۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نحوه صحيح برخورد با فرزندان در سن بلوغ
کد خبر: ۱۳۱۷۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين تشریح کرد

نحوه صحيح برخورد با فرزندان در سن بلوغ

کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين با اشاره به نحوه صحيح رفتار با فرزندان در سن بلوغ گفت: والدین در برخورد با فرزندان بايد از نقش دستور دهنده به نقش همراه و همدل تبديل شوند.

نحوه صحيح برخورد با فرزندان در سن بلوغ
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، منیژه آقابراري، کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين در کارگاه آموزشی «شهروند و سلامت اجتماعي» با عنوان نحوه صحيح رفتار با فرزندان در سن بلوغ آموزشي اظهار کرد: بلوغ مرحله رشد بين كودكي و بزرگسالي است كه از 12 سالگي شروع شده و تا 22 سالگي ادامه دارد.

وی با اشاره به تغييرات رفتاری در دوران بلوغ افزود: دوره نوجوانی دوره‌ای پرتلاطم و مرحله گذر از وابستگي به سمت خود مختاري و پختگي است و فرد از سمت خانواده به سمت گروه همتاها حركت مي‌كند.

آقابراری خاطرنشان کرد: احساسات نوجوانان اغلب اغراق آميز بوده و در انجام كارهای خود ثبات لازم را ندارند ضمن اینکه لجبازي، عصبانيت، حساسيت‌هاي ظاهري، هويت يابي، تنوع طلبي، خود نمايي، اسراف مالي و نوسانات عاطفي از خصوصيات افراد در اين سنين است.

این کارشناس سلامت عنوان کرد: در اين دوران، نوجوان از خانواده و گروه همسالان خود کناره گیری کرده و از زندگي و فعاليت‌هاي اجتماعي خسته و گریزان است همچنین اغلب ستيزه جو، ناموافق و متعارض مي‌باشد که با پيشرفت بلوغ اين حالت كاهش یافته و نوجوان به دوستي، همكاري و آرامش متمایل مي‌شود.

وی قهر، خشم، ميل به فرياد زدن و مانند آن را از دیگر ويژگي‌هاي اين دوره ذکر کرد و گفت: بهانه گيري، اضطراب و زود رنجی نیز از ویژگی‌های نوجوانان است.

کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهيد بلنديان قزوين با اشاره به وظايف خانواده و مربيان در برخورد با نوجوانان بیان کرد: به فرزندان خود توجه، محبت كافي و متناسب داشته و با ارتباط کلامی و عاطفی مناسب از برخورد قهري در مواجهه با رفتار سوء آنها پرهیز کنید.

وی افزود: والدین باید به فرزندان خود حق انتخاب دهند و با واگذاري مسئوليت تدريجي همراه با نظارت و حسابرسي، به شخصیت و عواطف آنها احترام بگذارند.

آقابراری تصریح کرد: پرهيز از تحقير فرزندان با برچسب زدن، ترويج مثبت نگري، برگزاري جلسات خانوادگي و شنیدن اظهار نظر آنها، رعايت تناسب بين تنبيه و جرم، حذف خشونت از تنبيه، آموزش و آزمايش امانت داري و پرهيز از نزاع علني بين والدين از شاخص‌ترين وظايف خانواده و مربيان در این دوران است.

این کارشناس سلامت عنوان کرد: والدين در برخورد با فرزندان در دوران بلوغ بايد از نقش دستور دهنده به نقش همراه و همدل تبديل شوند و مهارت‌های لازم را کسب کنند، خانواده‌ها بايد بياموزند که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خود افزایش دهند چرا که با کم رنگ شدن حس اعتماد، فرزندان براي حل مسائل خود به ديگران مراجعه مي‌کند.

وي تاکید کرد: ارتباط با نوجوان در حال بلوغ اگر بر پایه عشق و علاقه و صميميت استوار باشد، اعتماد به نفس را در او تامين و تضمين مي‌نمايد و اگر با فشار و خشونت همراه باشد ممکن است، موجب اختلال عصبي و دشواري‌هاي رواني در او شود.

آقابراری با اشاره به اهمیت آموزش نحوه صحيح رفتار با فرزندان در سن بلوغ تصریح کرد: عدم توجه والدین به مشکلات و مسائل روانی عاطفی فرزندان در دوران نوجوانی و اجازه ندادن به نوجوان به صحبت پیرامون مشکلات خود، موجب می‌شود که وی مشکل خود را با دیگران مطرح کند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان