۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین قاتل نامرئی در کمین مردم/ بهترین پادزهر گازگرفتگی اکسیژن است
کد خبر: ۱۱۴۸۳۴ نویسنده: پیمان نامدار تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین در گفتگو با صبح قزوین:

قاتل نامرئی در کمین مردم/ بهترین پادزهر گازگرفتگی اکسیژن است

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین گفت: بهترین پادزهر این پدیده، اکسیژن است که باید با میزان و غلظت بالا با شرایط مختلف برحسب وضعیت بیمار به آن داده شود.

قاتل نامرئی در کمین مردم/ بهترین پادزهر گازگرفتگی اکسیژن است
دکتر پیمان نامدار، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن یکی از شایع‌ترین علل مرگ ناشی از مسمومیت در جهان می‌باشد.
وی ادامه داد: این گاز حاصل سوختن ناقص کربن است؛ گازی بدون بو، رنگ و غیرتحریک کننده است، از هوا سبکتر بوده و تشکیل لایه نمی‌دهد، یعنی در تمام فضا پخش می‌شود و به دلیل خصوصیات ذکر شده بیمار متوجه مواجهه با آن نمی‌شود تا جایی که ممکن است منجر به مرگ شود.

نامدار توضیح داد: عوامل خطرزا از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، مسمومیت همزمان با گازهای دیگر در قربانیان آتش‌سوزی به ویژه در سنین بالا و پایین میزان مرگ و میر را افزایش می‌دهد.
وی علائم بالینی این پدیده را اینگونه بیان کرد: در این حوادث با علائم بالینی، قلبی، مغزی، ریوی و پوستی مواجه هستیم، این علائم می‌تواند از حالت سرماخوردگی تا مرگ متفاوت باشد. قلب و مغز به دلیل نیاز بیشتر به اکسیژن شایع‌ترین ارگان‌های درگیر این موضوع هستند.
این مسئول به علائم قلبی گازگرفتگی اشاره کرد و گفت: این علائم ممکن است با درد قفسه سینه، احساس افزایش یا کاهش ضربان قلب تا شوک خود را نشان دهد.


وی در خصوص علائم مغزی ابراز کرد: علائم مغزی شامل سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی تا مسمومیت شدید آن که ورم مغز و کما خواهد بود بروز می‌کند.
نامدار در مورد علائم ریوی گازگرفتگی گفت: در این موارد بیمار دچار تنگی نفس، تشنگی هوا، تندتند نفس کشیدن و ادم ریه غیرقلبی می‌شود.
وی با اشاره به علائم پوستی یادآور شد: بیمار در مسمومیت شدید، دچار سیاه شدن پوست و تاول‌های پوستی می‌شود.
مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی قزوین اضافه کرد: در سایر علائم، بیمار ممکن است تهوع و استفراغ داشته باشد که این موارد ممکن است باعث ایجاد نارسائی‌های حاد کلیوی و خونریزی در چشم و اختلالات دیگر شود.
وی متذکر شد: معمولا گازگرفتگی به صورت جمعی و در یک مکان رخ می‌دهد در نتیجه وقتی این افراد در وضعیت کاهش سطح هشیاری پس از خوابیدن پیدا می‌شوند، برای تشخیص رویداد رخ داده، شرح حال بیمار بسیار کمک کننده خواهد بود.


نامدار ادامه داد: معمولا در درمان این موارد، براساس وضعیت و شرح‌حالی که به دست ما می‌رسد اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
وی به اقداماتی که در صورت مشاهده علائم باید انجام داد اشاره کرد و گفت: بعد از گازگرفتگی، باید منابعی را که باعث آلودگی شده قطع و پنجره‌ها کاملا باز شود تا هوای آزاد وارد شود. بهترین پادزهر این پدیده، اکسیژن است که باید با میزان و غلظت بالا با شرایط مختلف برحسب وضعیت بیمار به آن داده شود.
نامدار افزود: خارج کردن فرد از محیط آلوده و انتقال آن به فضای آزاد، یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود و در نهایت بدون فوت وقت با عوامل اورژانس تماس گرفته شود.
این مسئول در پاسخ به این سوال که چه گازهایی باعث مسمومیت و مرگ می‌شوند، توضیح داد: گازهای دیگری نیز در طبیعت وجود دارند که سمی هستند. گازهایی مانند سیانید هیدروژن، کلرید متیلن و سولفید هیدروژن که بیشتر در آتش سوزی و کارگاه‌هایی که حاوی مواد شیمیایی و مواد آلی هستند نیز می‌توانند سبب مسمومیت شوند اما خوشبختانه تا به امسال این امر در استان دیده نشده است.
وی به عللی که باعث گازگرفتگی می‌شود پرداخت و گفت: علت بیشتر حوادث گازگرفتگی، وسایل گرمازای داخل منزل است که این امر ناشی از استاندار نبودن وسایل، کنترل نشدن راه‌های مسیر خروجی، کنترل و نصب نشدن آن‌ها توسط عوامل غیرفنی می‌باشد.


نامدار همچنین بیان کرد: استفاده برخی آبگرمکن‌های خانگی در حمام بدون لوله خروجی، استفاده بخاری‌هایی که راه مطمئن برای خروج گازهای سمی ندارد و همچنین استفاده از چوب و فوم برای گرم کردن فضای خانه از دیگر مواردی است که در نهایت منجر به گازگرفتگی می‌شود.
وی بیشترین آمار گازگرفتگی را فصل زمستان دانست و گفت: اگر از موارد غیرایمن مانند آبگرمکن‌های غیراستاندارد استفاده شود، این پدیده در فصل‌های دیگر نیز رخ می‌دهد که مواردی از این دست اتفاق افتاده است.


مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی قزوین در خصوص رعایت نکات ایمنی از سوی خانواده ها اذعان کرد: خانواده‌ها به ویژه در آغاز فصل سرما باید تمام وسایل گازسوز خود را توسط عوامل فنی چک کرده، راه‌های خروجی را بررسی کنند و از استاندار بودن و کارایی وسایل برقی و گازسوز خود اطمینان حاصل کنند تا از بروز حوادث گازگرفتگی جلوگیری کنند.

جدول آمار قربانیان قاتل خاموش در پنج ماه سال 1394 



انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان