۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین لحظه به لحظه از جریان حادثه تله‌سیژ در گفتگو با یکی از مصدومان
کد خبر: ۲۱۰۹۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۱۴ ساعت: ۱۲:۳ ↗ لینک کوتاه

استانداردی که اذهان را مشوش کرد؛

لحظه به لحظه از جریان حادثه تله‌سیژ در گفتگو با یکی از مصدومان

اخبار حاکی از آن است که مجموعه گردشگری زرشک –کامان پلمپ شده است. از این رو اقدام سازمان استاندارد این سئوال را به وجود می‌آورد که چرا در ابتدای بهره‌برداری تله‌سیژ به استاندارد آن توجه نشده است؟

لحظه به لحظه از جریان حادثه تله‌سیژ در گفتگو با یکی از مصدومان
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، تله‌سیژ قزوین این روزها نامش بیش ازپیش درصدرخبرها می‌درخشد اما متاسفانه این درخشیدن بخاطر اقبال گردشگران برای رسیدن به آن نیست بلکه به علت دست و پنجه نرم کردن با رخ‌دادهایی است که این مجموعه از زمان افتتاحش تا کنون پشت سر گذاشته است.
در آخرین مورد دو زن بر اثر سقوط از این تله‌سیژ دچار سانحه شدند که به گفته مدیر مرکز درمانی شهید رجایی یکی ازآن‌ها دچار قطع نخاع شده است.
حالا پس از گذشت چند سال از بهره‌برداری تله‌سیژ قزوین سازمان استاندارد جلوی فعالیت آن‌را گرفته است و تله‌سیژ را غیراستاندارد می‌داند.
تله‌سیژی که در روز افتتاح آن هم شاهد خرابی‌هایی بودیم. خاطره معلق ماندن 2 عکاس خبری موضوعی بود که حتی در رسانه‌های غربی نیز سرو صدای اندکی کرد.
اخبار چند روز گذشته حاکی از آن است که مجموعه گردشگری زرشک –کامان پلمپ شده است. از این رو اقدام سازمان استاندارد این سئوال را به وجود می‌آورد که چرا در ابتدای بهره‌برداری تله‌سیژ به استاندارد آن توجه نشده است؟ از طرفی شنیدن شرح وقایع آن روز تلخ از زبان مصدوم این حادثه، اتمامی است بر شایعه‌هایی که درچند روز اخیر در فضای مجازی دست به دست شده است.

سهل‌انگاری اپراتور بلای جان شد
زهرا طاهری یکی از مصدومان روز 18تیر سال جاری در سقوط از تله‌سیژ، ضمن ابراز ناراحتی و نگرانی از وضعیت شهناز میلانی مصدوم قطع نخاعی این حادثه گفت: خاطره این روز تلخ تا ابد در ذهنم می‌ماند، درست در روزی که قرار بود خاطره‌ای خوش برای میهمانان تهرانی خود بسازیم، این مصیبت به واسطه بی‌توجهی و سهل‌انگاری اپراتور تله‌سیژبر ما نازل شد.

انتخاب برنامه قزوین‌گردی
وی افزود: در ایام عید سعید فطر، میزبان میهمانانی از استان تهران بودیم که برای ثبت دقایقی خوش در تقویم خاطرات عزم سفر کردیم و به علت شلوغی و ترافیک جاده‌ها از سفر به شمال منصرف شدیم و برنامه قزوین‌گردی را برای خود انتخاب کردیم. اولین جایی که به ذهنمان خطور کرد مجموعه تفریحی و گردشگری زرشک کامان بود. با توجه به اینکه تله‌سیژ یکی از مهیج‌ترین وسایل نقلیه گردشگری است لذا سیاحت به این منطقه گردشگری مورد تایید تمام اعضای خانواده و مهمانان عزیزمان بود. پس از اخذ بلیط از اپراتور سر به هوایی که در حین کار حواس خود را به خانواد‌ اش داده بود، برای سوار شدن تله‌سیژ راهی جایگاه شدیم.

عبور کابین از خط خطر
وی تصریح کرد: در مسیر ریل تله سیژ خط زردی وجود داشت که صرفا به معنی خطر بود. اپراتور بی‌توجه به آن خط زرد شهناز میلانی، خواهر شوهرم را با اصرار به منظور سوار در واگن ما هدایت کرد شهناز میلانی در حین سوار شدن از من تقاضای کمک کرد و دستم را گرفت در یک لحظه متوجه صدای همسرم شدم که فریاد می‌کشید استپ کنید، استپ کنید. برای لحظه‌ای مرگ را در جلوی چشمانم دیدم و ما سقوط کردیم. دیگر چیزی به خاطر ندارم تا زمانی که به هوش آمدم با اینکه از درد به خود می‌پیچیدم نگاهم به تیر آهنی افتاد که در 10سانتی متری من قرار داشت. خدا به من لطف کرده بود که سرم به آن تیرآهن اصابت نکرد.از طرفی ضجه‌زدن‌های شهناز میلانی و دردکشیدن‌هایش و کمک خواستن‌هایش باعث شد درد خود را فراموش کنم.

انتظار چندین ساعته اورژانس
طاهری افزود: پس از سقوط برای مدتی طولانی شاید قریب به 3ساعت منتظر به رسیدن اورژانس و امداد بودیم. دیر رسیدن اورژانس یکی از معضلاتی بود که باعث شد در آن آفتاب بیشتر اذیت شویم. خلاصه با تاخیر اورژانس هوایی به داد شهناز میلانی رسید و من پس از 2ساعت دیگر معطلی توسط اورژانس زمینی به بیمارستان منتقل شدم.یکی از گله‌مندی‌هایی که وجود دارد این است که دریک مجموعه با وجود یک سرمایه‌گذاری هنگفت و تخصیص بودجه یک کانکس امداد و کمک‌های اولیه ندارد. علاوه بر این اپراتوری که در مجموعه گذاشته‌اند آموزش لازم برای این کار را ندیده است و تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه کم است.

وضع وخیم مصدوم قطع نخاعی
وی از وضعیت شهناز میلانی گفت: حال مصدوم اصلا خوب و مساعد نیست و پزشکان خبر قطع نخاع قطعی را داده‌اند. شهناز میلانی خانمی 65ساله است که تنها زندگی می‌کند وی به علت سهل‌انگاری اپراتور مجموعه گردشگری مجبور است مابقی زندگی خود را روی ولیچری چرخ‌دار سپری کند.
زهرا طاهری افزود: درباره این حادثه شکایتی تنظیم کرده است و به هیچ‌وجه از حق و حقوق قانونی خود کوتاه نمی‌آید چرا که با کوتاه آمدن او، ممکن است این نواقص هم چنان ادامه داشته باشد و سلامت شهروند دیگری به خطر افتد.

عدم اخذ مجوز به منظور بهره برداری
محمودرضا طاهری، مدیرکل استاندارد قزوین گفت: تله‌سیژها و تله کابین‌ها مشمول مقررات و اخذ اجباری مجوز استاندار هستند که متاسفانه این مجموعه گردشگری از آغاز بهره‌برداری خود تا کنون نتوانسته است از سازمان استاندارد پروانه استاندارد اخذ کند. قبل از بروز این حادثه بارها توسط کارشناسان سازمان استاندارد اخطارهایی به این مجموعه داده شده بود که متاسفانه این موضوع مورد بی‌توجهی بهره‌بردارآن قرارگرفته بود.

دست دو بودن کابین‌ها
وی افزود: موسسه کاسپین بدون اخذ مجوز از سازمان استاندارد شروع به بهره‌برداری کرده بود. باتوجه به این‌که کابین‌ها و تجهیزات تله‌سیژ دست دوم است و از یک کشور دیگر وارد شده است تجهیزات وارد شده دارای استاندارد اروپایی است. با این حال این استاندارد شرط لازم و کافی نیست و مجموعه کاسپین باید نسبت به رفع نواقص مجموعه گردشگری خود اقدام کند و از سازمان ما نیز مجوز استاندارد اخذ کند.

آزمون خطای صورت نگرفته، حادثه آفرید
طاهری تصریح کرد: مدیران این مجموعه براساس قانون می‌توانستند برای رفع مشکلات موجود جهت دریافت گواهی‌نامه استاندارد در ابتدا به صورت آزمایشی فعالیت داشته باشند ودر ابتدا به جای حمل و نقل شهروندان اجسام مورد آزمایش قرار می‌گرفت. نکته قابل توجه این است که پس از بروز حادثه تیم اعزامی که مشمول برخی مدیران استان و بهره‌برداران مجموعه گردشگری بود به منظور بررسی صحنه حادثه، هیچ یک از مدیران حاضر به سوار شدن تله سیژ نشدند. لذا از همه شهروندان تقاضا دارم نسبت به استفاده از هروسیله حتی در پارک‌های کوچک توجه به خرج دهند و نسبت به استاندارد بودن آن مطمئن شوند.
باتوجه به این‌که مدیر کل استاندارد استان برغیراستاندارد بودن این مجموعه تاکیید موکد دارد با این حال شاهرخ عطایی مدیرعامل موسسه کاسپین نظر دیگری دارد.

موقعیت مطلوب مجموعه گردشگری
عطایی تصریح کرد: از تاریخ اول فروردین 93 اجباری شدن استاندارد ملی برای بالابرهای کوهستانی ازطریق سازمان ملی استاندارد ابلاغ شد وطبق اطلاعات این موسسه، تاکنون برای هیچ یک از دستگاه‌های بالابر کوهستانی در کشور گواهی ملی بهره‌برداری صادرنشده است؛ تاخیرد رارائه تاییدیه برای بالابرها درسطح کشور موضوعی است که باید مراجع ذی‌ربط پاسخ‌گوی آن باشند‌.

پلمپ عجولانه
وی تصریح کرد: پلمپ صورت گرفته بسیار عجولانه بوده است چرا که این اقدام برای صنعت گردشگری استان و هدف استان که پیشروی در این صنعت است خوش‌آیند نیست. علاوه بر این هیچ‌گونه ابلاغ و یا اخطاری که حاکی از غیرمجازبودن تله‌کابین قزوین باشد، به این موسسه ابلاغ نشده است. اگر این مجموعه تله‌سیژو تله کابین قزوین استاندارد نبوده است باید پیش از این حادثه مسئولان ذی‌ربط اخطار می‌دادند.
عطایی ضمن آرزوی بهبود برای مصدومان حادثه، از مسولانی که در ابتدا حامی این پروژه ملی بودند تقاضای تصمیم‌گیری عادلانه کرد. نکته دیگری که در صحبت‌های مصدوم حادثه حائز اهمیت بود دیر رسیدن اورژانس به صحنه حادثه بود برای چرایی بیشتر به سراغ احمد قاسمی، معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین رفتیم.

اعزام اورژانس هوایی به صحنه
وی گفت: این حادثه در ساعت14:19 به پایگاه رازی که در فاصله 28 کیلومتری حادثه است اعلام شد، همکاران پس از اعزام به صحنه حادثه با رعایت حال مصدوم و احتمال دادن به آسیب نخاعی وی،در خواست اورژانس هوایی می‌کنند و اورژانس هوایی فورا در صحنه حاضر می‌شود. با توجه به اینکه سقوط مصدوم به نوک قله بوده است جابه جایی وی با سختی صورت می‌گیرد چراکه مسیر بسیار صعب‌العبور بوده است. ازین پس مصدوم به بیمارستان ولایت و از آن‌جا به بیمارستان شهید رجایی منتقل می شود‌ .

انتقال با تاخیر مصدومان
قاسمی افزود: مصدوم بعدی که نسبتا حال مساعدتری داشت در ساعت 16:19 و پس از 2ساعت تاخیربه بیمارستان منتقل می‌شود. بانوجه به این‌که طبق استانداردها فاصله هر پایگاه اورژانس تا پایگاه بعدی باید 35کیلومتر باشد. متاسفانه فاصله پایگاه رازی و پایگاه رازمیان در این مسیر بالای 50 کیلومتر است و نیاز به یک پایگاه اورژانسی در منطقه زرشک از الزامات است که در برنامه چهارم و پنچم توسعه دیده شده است و به علت مسائل مالی و سایر اولویت‌ها راه‌اندازی نشده است.

نیاز شهر به احداث پایگاه در گردنه زرشک
وی تصریح کرد: بارها درخواستی مبنی بر راه‌اندازی پایگاه اورژانس ابلاغ نموده‌ایم که متاسفانه به علت برخی مسائل، بعضی از مسولان نسبت به آن کم‌لطفی کرده‌اند. باتوجه به این‌که منطقه زرشک یک منطقه توریستی است و جاذبه‌هایی مانند پارک فدک و امام‌زاده اسماعیل و سایر جذابیت‌های گردشگری را مشمول می‌شود لذا احداث یک پایگاه در این منطقه از واجبات است.
انتهای پیام/3009

منبع: همشهری

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان