۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مسئولین از روند پیدا شدن جسد جوان ۲۲ ساله در حاشیه سد زیاران می‌گویند
کد خبر: ۱۹۶۸۶۵ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۰ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با صبح قزوین؛

مسئولین از روند پیدا شدن جسد جوان ۲۲ ساله در حاشیه سد زیاران می‌گویند

جسد جوان ۲۲ ساله آبیکی که در سد زیاران غرق شده بود پس از ۹ روز در حاشیه این سد پیدا شد.

مسئولین از روند پیدا شدن جسد جوان ۲۲ ساله در حاشیه سد زیاران می‌گویند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ،_____ لیلا امیری.

9 روز پیش بود که خبر رسید جوان 22 ساله‌ای که از شناگران حرفه‌ای و غریق نجات شهر آبیک بود در سد زیاران غرق شده است.
بلافاصله با حضور تیم‌های امدادی هلال احمر و تشکیل جلسه مدیریت بحران استانداری قزوین این موضوع پیگیری شد.


رضا گروسی، مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره علت وقوع این حادثه می‌گوید: رودخانه‌ای که این جوان در آن به شناکردن پرداخته بود منتهی به آب بند زیاران است، نقاط حساس این منطقه با فنس و تیرهای توری حفاظت شده بود که هرکسی امکان ورود به آن را ندارد.
وی با بیان اینکه امکانپذیر نیست که سراسر رودخانه‌ها را محافظ قرار دهند، می‌افزاید: این جوان شناگر حرفه‌ای و غریق نجات در شهرستان آبیک بود اما علیرغم همه این توانمندی‌ها در این محل برای شنا ورود پیدا کرد که منجر به غرق شدن او شد.
این مسئول ادامه می‌دهد: این جوان به علت برودت شدید آب در این منطقه توان کنترل خود را از دست می‌دهد و شوک اولیه به وی وارد میآید؛ طی فیلمی که به دست آمده، نشان می‌دهد وی یکبار برای شنا در رودخانه می‌رود و بیرون آمده و دوباره روی آبشار رفته و به شنا می‌پردازد.
وی با بیان اینکه اقدام این جوان غیرعقلانی بوده است، می‌گوید: طبق نظر کارشناسان وارد آمدن شوک به این جوان هنگام شیرجه در آبشار توانایی کنترل خود را از دست می‌دهد و غرق می‌شود.

احتمال خسارت 100 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
گروسی اذعان می‌کند: شما حتی توان ورود به 500 متری آب بند زیاران را ندارید، نگهبان و شرایط حفاظتی دارد و این اتفاق در منطقه 3500 متری آب بند زیاران رخ داده است.
وی درباره مراحل امدادرسانی برای یافتن جسد این جوان عنوان می‌کند: سه مرحله برنامه‌ریزی انجام شد که مرحله اول توسط غواصان حرفه‌ای هلال احمر و آتش نشانی استان صورت گرفت، مرحله دوم به پیشنهاد دوستان از یک غواص ویژه آب‌های سرد از کرمانشاه استفاده شد که طی 48 ساعت تا شب سه شنبه به تجسس مشغول بود که موفق به کشف جسد نشد.
مدیریت بحران استانداری قزوین ادامه می‌دهد: مرحله سوم بستن آب از بالادست و وردی سد بود تا شدت آب کاهش پیدا کرده و جستجو سریعتر انجام شود.


وی می‌گوید: آخرین مرحله‌ای که تصمیم گرفته شد در صورت پیدا نشدن جسد این جوان انجام بگیرد تخلیه آب سد بود که خسارت شدیدی به بخش کشاورزی وارد می‌آمد، به همین علت این اقدام آخرین مرحله درنظر گرفته شد؛ زیرا فصل آبیاری زراعی استان در فصل کشاورزی قرار دارد که ممکن بود 100 میلیارد تومان در بخش کشاورزی خسارت وارد شود.
این مسئول می‌افزاید: در نهایت روز گذشته(چهارشنبه) با تصمیم شورای تامین شهرستان آبیک مصوب شد که رهاسازی آب پشت سد صورت بگیرد که خوشبختانه با این اقدام بلافاصله جسد این جوان صبح امروز(پنج شنبه) کشف شد.
وی درباره خسارات وارده در مرحله رهاسازی آب به بخش کشاورزی می‌گوید: 24 تا 48 ساعت با تاخیر آب به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود که طبق خسارت پیش بینی شده نیست؛ زیرا جسد این جوان بلافاصله پس از رهاسازی آب پیدا شد و کار انتقال آب دوباره در حال انجام است.
گروسی همچنین از غرق شدن جوان دیگری در محدوده کانال مادر خبر داد و می‌گوید: چوپانی هفته گذشته که در محدوده کانال مادر وارد شده بود حال برای نجات گوسفند خود یا برای نجات خود از گرما، در این کانال غرق شد که خوشبختانه جسدش پیدا شده است.


حضور 5 تیم امدادی برای یافتن جسد جوان 22 ساله
همچنین حکمت الله هاشمی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان قزوین درباره اقدامات امدادرسانی هلال احمر برای کشف جسد این جوان به خبرنگار ما می‌گوید: تیم‌های امدارسانی هلال احمر استان متشکل از غواصان حرفه‌ای به همران تیم‌های آتش نشانی طی 9 روز گذشته اقدامات لازم را برای کشف جسد این جوان انجام دادند.
وی می‌افزاید: در طی هشت روزی که از حادثه غرق شدن این جوان گذشته بود طی عملیات‌های مختلف و حتی کمک گرفتن از غواصان خارج از استان موفق به کشف جسد این جوان 22 ساله نشدیم.
هاشمی ادامه می‌دهد: پنج تیم امدادی روزانه 6 ساعت کار امدادی برای پیدا کردن جسد این جوان انجام می‌دادند که به علت جریان شدید آب، گل و لای زیاد و عمق زیاد آب کار جستجو و تفحص سخت شده بود.
این مسئول در پایان اضافه می‌کند: مرحله آخر امدادرسانی ما تخلیه سد زیاران بود که با این اقدام جسد این جوان 22 ساله امروز صبح(پنج شنبه) در حاشیه سد پیدا شد.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان