۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین حمایت از تولید داخلی یا اجناس وارداتی
کد خبر: ۱۱۷۲۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

انتخاب کنید؛

حمایت از تولید داخلی یا اجناس وارداتی

کشور هایی مثل ژاپن و آلمان، بعد از جنگ جهانی دوم با حمایت از اجناس داخلی هرچند، بی کیفیت خود به پیشرفت اقتصادی امروز دست یافته اند.

حمایت از تولید داخلی یا اجناس وارداتی

به گزارش صبح قزوین، نمایشگاه پاییزه قزوین که از چهاردهم شهریور به مدت 10 روز در محل دائمی نمایشگاه بین المللی استان برگزار شد، برای بعضی از خانواده ها فرصت مناسبی بود تا علاوه بر خرید مایحتاج مورد نیازشان با توجه به نزدیک بودن سال تحصیلی جدید، لوازم التحریر فرزندانشان را نیز تهیه نمایند.
کیف، لوازم التحریر، کفش و مواد غذایی از اجناس اصلی عرضه شده در این نمایشگاه بودند.
در نگاه اول به غرفه های لوازم التحریر، ازدحام جمعیت در مقابل برخی از غرفه ها و شور و شوق دانش آموزان برای خرید لوازم مورد احتیاج سال تحصیلی جدید بیشتر از هرچیز دیگری به چشم می خورد، اما وقتی که خوب به غرفه ها و محصولاتی که در آن عرضه می شد و البته! آنچه که خانواده ها در کنار فرزندانشان خریداری می کردند، فارغ از اینکه این لوازم تحریر و کیف و غیره ساخت ایران است یا خیر؟ نگاه شد  تصاویر و شخصیت هایی که برای طراحی این محصولات به کار رفته، نیز جالب توجه بود.
یکی از غرفه داران لوازم التحریر در پاسخ به این سوال که استقبال بیشتر از طرح های ایرانی است یا غربی بدون معطلی اظهار کرد: طرح های غربی، اصلا جنس خارجی! چون کیفیت بهتری نسبت به اجناس ایرانی دارد.
از فروشنده لوازم التحریر دیگری نیز همین سوال را پرسیدم و او این گونه جواب داد: با توجه به تبلیغات صدا و سیما و این گفته که دانش آموزان باید در مدارس، از لوازم التحریر ایرانی استفاده کنند، به همین دلیل عده ای بودند که به دنبال طرح های ایرانی می گشتند ولی متاسفانه ما در غرفه یمان طرح های ایرانی نداریم و بیشتر طرح های فانتزی و شخصیت های کارتونی غربی روی لوازم تحریر به کار رفته است.
از بیشتر فروشندگان و غرفه دارها که این سوال را پرسیدم؛ این افراد، لوازم التحریر ایرانی را با کیفیت مطلوب، ارزیابی نمی کردند و به این موضوع اشاره می کردند که طرح ها و شخصیت های انیمیشن های غربی برای کودکان جذابیت بیشتری دارد و حتی در خرید برگه های کلاسور و خودکار اگر قیمت پایین مدنظر خریدار نباشد و کیفیت را اولویت بدانند، به دنبال لوازم خارجی هستند.
در میان این فروشندگان برخی نیز با اشاره به اینکه بعضی از خریداران به دنبال طرح های ایرانی بودند، اظهار می کردند: بسیاری از لوازم التحریرهای ایرانی از طرح های فانتزی غربی برای جذابیت و جلب مشتری استفاده می کنند، تعدادی از برندهای نوشت افزار ایرانی با کیفیت مطلوب ساخته می شوند، ولی نمی توان در آن ها هیچ نشانی از ساخت ایران، پیدا کرد.
در میان افرادی که مشغول خرید از غرفه های لوازم التحریر بودند به سراغ خانم جوانی رفتم که در حال خرید بود، وقتی از او پرسیدم که آیا شما دنبال طرح و مارک ایرانی هستید؟ خیلی سریع از میان خرید های که کرده بود یک مداد را با مارک ایرانی نشانم داد و گفت: من کلی در نمایشگاه گشتم تا این مداد با برند ایرانی را پیدا کنم، امابرخی جنس های ایرانی با طرح هایی که در صدا و سیما تبلیغ می شد، در مقایسه با لوازم تحریرهای دیگر گران تر بودند.
مادری که همراه با پسرش مشغول خرید بود در پاسخ به این پرسش گفت: واقعا دنبال خرید کالا و طرح های ایرانی بودم ولی هم این لوازم تحریرها بسیار کم بودند و هم برای پسر من شخصیت هایی مثل بن تن، مردعنکبوتی و یا باب اسفنجی جذابیت بیشتری نسبت به شخصیت های انمیشن های داخلی دارد.

کیف در این میان برای برخی، قیمت مناسب، از هر چیز دیگری مهم تر بود، حتی کیفیت و ایرانی بودن کالا البته برای عده ای کیفیت محصول اولویت اول را داشت.
به بیرون ازمحوطه نمایشگاه رفتم، نزدیک غروب افراد بیشتری برای بازدید از نمایشگاه پاییزه با توجه به اینکه آخرین روز برپایی نمایشگاه بود، می آمدند، با خود فکر کردم هر کدام از این افراد قبل از انجام هر خریدی از میان ایرانی بودن، کیفیت و قیمت کالای مورد نظرشان، کدام برایشان اهمیت بیشتری دارد؟! از یک خانواده که به صورت دسته جمعی به سمت نمایشگاه می آمدند، وقتی این سوال را کردم، پدر خانواده با طنز پاسخ داد: هیچکدام! چینی نبودن کالا اولویت اول و آخر ما برای خرید است.
مادری که همراه دو پسر کوچکش برای خرید به سمت نمایشگاه پاییزه می رفتند، اینگونه به این سوال، جواب داد: برای من ایرانی بودن کالا واقعا اهمیت پیدا کرده است، حتی پسر کوچکترم از من خواسته تا کیفی برایش خریداری کنم که تصویر شهید بابایی را داشته باشد ولی هیچ کجا نتوانستم برای او چنین کیفی را پیدا کنم امیدوارم در این نمایشگاه بتوانیم لوازم تحریرهای ایرانی که در این چند وقت اخیر تبلیغ شده است را بیابیم.

بابایی

برخی نیز هنوز خرید کالای ایرانی برایشان دغدغه نشده بود، کیفیت و قیمت و حتی برند خارجی اهمیت بیشتری برایشان داشت، اما معتقد بودند که اگر محصولات ایرانی با کیفیت ساخته شود با استقبال مواجه می شود.

یاد گفتگوی خود، با یکی از غرفه داران نمایشگاه پاییزه، حسن نوروزی یکی از کارشناسان شرکت تهران زرنخ -  اولین شرکت مخترع نخ نانو آنتی باکتریال در ایران - افتادم.
نوروزی با اشاره به تاثیر تحریم ها در فعالیت این شرکت، اظهار کرد: تحریم ها قطعا برای این شرکت مشکل ساز بوده است، ما علاوه برمواد اولیه، قطعات وارداتی نیز داشتیم.
به طور مثال در خط تولید از یک چرخ دنده ساخت شرکت آلمانی با کیفیت کار بسیار خوب، استفاده می کردیم، اما تحت هرشرایطی همکاریشان را با ما قطع کردند و این قطعه را نتوانستیم دیگر وارد نماییم.
وی ادامه داد: در ایران چند سازنده پیدا کردیم، تعدادی از این سازنده ها کار ما را خراب کردند و برخی نیز توانستند با بازده 50 یا 60 درصد این قطعه را بسازند.
کارشناس این شرکت در ادامه تصریح کرد: سرانجام سازنده ای را در تهران پیدا کردیم که به جرات می توانم بگویم چرخ دنده آلمانی که در حال حاضر در خط تولید داریم با قطعه ساخت ایران نه تنها تفاوتی ندارد، بلکه با قیمت پایین تر ساخته می شود و جالب توجه این است که کیفیت کار این قطعه در شکستن، ازچرخ دنده آلمانی بهتر است.
نوروزی عنوان کرد: درست است که دستگاه های ما به دلیل نداشتن این قطعه مدتی با راندمان 30 درصد کار می کرد و مدتی ضایعات داشتیم ولی در نهایت به نتیجه مطلوب رسیدیم و در این میان انتظار داریم مسئولین جلوی واردات بی رویه و غیر اصولی را بگیرند.

واردات اجناس وی اذعان کرد: وقتی کالایی که در داخل تولید می کنیم و می توانیم ثابت نماییم که از لحاظ کیفیت مشابه اروپایی برابری می کند چرا باید این کالا از چین یا هر کشور دیگر وارد بازار شود.
نوروزی اضافه کرد: متاسفانه فرهنگ غلطی در جامعه ما جا افتاده است که مردم تصور می کند، برند خارجی تضمین کیفیت کالا است؛ اخیرا یک کمپانی آلمانی در چین مرکزی را احداث کرده که از مواد بازیافتی، نخ درست می کند و ازآن ها البسه تولید می شود.

وی در پایان صحبت هایش ابراز کرد: حال که چنین شرایطی در کشور ما به وجود آمده است حداقل مردم باید از یکدیگر حمایت کنند، اگر تاریخ کشور ژاپن  و آلمان را بعد از جنگ جهانی اول بخوانیم، متوجه می شویم این کشور در سایه حمایت از تولیدات داخل هرچند درابتدا بی کیفیت، به پیشرفت امروز خود دست یافته است.

قلک

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان