۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین وابستگی به عناصر فتنه از دلایل اصلی رد صلاحیت‌ برخی کاندیداها بود/ وجود غرض سیاسی در تائید صلاحیت‌ها یک تهمت به شورای نگهبان است
کد خبر: ۱۳۱۵۵۳ نویسنده: حجت الاسلام قابل تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام قابل در مصاحبه اختصاصی با صبح قزوین:

وابستگی به عناصر فتنه از دلایل اصلی رد صلاحیت‌ برخی کاندیداها بود/ وجود غرض سیاسی در تائید صلاحیت‌ها یک تهمت به شورای نگهبان است

حجت الاسلام قابل در مصاحبه اختصاصی با صبح قزوین با بیان اینکه وجود غرض سیاسی در تائید صلاحیت‌ها یک تهمت به شورای نگهبان است، گفت: وابستگی به عناصر فتنه از دلایل اصلی رد صلاحیت‌های کاندیداها بود.

وابستگی به عناصر فتنه از دلایل اصلی رد صلاحیت‌ برخی کاندیداها بود/ وجود غرض سیاسی در تائید صلاحیت‌ها یک تهمت به شورای نگهبان است

به گزارش خبرنگار سیاسی  صبح قزوین ، در این ایام که نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیئت نظارت شورای نگهبان اعلام شد عده‌ای با هجمه به این شورا در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی به تخطئه عملکرد شورای نگهبان پرداختند.
در این راستا برای اطلاع از روند بررسی صلاحیت‌ها گفتگویی کامل با رئیس دفتر رسیدگی و نظارت شورای نگهبان قزوین انجام شد که در ادامه می‌خوانید:

صبح قزوین : شاخصه‌های شما برای تائید و رد صلاحیت‌های کاندیداها چیست؟

قابل: در قانون برای افرادی که قصد نامزدی نمایندگی مجلس را دارند 7 شاخصه تعریف کرده‌اند که اولین شرط التزام عملی به جمهوری اسلامی است، یعنی باید مسائل دینی یک مسلمان به صورت کامل مشخص باشد.
یعنی عملا باید برنامه‌ها و محتوای آرمان‌های نظام در زندگی این شخص پیاده شده باشد مثل ارکان نظام از سپاه، بسیج و نهادهای نظام را با کلیت آن قبول داشته باشد.
برای نمونه شخصی که در جایگاه‌های مختلف به مسائل اصلی و ملزومات نظام انتقاد دارد و می‌گوید چرا روز قدس داریم و باید به کشورهای مقاومت کمک شود و هنوز این مسائل برای وی حل نشده است، پس این شخص التزام عملی به جمهوری اسلامی را ندارد.
شرط دیگر برای تائید صلاحیت کاندیداها حُسن شهرت است یعنی این فرد در میان میان و در حوزه انتخابیه خود مشهور به رفتار و عملکرد شایسته باشد.
موارد دیگری چون تابعیت جمهوری اسلامی ایران، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد، سلامت جسمی، بینایی، شنوایی و صِحت جسم و حداقل سن 30 سال و حداکثر 75 سال از دلایل دیگری است که در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

صبح قزوین : چه اولویت‌هایی برای شورای نگهبان دارای اهمیت است؟

قابل: اما آنچه برای شورای نگهبان 3 بند دارای اهمیت است، اعتقاد و التزام عملی به اسلام، وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه و حُسن شهرت.
پس زمانی که شخصی عضو یک گروه سیاسی منحل شده است و فعالیت‌ها و شعارهای این گروهک را ادامه داده است پس شرایط تائید صلاحیت را برای نمایندگی مجلس ندارد.

صبح قزوین : عدم احراز صلاحیت به چه معناست؟

قابل: در احراز صلاحیت سه نکته برای هیئت نظارت در شورای نگهبان دارای اهمیت است، ابتدا اینکه از لحاظ مدارک شناسایی( نواقص در شناسنامه و مدارک تابعیت، مدرک تحصیلی یا آدرس غیرصحیح برای تحقیق) مرحله اول عدم احراز را به خود اختصاص می‌دهد.
ما داوطلبی داشتیم که در قزوین به دنیا آمده است و برای ادامه زندگی به کشورهای خارجی سفر کرده و ادامه تحصیل و ازدواج این شخص هم در کشور نبوده است و ما برای تحقیق درباره وی دسترسی‌های لازم را نداریم این فرد عدم احراز در پروندهاش ثبت می‌شود.
یا افرد دیگری در دوران بررسی تائید صلاحیت بود که محل تولدش در قزوین، محل تحصیلش در استان دیگر و محل کارش نیز در یک استان دیگر است.
ما برای تحقیق وی اقدام کردیم و تنها شرایطی که برای شناسایی او فراهم شده این بود که در آپارتمان محل زندگی اش فقط یک نفر او را می‌شناخته است و بقیه افراد کلیمی بودند؛ شورای نگهبان که نمی‌تواند با تحقیق از این یک نفر فردی را برای نمایندگی مجلس تائید کند این فرد عدم احراز در پرونده‌اش ثبت می‌شود.

صبح قزوین : مرحله دوم بررسی احراز صلاحیت‌ها چیست؟

قابل: مرحله دوم بررسی احراز صلاحیت این است که پایندی به مباحث اعتقادی و دینی فرد تائید می‌شود اما خط سیاسی این فرد مشخص نیست.
این فرد سر سفره چپ و راست و ضد انقلاب می‌نشیند و آنتن ماهواره و رفیق مشروب خوار نیز دارد و مشکوک به اعتیاد می‌باشد؛ این موارد در تحقیقات از افراد مشخص می‌شود واِلا ما که آزمایشگاه برای سنجش افراد نداریم.
گاهی اوقات برخی از این افراد قانون را به خوبی متوجه نشده‌اند برای نمونه فردی چک برگشتی و شاکی دارد و با پرداخت آن جرمش از بین می‌رود؛ اما گاهی فردی متهم به انجام اعمال خلاف عفت عمومی است و با اعتراض به رد صلاحیت خود می‌گوید این تخلف مربوط به 10 سال گذشته بوده! آیا این فرد صلاحیت نمایندگی مجلس را دارد؟
شورای نگهبان این افراد را رد صلاحیت یا عدم احراز اعلام می‌کند چون این افراد را برای نظام سالم نمی‌بینیم.
همچنین اطرافیان این کاندیدا مهم هستند، در قرآن آمده حب لله و بغض لله، اگر فردی با اشخاص ناسالم ارتباط دارد، عدم احراز می‌شود.

صبح قزوین : سه مرحله مهم بررسی احراز صلاحیت‌ها چیست؟

قابل: مرحله بررسی شناسنامه‌ای، مرحله خط و جریان سیاسی و مرحله تشخیص توان تحلیل سیاسی و اجتماعی کاندیداهاست.
در مرحله تشخیص توان سیاسی، اجتماعی کاندیداها نخبه بودن افراد مهم است، گزینش فردی است که به فرموده رهبری برای 80 میلیون جمعیت قرار است تصمیم گیری کند.
فقط مومن بودن ملاک کافی نیست، بلکه باید سطح قدرت تحلیل سیاسی، اجتماعی و برنامه‌ریزی این فرد برای اعضای شورای نگهبان محرز شود.

صبح قزوین : آیا شورای نگهبان اجازه دارد دلایل رد صلاحیت افرادی که به دروغ پراکنی در جامعه مشغول هستند، را منتشر کند؟

قابل: شورای نگهبان افشاگری نمی‌کند بلکه از این افراد که به سم پاشی مشغول هستند شکایت می‌کند زیرا عفت عمومی با نشر برخی از مسائل خدشه دار می‌شود.
پرونده این افراد قابل پیگیری است و شورای نگهبان فقط می‌تواند کلیات را به اطلاع مردم برساند.

صبح قزوین : اهم دلایل رد صلاحیت‌ها در استان قزوین چه مواردی بود؟

قابل:
ارتباط با گروهک‌ها و احزاب منحله، عدم پایبندی به هیچ دین و مسلکی، داشتن تفکرات ناسیونالیستی از دلایل عمده بود اما مهمترین دلایل ضعف مسائل عقیدتی، آلوده بودن به مسائل اقتصادی، عدم صف بندی در برابر فتنه گران، دلسوزی برای ضدانقلاب و حمایت از جریان ارتباط با آمریکا هم قابل توجه بود.
همچنین در رد صلاحیت‌ها افرادی بودند که با بینش انقلاب اسلامی نسبت به آمریکا مشکل داشتند.
البته ارتباط با فتنه و عناصر فتنه‌گر مهمترین دلیل رد صلاحیت‌ها بود.

صبح قزوین : وجود غرض سیاسی شورای نگهبان در تائید صلاحیت‌ها، ادعای جدیدی است که به صورت هجمه به این شورا مطرح می‌شود، نظر شما چیست؟

قابل: وجود غرض سیاسی در تائید صلاحیت‌ها یک تهمت به شورای نگهبان است و ما پیگیر کسانی که این تفکر را در جامعه رواج می‌دهند، هستیم تا با آنها برخورد لازم شود.
در بررسی صلاحیت‌های امسال اصولگرا و اصلاح طلب‌هایی داشتیم که رد صلاحیت شدند؛ برای ما ملاک تحقیقات محلی که در قانون ذکر شده، است.
همچنین وجود سایت‌ها، رسانه‌های جمعی و تریبون‌های مختلفی که در دست همین افراد است مورد بررسی قرار می‌گیرد و با مستندات عدم صلاحیت‌های آنها عنوان می‌شود.
گاهی برخی از افراد در جلساتی به قولی چانه‌شان گرم می‌شود و حرف‌هایی ضد مصالح عمومی نظام مطرح می‌کنند؛ ما نگرانیم این افراد در مجلس هم چانه شان گرم شود و بهانه دست دشمن بدهند.
ما با کسی دعوای شخحصی نداریم اعضای شورای نگهبان شخصیت‌هایی هستند که تائید شده حضرت امام هستنند و ایشان می‌فرمود: در بررسی‌ صلاحیت‌ها مصلحتی را در نظر نگیرند و فقط رضای خدا را مدنظر قرار دهید.
این مسئله برای ما درد است که هتاکی‌ها به جایی برسد که رهبر معظم انقلاب تاکید کنند:" این افرادی که در شورای نگهبان هستند امین امام بودند."
عده‌ای برای توجیه خطاهای خود به متهم کردن شورای نگهبان می‌پردازد.

صبح قزوین : توصیه شما به خواص رد صلاحیت شده برای حفظ آرامش جامعه چیست؟

قابل:
انتظار ما این است خودشان را از نظام جدا ندانسته و برای آرامش جامعه و رفع اشکالات خود تلاش کنند.
اگر نزد طبیبی رفتیم و براساس آزمایش متوجه مشکلی در وجود ما شد، باید دکتر را متهم کرده و ناسزا بگوییم یا برای درمان مراجعه کنیم؟
اگر این افراد قصد دارند در دوره‌های بعدی مشکلی برایشان پیش نیاید باید امروز یک بازنگری در عملکردها و نظرات خود داشته باشند.
انتهای پیام/2002



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان