۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هرسال ۴هزارنفر از مراسم خیمه‌سوزان بازدید می‌کنند/ مسئولین استان در مساعدت به ما بدقولی کردند
کد خبر: ۲۱۶۰۵۸ نویسنده: امیررضا اصغری‌ها تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۴ ساعت: ۱۳:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیر فرهنگی امامزاده سلطان سید محمد قزوین:

هرسال ۴هزارنفر از مراسم خیمه‌سوزان بازدید می‌کنند/ مسئولین استان در مساعدت به ما بدقولی کردند

مدیر فرهنگی امامزاده سلطان سید محمد با بیان اینکه هرسال ۴هزارنفر از مراسم خیمه‌سوزان بازدید می‌کنند، عنوان کرد: در ۶ سال گذشته هیچ سازمانی چه در زمینه تبلیغات در زمینه مالی به اجرای این نمایش کمکی نکرده است و تمامی هزینه‌ها بر عهده آستان مقدس سلطان سید محمد(ع) است.

هرسال ۴هزارنفر از مراسم خیمه‌سوزان بازدید می‌کنند/ مسئولین استان در مساعدت به ما بدقولی کردند
امیررضا اصغری‌ها، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی صبح قزوین ، درباره مراسم خیمه سوزان این امام زاده گفت: 6 سالی است که مراسم خیمه‌سوزان یا روایت‌گری آیینی واقعه عاشورا در جوار آستان مقدس سلطان سید محمد برگزار می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: مراسم خیمه سوزان در 2سال‌ اول به صورت محدودتر در خود آستان برگزار می‌شد و هم اکنون به خارج از فضای سلطان سید محمد منتقل شده است.
این مسئول در ادامه با اشاره به استقبال خوب مردم قزوین از این برنامه بیان کرد: به لطف خدا هر ساله جمعیتی بالغ بر 4هزار نفر از این نمایش بازدید می‌کنند.
اصغری‌ها در ادامه ضمن بیان اینکه اگر در مراسم خیمه‌سوزان تدابیر امنیتی اندیشیده نشوند، ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد، گفت: همانند سال‌های قبل هماهنگی‌های لازم با آتش‌نشانی صورت گرفته بود و محوطه اجرای نمایش با داربست محصور و هم‌چنین کپسول آتش‌نشانی در فضای اجرا تعبیه شد.
وی عنوان کرد: اهداف زیادی از برگزاری این مراسم دنبال می‌کنیم، درست است که هیات‌های مذهبی به شرح واقعه عاشورا می‌پردازند؛ اما ما می‌خواهیم با ادغام صوت و تصویر اثر بیشتری در ذهن بیننده ایجاد کنیم.

مدیر فرهنگی امامزاده سلطان سید محمد با بیان اینکه در این مراسم تعزیه‌خوانی سنتی را با تئاتر نوین و مداحی ترکیب کردیم، خاطرنشان کرد: مراسم خیمه سوزان در نقاط مختلف شهر و استان قزوین برقرار است اما تنها در آستان مقدس سلطان سید محمد به این شکل برگزار می‌شود.
این مسئول ادامه داد: فرق این مراسم در امامزاده سلطان سید محمد با مراسم جاهای دیگر در این است که آنها تنها واقعه روز عاشورا را به تصویر می‌کشند؛ اما مراسم امروز گوشه گوشه وقایع قبل، حین و بعد عاشورا را به نمایش می‌گذارد.
اصغری‌ها با اشاره به اینکه سال‌های اول اعضای فرهنگی امامزاده کارها را انجام می‌دادند، افزود: با گذشت زمان و افزایش تنوع و کیفیت کار، از دوستان تئاتر شهر نیز جهت اجرای این مراسم استفاده می‌کنیم.
وی گفت: در 6 سال گذشته هیچ سازمانی چه در زمینه تبلیغات در زمینه مالی به اجرای این نمایش کمکی نکرده است و تمامی هزینه‌ها بر عهده آستان مقدس سلطان سید محمد(ع) است.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: سازمان‌های مختلف در سال‌های گذشته قول‌هایی به ما دادند اما متاسفانه هیچ یک از قول‌ها به مرحله عمل نرسید و این جای گله دارد.
اصغری‌ها یادآور شد: با برگزاری این برنامه فرصتی برای سازمان های دیگر ایجاد می‌شود تا در حاشیه برگزاری آن به کارهای جانبی بپردازند که متاسفانه هم اکنون از این فرصت استفاده‌ای نمی‌شود.
وی پیام این مراسم را زنده بودن قیام عاشورا دانست و گفت: برای برگزاری این مراسم خیلی از دوستان چندین شبانه روز فی سبیل الله مشغول به فعالیت هستند.
مدیر فرهنگی امامزاده سلطان سید محمد(ع) در ادامه با بیان اینکه فضای اجرای نمایش کوچک بوده و کفاف جمعیت چند هزار نفری را نمی‌دهد، اظهار کرد: متاسفانه این مراسم با وجود استقبال چند هزار نفری برخلاف خیلی از مراسمات با جمعیت و اثرگذاری کمتر پوشش تلویزیونی ندارد.
وی عنوان کرد: امام حسین(ع) متعلق به همه فرهنگ‌هاست و خوشبختانه تمام فرهنگ‌ها از این مراسمات استقبال می‌کنند، از تنها مناسبت‌های سال است که تمام قوم‌ها جهت برگزاری بهتر دست به دست هم می‌دهند.

این مسئول خاطر نشان کرد: اگر خدا بخواهد در نظر داریم برای ایام فاطمیه کاری مشابه این مراسم داشته باشیم، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم که اگر کنار زده شود، می‌توان کارهای زیادی انجام داد.
وی با اشاره به نمایش فصل شیدایی که شهر قزوین در ماه‌های اخیر میزبان آن بود، گفت: با این تجربه متوجه شدید که امکانات، توان و بودجه زیادی موجب اجرای لذت بخش آن برنامه شد.
این فعال فرهنگی در ادامه اظهار کرد: این برنامه با کمترین و ساده‌ترین امکانات برگزار می‌شود، اگر از امکانات سازمان‌های مختلف بهره‌مند شویم می‌توان کاری ماندگار انجام داد.

وی در پایان با بیان اینکه هدف از انجام این مراسم تنها آگاه‌سازی مردم است، گفت: بعضی از امکاناتی که ما با زحمت جمع‌آوری می‌کنیم در خیلی از اداره‌ها خاک می‌خورد، از مسئولین خواست تا توجه بیشتری نسبت به این مراسم‌ها داشته باشند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان