۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بوی تعفن گاوداری ها در خاکعلی همچنان ادامه دارد / عدم رسیدگی مسئولین با وجود پیگیری های مکرر
کد خبر: ۱۱۹۶۵۴ نویسنده: افشار تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

چرا کسی به فکر نیست؟

بوی تعفن گاوداری ها در خاکعلی همچنان ادامه دارد / عدم رسیدگی مسئولین با وجود پیگیری های مکرر

سالهاست که بوهای متصاعد شده از گاوداریهای اطراف شهر خاکعلی موجب نارضایتی مردم این شهر شده است، جمعی از اهالی شهر خاکعلی و کسبه و نیز اهالی روستاهای مجاور خواستار رسیدگی به مشکلات ناشی از وجود گاوداری در این منطقه شدند.

بوی تعفن گاوداری ها در خاکعلی همچنان ادامه دارد / عدم رسیدگی مسئولین با وجود پیگیری های مکرر
به گزارش صبح قزوین ، سال های سال است که بوهای متصاعد شده از گاوداری های اطراف شهر خاکعلی موجب نارضایتی مردم این شهر شده است، جمعی از اهالی شهر خاکعلی و کسبه و نیز اهالی روستاهای مجاور خواستار رسیدگی به مشکلات ناشی از وجود گاوداری در این منطقه شدند.
یکی از شهروندان شهر خاکعلیبا اشاره به این که گاوداری های موجود در حاشیه شهر خاکعلی زندگی را برای مردم این شهر سخت کرده است، گفت: سال ها است که در ورودی شهر خاکعلی واقع شده و بوی نا مطلوب ناشی از حمل و جابجایی کود و همچنین فاضلاب آن، موجب آزار و اذیت ساکنین مناطق اطراف و باعث بروز بیماری های گوناگون برای آنان شده است.
وی با اشاره به این که تاکنون بارها شهروندان شهر خاکعلی و روستاهای مجاور و همجموار گاوداری به این مساله اعتراض کرده و حل این معضل بزرگ را از مسئولان خواستار شدند، متذکر شد: متاسفانه تا به امروز مسئولین توجهی به این درخواست های ما نکرده اند و این اقدامات راه به جایی نبرده است .
یکی از کاسبان شهر خاکعلی، با اشاره به این که مسئولین برای برطرف کردن نیازهای مردم به روی کار رفته اند، گفت: همیشه و به ویژه در ساعات پایانی روز؛ بوی بسیار بد و مشمئز کننده ای از گاوداری پخش می شود که اصلا قابل تحمل نیست.
وی با اشاره به این که بوی متعفن حصل از گاوداری باعث کساد شدن کسب و کار ما شده است و این معضل مایه خجالت است، تصریح کرد: در هیج جایی سابقه ندارد که یک گاوداری در محدوده شهری و اقع شود و برای ما جای سوال است که چرا بعد از این همه اعتراض و اطلاع رسانی هیچ اقدامی برای جابجایی ان صورت نگرفته است ؟
یکی از عابران پیاده، با اشاره به این که بوی تعفن مایه خجالت ما در حضور مهمانانما می شود، تأکید داشت: به خاطر فاضلاب و بوی نامطبوع گاوداری، نمی توانیم اقوام و بستگان را به میهمانی دعوت کنیم و به خصوص شب ها که زمان استراحت است، این بو پراکنده می شود و زجر آور است.
اکبری یکی دیگر از اهالی شهر خاکعلی، با اشاره به بیماری های عفونی و تنفسی که از وجود این مجتمع گاوداری نشات می گیرد، هشدار داد: کودکان و حتی بزرگسالان ما به بیماری های مختلفی دچار شده و می شوند که مسئولین بهداشت هم وجود این مجتمع را عامل اصلی بروز این امراض اعلام کرده اند؛ اما کسی به داد ما نرسیده و نمی رسد !
سلیمی یکی از شهروندان خاکعلی، با انتقاد شدید از عدم توجه به درخواست به حق مردم برای جابه جایی گاوداری همت از منطقه شهری و مسکونی تصریح کرد: چرا منافع اقتصادی و مالی یک نفر بر منفعت و در خواست هزاران نفر ترجیح داده می شود و هیچ کس تلاشی برای رفع این پدیده ناهنجار و مردم آزار نمی کند ؟
بوی تهوع آور ی که از مجتمع گاوداری همت متصاعد می شود، تا چند کیلومتر اطراف آن قابل احساس است و هزاران نفر از ساکنین و کسانی که از این مسیر عبور می کنند را می آزارد و شامه آنها را نوازش می دهد !!
خانم شریفی از دیگر ساکنین شهر خاکعلی در گفت وگو با خبرنگار ما، با اشاره به سخت شدن زندگی در خاکعلی خاطرنشان کرد: مردم خاکعلی از هیچ گونه امکاناتی برخوردار نمی باشند و حتی خاکعلی را یک شهر دانست و نام شهر را بر روی خاکعلی بگذاریم.
وی با اشاره به این که مردم شهر خاکعلی با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می کنند، اظهار داشت: شهر باید از امکانات اولیه یک شهر برخوردار باشد، این شهر نه آسفالت مناسبی دارد و نه امکانات دیگری و این کمبود ها از یک طرف و از طرف دیگر وجود بوی متعفن حاصل از گاوداری ها جان مردم را به لبشان رسانده است.
این خانم خانه دار، مشکلات بوی متعفن را حاصل گاوداری مستقر در مسیر مگسال – خاکعلی دانست و بیان داشت: این گاوداری ها برای مردم مشکلاتی را به همراه داشته و دارد، گرچه این گاوداری به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز است و فضای سبز مطلوبی را در ضلع واحد گاوداری به سمت خاکعلی ایجاد کرده، لذا می‌ طلبد که مدیران این گاوداری در جلوگیری از بوی نامطبوع ناشی از کود این گاوداری مدیریت بهتری داشته باشند.
یکی از شوراهای شهر خاکعلی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما، با اشاره به این که بارها برای مشکلات ایجاد شده از سوی گاوداری اقدام کرده ایم، تصریح کرد: این گاوداری از سوی اداره محیط زیست شهرستان به مراجع قضایی معرفی شده که جرایم لازم برای این گاوداری منعقد شد ولی همچنان پیگیری و بررسی شکایات مردمی را در دست بررسی و اقدام دارد.
اصغریان با اشاره به عدم توجه مسئولین قبلی به مشکلات حاصل از گاوداری در حواشی شهر، ادامه داد: در هنگام صدور مجوز برای استقرار صنایع لازم است که مدیران صنایع به سمت رعایت استانداردهای زیست محیطی هدایت و برنامه‌های ابلاغی سازمان محیط زیست کشور را به واحدهای تولیدی و صنعتی ارسال کرد، لذا باعث سرمایه‌ گذاران علاوه بر ایجاد اشتغال به قوانین محیط زیست آشنایی یافته و در اجرای برنامه‌های ابلاغی محیط زیست کوتاهی نکنند.
وی با اشاره به این که یکی از مؤلفه ها و شاخصه های اصلی سلامت هر جامعه ای «مقوله ی بهداشت و سلامت» و میزان رضایتمندی شهروندان و آحاد مردم از رعایت این شاخصه و نیز نحوه و چگونگی نظارت مسئولین مربوطه بر رعایت اصول بهداشتی است، متذکر شد: مسئولین باید نسبت به بهداشت و سلامت مردم توجه بیشتری داشته باشند.
عضو شورای شهر خاکعلی در پایان، با اشاره به این که این مشکل مربوط به امروز و دیروز نیست، عنوان کرد: گاوداری‌ هایی که در حواشی شهرهای آبیک و خاکعلی مستقر شده‌اند، قدمتی ۳۰ ساله و بیشتر دارند که مسئولان وقت آن زمان مجوز را برای استقرار آنان صادر کرده‌ اند و هم‌ اکنون وجود این گاوداری‌ ها به معضلی برای مردم شهرستان آبیک تبدیل شده است.
یکی از شهروندان خاکعلی، با اشاره به این که شرخاکعلی اصلا شباهتی به شهر ندارد، گفت: وجود گاوداری ها و دامپروری های سنتی در حاشیه شهر علی الخصوص در جوار کمربندی اصلی نیمه کاره ی شهر بوده که ضمن آلوده سازی و بوی تعفن فضولات حیوانی که واقع آزار دهنده است رهگذاران و مخصوصا خانواده های اطراف و پیرامونی آنجا را با مشکل جدی و اساسی مواجه ساخته است .
وی با اشاره به تخریب نمای شهر توسط این گاوداری ها، متذکر شد: گاوداری ها حتی نمای شهر را تخریب نموده و به یک روستا می ماند تا شهر و متأسفانه باید گفت پی گیری ها و اعتراضات ساکنین محل جهت جمع آوری واحد گاوداری تاکنون نتیجه نداده و ثمری در بر نداشته است و گویا اراده ای هم در قبال این موضوع موجود نیست.
یکی از مادران روستای خاکعلی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به نداشتن امنیت در شهر خاکعلی بیان داشت: نه تنها من بلکه هیچ یک از خانم های این شهر نمی توانند به تنهایی به بیرون بی آیند زیرا از حمله سگ ها به شدت ترس و واهمه دارند و نمی توانند در خانه هایشان را باز بگذارند حتی برای مدت بسیار کوتاه، زیرا سگ ها به راحتی وارد خانه های ما می شوند .
وی مشکل سگ ها را به همراه بوی بد حاصل از گاوداری را یکی از بزرگ ترین مشکل مردم این شهر دانست و عنوان کرد: سگ ها اگر در خانه باز باشد وارد خانه می شوند و تمام خانه و زندگی ما را نجس می کنند من خودم به شخصه امسال ۴ بار تمام خانه و زندگی خود را شسته ام، بخاطر این که فرزند کوچکم در را باز گذاشته بود و سگ ها به راحتی وارد خانه ما شده بودند و تمام خانه را نجس و آلوده کرده بودند.
این مادر اهل شهر خاکعلی در پایان گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک، با اشاره به عبور و مرور دانش آموزان در خیابان ها و احتمال حمله سگ های آلوده به آن ها اظهار داشت: متأسفانه سگ ها به راحتی در خیابان ها آن ها در ساعات روشن و روز که زمان عبور و مرور دانش آموزان از خیابان ها نیز می باشد.
یکی از کسبه اهل شهر خاکعلی با اشاره به این که تابستان ها برای مردم این شهر مانند جهنم است، متذکر شد: از یک طرف بوی بد حاصل از گاوداری ها که تابستان اجازه کار کردن کولر را نمی دهد و از طرف دیگر سگ ها که من به خاطر وجود سگ ها و احتمال حمله آن ها به فزرندم مجبورم هزینه بسیار زیادی را متحمل بشوم و برای فرزندم برای یک مسیر کوتاه سرویس تهیه کنم تا با سرویس رفت و آمد داشت باشد و بقه خانواده ها نیز مشکلات من را دارند.
وی همچنین ادامه داد: مسئولین فکری به حال بوی بد و این سگ های ولگرد بکنند، گفت: از مسئولین عاجزانه درخواست می کنم، به فکر ما هم باشند، این شهر اگر جای زندگی سگ ها است ما شهر را برای سگ ها خالی کنیم تا آن ها به راحتی در این شهر زندگی کنند.
امید است در سال ملت و دولت، همدلی و همزبانی با توجه ویژه مسئولان عالی منطقه به رنج چندین ساله مردم شهر خاکعلی و روستاهای مجاور پایان داده شود.
انتهای گزارش/

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

کمال بغدادی / ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

سلام .این مشکلات چندین ساله که گریبان گیرماشهروندان شده وتمام شدنی نیست به همین دلیل مردم ازخاکعلی به شهرمحمدیه نقل مکان میکنندطی چندسال گذشته بیش از صدخانوارازخاکعلی نقل مکان کرده اند وبازادامه دارد .وتازمانی که خاکعلی به شهرواقعی تبدیل نشود این مهاجرت هاادامه داردامیدوارم مسئولین چاره ای به اندیشندوحل مشکل کنند هزینه هاوعوارض ها راباروال شهری پرداخت میکنیم اماامکانات روستایی هم نداریم
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان