۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرهای استان/ بهره‌بردای از موزه آب در ایام نوروز
کد خبر: ۱۴۹۵۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ ساعت: ۱۷:۲۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خبر داد:

برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرهای استان/ بهره‌بردای از موزه آب در ایام نوروز

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به بهره‌برداری از موزه آب در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: نوروز امسال نمایشگاه‌های صنایع دستی در تمام شهرهای استان برپا می‌شوند.

برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در شهرهای استان/ بهره‌بردای از موزه آب در ایام نوروز
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین پیش از ظهر امروز نشست خبری معرفی برنامه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر استان قزوین و رونمایی از فیلم مستند مسجد مدرسه حیدریه با حضورمنوچهر حبیبی قائم مقام ریاست ستاد، محمدعلی حضرتی‌ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر ستاد و جمعی از خبرنگاران در سالن آمفی تئاتر مهندس بهشتی برگزار شد.

حضرتی در این نشست به برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز 32 بنای تاریخی با حضور راهنمایان گردشگری برای علاقمندان معرفی می‌شود که در بیشتر این بازدیدها کارگاه‌های تولید صنایع دستی به صورت زنده فعالیت دارند.

وی افزود: برپایی نمایشگاه صنایع دستی قزوین و استان‌های همجوار در شهرهای استان؛ ارانه هنرهای منت، زره بافی سبدبافی آینه بافی، گلیم بافی در خانه دایی؛ برگزاری نمایشگاه صنایع دستی تولیدکنندگان استان در آب انبار مسجد جامع؛ هنر همجوشی شیشه در آب انبار حاج کاظم؛ تراش سنگ‌های قیمتی توسط هنرمند برجسته کشوری در کلیسای کانتور؛ هنر سفال‌گری در مدرسه حیدریه؛ نقاشی کوره‌ای روی شیشه در آب انبار سردار؛ نمایشگاه عکس، هنر سکه‌دوزی و لباس‌های سنتی در مدرسه سردار؛ زره‌بافی و قلم زنی در حسینه امینی‌ها بخشی از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی استان قزوین در ایام نوروز است.

این مسئول با بیان اینکه امسال 13 موزه به صورت مشارکتی به ارائه آثار تاریخی به بازدیدکنندگان خواهند پرداخت اظهار کرد: یک موزه به ظرفیت موزه‌های استان اضافه می‌شود؛ این موزه در روز دوم فروردین ماه که روز جهانی آب نام گرفته است در آب انبار سردار با مشارکت آب منطقه‌ای مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

حضرتی با بیان اینکه امسال مدیریت مجموعه دولتخانه صفوی به یکی از تشکل‌های غیردولتی استان واگذار شده است، عنوان کرد: امسال برای اولین بار هنر پرده‌خوانی در دولتخانه صفوی احیا می‌شود با این تفاوت که در پرده‌خوانی‌های سنتی از شمایل معصومین و ماجراهای کربلا و یا داستان‌هاس شاهنامه استفاده می‌شده اما در این نوع از پرده‌خوانی رویدادهای قزوین به تصویر کشیده خواهد شد.

وی افزود: اجرای ورزش‌های باستانی، کارگاه تاریخ شفاهی و کافه مطبوعات از سایر برنامه‌های مجموعه دولتخانه صفوی است، همچنین نمایشگاه ارزشمند هنر معرق و منبت صدف با هنرمندی هنرمند برجسته کشوری و جهانی استاد کریم نیا در خانه یزدی برپا می‌شود.

این مسئول بیان کرد: نمایشگاه دوربین‌های قدیمی با مجموعه‌ای از 135 دوربین قدیمی در مجموعه دولتخانه با عنوان دوربین‌های سفری برگزار خواهد شد.

حضرتی ادامه داد: نمایشگاهی از عکس‌های دوره قاجار و عکس‌های هوایی مربوط به سال‌های 35 تا 45 در نگارخانه نبویه برپا خواهد شد.

وی به اکران دو فیلم ساخته شده در حوزه میراث فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: در 2 سایت مجموعه عالی قاپو یکی در سردر ورودی تالار آقای مجابی فیلم دولتخانه و در مجموعه آمفی تئاتر حیدریه فیلم حیدریه به نمایش در خواهد آمد.

دبیر ستاد خدمات سفر استان قزوین با بیان اینکه امسال 12 مسیر پیاده‌روی میراثی در استان پیش‌بینی شده است، گفت: شعار امسال سازمان میراث فرهنگی استان "قزوین را پیاده ببینیم" است؛ این تصور که گردشگران باید با خودرو تا حیاط یک بنای تاریخی بروند اشتباه است چراکه گردشگر باید پیاده به سمت بنای تاریخی حرکت کند تا چرخه اقتصادی گردشگری تحقق پیدا کند.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان