۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین وزرای کلش‌باز!
کد خبر: ۲۳۴۱۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ساعت: ۱۰:۴۷ ↗ لینک کوتاه

۶ وزیر برای رفع فیلتر کلش‌آوکلنز همکاری کردند

وزرای کلش‌باز!

آیت‌الله سیستانی خرید و فروش حساب‌های کاربری کلش‌آوکلنز را حرام اعلام کرد. مجموعه این حواشی در کنار اظهارنظر کمیته تعیین مصادق محتوای مجرمانه باعث شد تا در نهایت برای این بازی محدودیت دسترسی ایجاد شود. محدودیتی که در نهایت با رایزنی ۶ وزیر کابینه لغو شد.

وزرای کلش‌باز!
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، وزیر ارشاد در هفته گذشته اعلام کرد که 6وزیر کابینه در کنار هم باعث شدند تا کلش‌آوکلنز رفع فیلتر شود.

شاید عصر سه‌شنبه، دهم اسفند زمانی که نمایندگان و مدیران عامل کافه‌بازار، انیمیشن دیرین دیرین، استودیوی بازی‌سازی پیشگامان یاراکیش و سایت تخفیفان در ساختمان وزارت ارتباطات گرد هم آمده بودند تا در دومین جلسه بررسی چالش‌های کسب‌وکارهای اینترنتی شرکت کنند تصور نمی‌کردند که کل جلسه با یک اظهارنظر فرعی و دو خطی وزیرارشاد به حاشیه رفته و به تیترِ نخست رسانه‌ها تبدیل شود. آقای سیدرضا صالحی امیری در بخشی از جلسه با اشاره به فیلترینگ بازی کلش‌آوکلنز گفته بود 6 وزیر کابینه زمانی قریب به یک ماه وقت گذاشتند تا مشکل این بازی حل شود.

 وزرای کلش‌باز!
 
6 رایزن

پیگیری‌های «صبح‌نو» حکایت از آن دارد که وزرای ارشاد، ارتباطات، صنعت، دادگستری، اطلاعات و کار، 6 وزیری بودند که صالحی امیری در جلسه مزبور به آنها اشاره کرده است. این رایزنی‌ها معاقب آن صورت گرفت که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که به ریاست دادستان کل کشور فعالیت می‌کند با اعلام اینکه این بازی مصداق ترویج خشونت است، به ایجاد محدودیت برای دسترسی به آن اقدام کرد. جالب آنکه چهار نفر از اعضای این کارگروه، نماینده چهار وزارتخانه ارشاد، اطلاعات، دادگستری و ارتباطات هستند که نام‌شان در فهرست 6 نفره ابتدای این بند آمده است.

آماری از کلش‌بازان ایرانی

بازی کلش‌آوکلنز یک بازی خارجی آنلاین است که توسط شرکت سوپرسل وارد بازار شده است. این شرکت در فنلاند قرار دارد. سال گذشته بخشی از سهام این شرکت به یک شرکت چینی فروخته شد. حسب پژوهشی که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وابسته به وزارت ارشاد انجام شده این بازی تا پایان سال گذشته حدود 6 میلیون نفر کاربر ایرانی داشته است. این کاربران حدود 132 میلیارد تومان به جیب سوپرسل ریخته‌اند.

حدود 70 درصد از این کاربران هم تحصیلاتی در حد دیپلم و زیر دیپلم دارند. بعد از رواج خرید و فروش‌های اقلام مورد نیاز برخی مراحل بازی، فروشگاه اینترنتی کافه‌بازار با توافق با طرف خارجی به‌صورت قانونی اقدام به فروش این اقلام کرد. کافه‌بازار بعد از دریافت هزینه از کاربر و کسر مالیات و حق‌الزحمه فروش، مبلغی را به شرکت خارجی تولیدکننده پرداخت می‌کند.

واکنش آیت‌الله سیستانی

شیوع این بازی و اعتیاد به آن البته خیلی زود کلش را وارد اقتصاد زیرزمینی هم کرد. کاربرانی هم که به سطح بالایی رسیده بودند و حالا اقدام به فروش حساب کاربری خود به دیگران می‌کردند. اتفاقی که باعث واکنش یکی از مراجع تقلید شد. آیت‌الله سیستانی خرید و فروش این حساب‌های کاربری را حرام اعلام کرد. مجموعه این حواشی در کنار اظهارنظر کمیته تعیین مصادق محتوای مجرمانه باعث شد تا در نهایت برای این بازی محدودیت دسترسی ایجاد شود. محدودیتی که در نهایت با رایزنی 6 وزیر کابینه لغو شد.

فقط یک دقیقه از جلسه را تیتر کردند

برای اطلاع از چند و چون و جزئیات این رایزنی‌ها سراغ آقای سیدحسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای رفتیم. کریمی قدوسی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» ضمن تأیید اینکه 6 وزیر ارشاد، اطلاعات، دادگستری، صنعت، ارتباطات و کار درگیر رفع محدودیت از این بازی آنلاین بودند، گفت: «‌آن خبر که از آن جلسه بیرون آمد، یک دقیقه از آن جلسه بود.»
مدیرعامل بنیاد ملی‌بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به دلیل این رایزنی‌ها و تسهیل فعالیت یک بازی و شرکت خارجی در ایران گفت: «ما در حال حاضر و بعد از برجام به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم. ما الان حدود یک سال است که در حال تحقیق هستیم تا شرایط حضور بازی‌های ایرانی در بازارهای خارجی فراهم شود. اینکه تصور کنیم سرمایه‌گذار خارجی یک شبه در کشور حضور پیدا کرده و انتقال تکنولوژی صورت می‌گیرد، تصور نادرستی است. در حوزه بازی‌های رایانه‌ای این وضعیت خیلی بغرنج‌تر است.»

چرا بدون رایزنی با ما اقدام می‌کنند؟

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به قرارداد کافه‌بازار با طرف خارجی گفت: «گام اول تسهیل شرایط این است که آن دسته از بازی‌های خارجی که به‌صورت قانونی و با قرارداد با یک طرف حقوقی مشخص داخلی وارد کشور شده و مالیات آن هم پرداخت می‌شود، بتواند این محصول را بفروشد. وقتی که بازی با این شرایط وارد کشور شده، بدون قاعده و ضابطه ناگهانی فیلتر شود، سرمایه‌گذار خارجی که در قدم‌های بعدی قرار بود در کشور خرج کند چرا باید در این کشور سرمایه‌گذاری کند؟ وقتی که فروش بازی در کشور این همه دچار مشکل است!»

کریمی قدوسی در تشریح گام‌های بعدی این فرایند گفت: «در ادامه این فرایند بازی‌ساز خارجی باید یک ورژن از این بازی را ایجاد کند. در نهایت در گام‌های پایانی این است که آنها سرمایه‌گذاری کنند و حتی سهام یک شرکت ایرانی را بخرند! شاید باور نکنید بعد از فیلتر کلش، خیلی از رسانه‌های خارجی خبر آن را کار کردند و از شرکت‌های اروپایی و چینی بالغ بر 10 تماس داشتم که در رابطه با این قضیه بود. بحث یک بازی نیست. اصلاً چرا کمیته تعیین مصداق محتوای مجرمانه بدون اطلاع و رایزنی با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که متولی حوزه بازی رایانه‌ای است، به فیلتر آن اقدام کرد؟»

طرح دریافت عوارض از بازی‌های خارجی رد شد!

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه با اشاره به رد پیشنهاد بنیاد برای دریافت عوارض از بازی‌های خراجی برای ورود به بازار ایران گفت: «سه ماه است روی این طرح مشغول کاریم. این طرح هفته گذشته در صحن علنی مجلس مطرح و رد شد. با این وضعیت عواقب بدی در سال آینده در انتظار بازی‌ساز ایرانی است. بازار ما سرشار از بازی‌های خارجی خواهد شد و ما هم در بنیاد برای حمایت از بازی‌ساز داخلی مجبور به اعمال محدودیت خواهیم شد. البته این قاعده در همه جای دنیاست.»

کریمی قدوسی در تشریح دلیل رأی نیاوردن این طرح در صحن علنی مجلس گفت: «علت اصلی، عدم اطلاع نمایندگان محترم مجلس است! من در این سه ماه با 50 نفر از نمایندگان مجلس صحبت کردم. ایراد گرفته‌اند که قاچاق را زیاد می‌کند و ایراد دوم هم به زیرساخت فنی اشاره کرده‌اند که نمی‌توانیم این عوارض را دریافت کنیم در صورتی که این چنین نیست. این ناآگاهی مسوولان ما نسبت به تکنولوژی جدید و روز است.





انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان