۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تقویت زیرساخت‌های خدمات الکترونیک در دستگاه قضا ضروری است
کد خبر: ۲۳۲۸۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۷ ساعت: ۹:۲۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگستری استان:

تقویت زیرساخت‌های خدمات الکترونیک در دستگاه قضا ضروری است

رئیس کل دادگستری استان قزوین تقویت زیرساخت های خدمات الکترونیک در دستگاه قضایی را ضرورتی جدی و لازم برای جامعه و دستگاه قضایی دانست.

 تقویت زیرساخت‌های خدمات الکترونیک در دستگاه قضا ضروری است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ جمال انصاری رئیس کل دادگستری استان قزوین صبح امروز(شنبه) در نشست بررسی عملکرد شعب و ثبت مدارک حوزه‌های قضایی استان قزوین که در دادگستری استان برگزار شد، بیان کرد: توسعه بستر تحقق دادرسی الکترونیک در پیشبرد اهداف سازمانی و آرمانی قوه قضائیه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: حرکت به سمت استفاده از فن آوری‌های نوین و تعمیق آن در ابعاد مختلف تصمیم گیری‌ها و اقدامات دستگاه قضایی و تصمیم سازی در این راستا رویکردی است که به طور جدی مورد توجه است.

این مسئول اضافه کرد: یکی از روش‌هایی که برای کاهش اطاله دادرسی می‌توان به آن امیدوار بود، الکترونیک کردن دادرسی و انجام اقداماتی از جمله ابلاغ الکترونیک است، در لوایح، طرح‌ها و مصوباتی که به تازگی مطرح شده موادی به این موضوع ارتباط پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین ماده 655 قانون آئین دادرسی به صراحت به این مساله پرداخته است اما باید در نظر داشت که برای بهره‌برداری مناسب از این مهم باید پیش‌نیازهای لازم اجتماعی و قانونی برای روش‌های نوین دادرسی به وجود بیاید.

گسترش بسترهای خدمات الکترونیک ضروری است

انصاری تصریح کرد: از طرفی ماده هفتم آئین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی که به تصویب رئیس قوه‌ قضاییه رسیده است، ابلاغ دادخواست و ضمایم آن و یا ابلاغ هرگونه قرار و دستور قضایی به مخاطبان ذیربط را به صورت الکترونیکی امکانپذیر کرده است و بر این اساس در صورت عدم دسترسی به نشانی الکترونیک و شماره تلفن همراه، ابلاغ و احضار به صورت فیزیکی انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر از کاهش اطاله دادرسی یا اگر از تکریم مراجعه سخن گفته می‌شود، باید به خدمات الکترونیک و گسترش بسترهای خدمات در این حوزه توجه کنیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: البته برای ایجاد تحول در امر دادرسی و رسیدگی سریع به پرونده‌های وارده به مراجع قضایی راهکارهای مختلفی وجود دارد و باید در این زمینه بررسی و آسیب‌شناسی‌های لازم صورت گیرد.

وی توضیح داد: یکی از مواردی که نقش مهمی در اطاله دادرسی دارد مسئله ابلاغ اوراق است، ابلاغ اوراق در شهرستان‌ها به درستی صورت می‌گیرد و نیروی انتظامی در این زمینه همکاری و هماهنگی لازم را دارد اما این امر با مشکلاتی روبروست که دستگاه قضایی برای این منظور سامانه "ثنا" را راه اندازی کرده است.

انصاری اعلام کرد: نمی‌توان با روش‌های قدیمی در شرایط فعلی جامعه خدمات ارائه کرد از این رو دستگاه قضا مصمم به ارائه خدمات در بستر الکترونیک است تا امور اجرایی با شفافیت و دقت بالایی به مردم ارائه شود.

وی یادآورشد: کارکنان دستگاه قضایی نیز باید در این روند به گسترش بیش از پیش این امور کمک کنند که در این میان می‌توان به ثبت سریع و دقیق اطلاعات و سایر موارد به عنوان امری مهم در پیشبرد این جریان اشاره کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان