت به وی آنقدر بالا بود که برخی از نمایندگان اصلاح طلب گفته بودند: رحمانی به مجلس نیاید، به او رای نمی دهیم! اما ظاهرا مخالفان متقاعد شدند و نهایتا او با 25 مخالف، بار دیگر راهی وزارت کشور شد. او امروز در آیین افتتاح بخشی از متروی شیراز گفته است که نمایندگان بر اساس شایسته سالاری رأی دادند. باید دید آیا او خواهد توانست تصورات منفی درباره عملکرد خود در انتخابات ریاست جمهوری را در دوره جدید وزارتش از افکار عمومی بزاید یا خیر.

اولویت دولت از نگاه رحمانی فضلی توسعه پایدار است.

محمود حجتی/از برنامه های روی کاغذ تا عمل

برنامه ای که حجتی به مجلس ارائه کرده است مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال است. او در دوران وزارتش در دولت یازدهم، چالش های بسیاری را پشت سر گذاشت. بلایای پرشمار طبیعی و وارد شدن خسارت به زمین های کشاورزی، کار حجتی را برای سامان دادن به امور قدری دشوارتر کرده بود. اینک که حجتی بار دیگر موفق به جلب اعتماد نمایندگان مردم شده است، باید مساعی خود را در جهت عملی کردن برنامه های روی کاغذ بکار ببندد.

حسن قاضی زاده هاشمی/ و سرانجام ماند!

هرچند چندبار تلویحا و یکی دوبار هم صراحتا از عدم حضورش در کابینه سخن گفته بود اما نهایتا اصرارها موثر واقع شد و سرانجام قاضی زاده هاشمی وزیر ماند. طیف افرادی که خواهان حضور قاضی زاده در وزارتخانه بهداشت بودند هم در نوع جالب توجه بود. از یک سو یک مرجع تقلید همچون آیت الله مکارم شیرازی برای ماندن با وی تماس گرفته بودند و از سوی دیگر یک تاریخدان همچون خسرو معتضد! البته در حالی که گمانه زنی ها برای ماندن یا نماندن قاضی زاده در ایران شدت داشت، تحلیل برخی از رسانه های خارجی این بود که پرچم قاضی زاده در کابینه برافراشته خواهد ماند.(اینجا را بخوانید)

قاضی زاده حالا حمایت از بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان را یکی از اهداف خود قرار داده است. او می گوید وزارت بهداشت دولت دوازدهم مهربان تر خواهد بود. استقرار سیستم نظام ارجاع و ادامه طرح تحول سلامت نیز از دیگر اولویت های قاضی زاده هاشمی در دولت دوازدهم خواهد بود. قاضی زاده راه دشواری برای اصلاح برخی از پیامدهای منفی اجرای طرح تحول سلامت از جمله سنگین شدن تعهدات بیمه ها و ناتوانی آن ها در بدهی های خود در پیش خواهد داشت.

علی ربیعی/ امیدواری برای توقف صادرات کارجویان!

می گوید افزایش امنیت شغلی کارگران را به واسطه بهبود فضای کار دنبال خواهد کرد. این یکی از اولویت های اوست. البته اولویت اصلی وزارت کار را رئیس جمهور در نامه ای که در بیست و دوم فروردین ماه امسال به وزارت کار فرستاد تعیین کرده است:«تدوین برنامه اجرایی افزایش اشتغالزایی فعالیت های تولیدی با همکاری وزرا»

فایننشال تریبون در هفتم دسامبر سال 2014، خبر جالبی را از قول ربیعی نقل کرده بود. ربیعی در آن سال گفته بود که از مارس 2015، نزدیک به 100 هزار جویای کار به خارج از کشور اعزام می شوند! او گفته بود که کارشناسان جویای کار برای اعزام به خارج از کشور در اولویت هستند.(اینجا را بخوانید) ما امیدواریم که ربیعی در دوره جدید وزارتش تصمیماتی را اتخاذ کند تا افراد جویای کار در داخل کشور هم کار پیدا کنند!

عباس آخوندی/ خبرنگاران بیشتر مراقب باشند!

او را بیشتر با مخالفت هایش با مسکن مهر می شناسند! در چهار سال گذشته بارها از مسکن اجتماعی سخن گفته بود اما وعده هایش در این حوزه تا کنون عملی نشده است. اما او حالا دوباره با وعده توجه به مسکن اجتماعی به وزارتخانه متبوعش می رود. آخوندی می گوید اولویتش در این دوره از وزارت، حاشیه نشین ها، بافت های فرسوده و خانه اولی ها هستند. ریل پایه شدن حمل و نقل هم وعده دیگری است که آخوندی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده است.

فارغ از موضوع وعده های بر زمین مانده، خبرنگاران باید در چهار سال آینده بیشتر مراقب خود باشند و مردم معترض به خدمات فرودگاهی هم بهتر از درخواستشان را در صندوق انتقادات و پیشنهادات بیاندازند!

محمود علوی/ هرچه رهبری بگویند همان است!

«در این ۴ سال راهبرد وزارت اطلاعات تعیین شده و به خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده و کار براساس راهبردها انجام می‌شود.» این سخن محمود علوی و تأکید او در جلسه رأی اعتماد مجلس بر این که حرف، حرف رهبری است شاید برخی از خطاهای او را پوشش داده باشد. عملکرد علوی البته در دو موضوع به طور جدی به چالش کشیده شد. جدی ترین چالش در پی حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی شکل گرفت. علوی پس از این حادثه تأکید کرد که وزارت اطلاعات مسببان اصلی این حادثه را خواهد یافت(اینجا را بخوانید) وعده ای که عملی شد و قدری از انتقادها درباره عملکرد علوی کاست. مسأله دوم نیز مربوط به نحوه برخورد وزارت اطلاعات با کانال های تلگرامی بود. علوی حالا با رأی بالایی به وزارتخانه بازگشته است و کما فی السابق، هدف صیانت از کشور را در دستور کار قرار داده است.

مسعود سلطانی فر/ پای حل مسأله فساد ایستاده ام

وقتی وزیر شد ورزشکاران بنام کشور خوشحال شدند. او «ساماندهی امور جوانان» را هدف عمده خود قرار داده است. سخن امیدوارکننده ای که سلطانی فر بیان کرده مربوط به مقابله با فساد است. او روز گذشته گفته است:«در موضوع مقابله با فساد خود من پای کار هستم و تلاش می کنم این موضوع هر چه سریعتر تا یک ماه آینده با ساز و کاری معین، عملیاتی شود و بزودی سامانه ای برای با ارتباط مردم و گرفتن گزارش در این مورد در سطح وزارتخانه ایجاد می کنیم.» سلطانی فر البته یک وعده نگران کننده هم داده و گفته است که سن مدیران ورزش 8 تا 10 سال کمتر می شود. ما البته تجربه خوبی از وعده کاهش سن اعضای کابینه نداریم اما امیدواریم این وعده خوبان استثنائا وفا کند.

محمد شریعت مداری/ نقاط امیدوارکننده در مواضع شریعتمداری

بر صندلی وزیری همچون نعمت زاده نشستن قاعدتا نباید چندان دشوار باشد؛ چون به هر حال هر عملکردی بهتر از دوره قبل تلقی خواهد شد! اما فارغ از مزاح، شریعتمداری در کارش جدی است. این را می توان از ادبیات نخستین نامه اش به معاون اول رئیس جمهور درباره معافیت تولیدکنندگان داخلی از اسقاط خودرو دریافت. نکته امیدوارکننده دیگری که در مواضع و سخنان شریعتمداری وجود دارد، توجه او به صنایع کوچک است. به نظر می رسد این بخش از صنعت در چهار سال گذشته چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است؛ اینک امیدواریم که با حضور شریعتمداری اتفاقات مثبتی را در این حوزه شاهد باشیم. البته شاخصه مثبت دیگری که در شریعتمداری وجود دارد این است که در جلسات نمی خوابد!

سرتیپ امیر حاتمی/ ارجحیت حقیقت بر منافع سیاسی

این که سرتیپ حاتمی برای مبارزه موثر با گروهک های منافقین و ضدانقلاب در مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تقدیر قرار گرفته است، نقطه بسیار مثبتی در کارنامه اوست اما سرتیپ حاتمی باید مراقب باشد که حالا که بر کرسی وزارت دولت روحانی نشسته است، همسویی با دولت بر حقیقت ترجیح ندهد. مثلا این که در نخستین روز از دستیابی به مقام وزارت از فواید برجام سخن بگوییم، شاید قدری مداهنه آمیز به نظر برسد. سرتیپ حاتمی در حرفه خود بسیار کارکشته است و انتظارات ما از او بسیار بالاست.

سیدمحمد بطحائی/ پذیرش دشوارترین مسئولیت دولت

«درحال حاضر، آموزش وپرورش با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه است» این سخنی است که سیدمحمد بطحائی روز یکشنبه در نخستین نشستش با مدیران و معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش عنوان کرده است. بطحائی شاید در میان وزرا دشوارترین کار را بر عهده گرفته باشد. فرهنگیان سال هاست که از عملکرد این وزارتخانه ناراضی اند. عدم توجه به وضعیت معیشتی معلمان و نابرابری ها و تبعیض ها علیه این قشر، دلِ فرهنگیان را به شدت آزرده است. شاید همین که وزیر آموزش و پرورش اذعان می کند که این نهاد با مسائل و مشکلات فراوانی روبروست، یک نقطه امید باشد برای تحرک بیشتر. بطحائی دو هفته قبل به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان هم پرداخته و گفته است که با متخلفان، برخوردی جدی خواهد شد. امید می رود که اقدامات بطحائی بتواند  قدری از فاصله شگفت آموزش و پرورش با استانداردهای آموزش در جهان را کم کند.

مسعود کرباسیان/ آیا اتفاق مثبتی در اقتصاد خواهد افتاد؟

فارغ از رویکردهای سیاسی به اقتصاد، مسأله اساسی دولت در حوزه اقتصاد، فقدان برنامه اقتصادی است. درست به همان نسبتی که دولت در چهارساله نخست فعالیت خود اقدامی اساسی در حوزه اقتصاد انجام نداد در یک نگاه کلان و با استناد به همین فقدان برنامه بودن دولت در حوزه اقتصاد، احتمالا اتفاق جدیدی در حوزه اقتصاد نخواهد افتاد. رهبر معظم انقلاب نیز در مواضع مختلفی، نارضایتی خود را از وضعیت اقتصادی کشور اعلام کرده اند. بدیهی است که مسأله، شخص وزیر نیست بلکه نگاه دولت به اقتصاد بیش از آن که اقتصادی باشد، سیاسی است! کرباسیان به جای یک شخصیت برجسته علمی بر کرسی وزارت تکیه کرده است. طیب نیا در شرایطی که دولت از بحران فقدان راهبردهای صحیح اقتصادی رنج می برد، به اتکای دانش خود رتق و فتق امور را بر عهده گرفته بود اما این وجهه علمی در کرباسیان مشاهده نمی شود. او اعلام کرده که توجه به مالیات ها، بازار سرمایه و نیز جذب سرمایه خارجی از اولویت های وزارت اقتصاد است. البته بررسی عملکرد و کارآمدی کرباسیان در حوزه گمرک نیز خالی از لطف نیست که این کار مجال و فرصت دیگری می طلبد.

محمدجواد آذری جهرمی/ پیش به سوی انقلاب دیجیتالی با وزیر جوان!

هفته گذشته فایننشال تریبون، گزارشی از رویکردها و مواضع جوان ترین وزیر کابینه منتشر کرده بود. در این گزارش آمده است که آذری جهرمی قصد دارد به تدریج به سمت فرهنگ سازی در فضای سایبر حرکت کند(اینجا را بخوانید) نخستین هدف آذری جهرمی پرطمطراق است:«انقلاب دیجیتالی و توانمندسازی مردم با استفاده از تکنولوژی های نوین» او امروز هم به نکته مهمی اشاره کرده و گفته که «از ۹۵۰ هزار شغلی که در سال بنا بوده ایجاد شود، ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات دیده شده است.» به وزارت رسیدن آذری جهرمی مخالفان پروپاقرصی داشت اما امیدواریم عملکرد او به گونه ای باشد که در پایان مسئولیت، مخالفان هم راضی شده باشند.

سید علیرضا آوایی/ تلاش کنیم به کسی ظلم نشود

او دقیقا از سال 1357 به استخدام دادگستری درآمده و حالا به اندازه عمر انقلاب اسلامی تجربه دارد. آن چه تا کنون در مواضع رسمی خود مطرح کرده است، مبتنی بر عدالت بوده و این یک نقطه امیدواری است. آوایی می گوید همه باید دست به دست هم بدهند تا در نظام اسلامی به کسی ظلم نشود چرا که ظلم عمر حکومت ها را کوتاه می کند. وزارت دادگستری تا کنون به اندازه نام «وزارت» تأثیرگذار نبوده است اما امید می رود که با تجربه آوایی، این وزارتخانه هم نقش خود را در بسط عدالت بهتر ایفا کند.

سید عباس صالحی/ حجت الاسلام دکتر صالحی!

شاید برای شما هم جالب باشد که دکتر سیدعباس صالحی در واقع حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید عباس صالحی است! او از سال 1376 تا سال 1383 مسئول شورای برنامه‌ریزی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بوده است. مشرب سیاسی صالحی البته در ابتدا به اصولگرایان نزدیک بود اما او حالا یک وزیر با رویکردهای اصلاح طلبانه در دولت اعتدال است. شاید این چرخش مواضع قدری نگران کننده باشد. صالحی گسترش کمی و کیفی پاره ای از محصولات فرهنگی، بهبود نسبی اقتصاد هنر، تقویت نقش نهادهای صنفی و شفافیت بیشتر در حمایت ها از هنرمندان از ویژگی های مثبت دولت یازدهم عنوان کرده است که قضاوت را به ویژه در حوزه اقتصاد هنر به عهده کارشناسان امر می گذاریم.

اما دفاعیات صالحی از خودش در نشست رأی اعتماد، حاوی نکات مثبتی بود. صالحی می گوید «عرصه وزارت ارشاد عرصه فعالیت در حوزه دین، نشر، هنر، سینما، رسانه، محتوای فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور و آموزش و پژوهش است»

رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع فرهنگ نگاه ویژه ای دارد. این که معظم له از ولنگاری فرهنگی سخن می گوید و این که ایشان تأکید می کند غمِ فرهنگ خواب را از چشمانم ربوده است، خود به تنهایی گویای عمق فاجعه است! و صالحی باید به دور از نگاه های سیاسی، فرهنگ دینی را آنگونه که شایسته است دریابد.

در پایان امیدواریم که عملکرد وزیران آنقدر مطلوب باشد که شعر ملک الشعرای بهار برای هیچکدامشان صدق نکند:

دردا که کهنه کار وزیران ملک ما

هرروز نو شدند و نکردند کار نو!

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان