۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین ایران ضعیف‌ترین صدر نشین ‌آسیا
کد خبر: ۱۱۴۲۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در پایان دور رفت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸

ایران ضعیف‌ترین صدر نشین ‌آسیا

تیم ملی فوتبال ایران در پایان دور رفت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در قاره آسیا ضعیف‌ترین صدر نشین لقب گرفت.

ایران ضعیف‌ترین صدر نشین ‌آسیا
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ، تیم ملی فوتبال ایران در حالی با پایان دور رفت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در صدر جدول گروه خود قرار گرفته است که با نگاهی به عملکرد صدر نشینان سایر گروه‌های این مسابقات درمی‌یابیم که ایران ضعیف‌ترین عملکرد را بین تمام تیم‌های صدرنشین و مدعیان صعود به مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2018 را داشته است.

شاگردان کارلوس کی روش تنها صدر نشین هستند که با انجام چهار دیدار انجام شده امتیازات خود را 2 رقمی نکرده اند و البته با کسب هشت امتیاز و میانگین 2 امتیاز برای هر بازی حتی از تایلند صدر نشین گروه ششم نیز در سطح پایین‌تری قرار دارند. چرا که تایلند در گروهی چهار تیمی با کسب 7 امتیاز از سه دیدار میانگین امتیازی بالاتر از ایران ثبت کرده است.

این کارنامه با توجه به حضور سه تیم در گروه ما که در رنکینگ فیفا در جایگاهی پایین‌تر از رتبه 150 جهان قرار دارند، نشان از ضعف فنی و تاکتیکی تیم ما دارد چرا که مدعیان چون عربستان، قطر، کره جنوبی، ژاپن، اردن با قلع و قمع کردن تیم‌های ضعیف گروه خود با اختلاف امتیاز با تیم‌های دوم گروه خود صدر نشین هستند اما یوز پلنگ‌های ایرانی به دلیل 2 تساوی با نتایج مشابه یک- یک برابر عمان و ترکمنستان که در جایگاه 155 رده بندی جهانی قرار گرفته است، مشترک با عمان و به دلیل تفاضل گل به صدر جدول رسیده‌اند.

در بین صدر نشینان دور رفت گروه‌های هشت گانه مقدماتی جام جهانی در قاره کهن کره جنوبی که به حضور در بزرگ‌ترین رویداد جهان فوتبال عادت کرده است، با کسب 12 امتیاز و تفاضل گل 14+ و همچنین قطر میزبان جام جهانی 2022 با گرفتن همین تعداد امتیاز و البته تفاضل گل درخشان 18+ مهمترین عملکرد را داشته‌اند.

شاید یکی از دلایل عدم نتیجه گیری مطلوب تیم ملی کشورمان جوان گرایی کادر فنی تیم ملی باشد و این نتایج بهای اعتماد به جوانان تلقی می‌گردد اما باید به انتظار دور برگشت مقدماتی جام جهانی نشست و دید که با توجه به این که ایران سه بازی از مجموع چهار دیدار خود را در تهران انجام می‌دهد.

در نهایت می‌تواند اقتدار خود را به عنوان تیم اول آسیا در رنکینگ فیفا به تیم‌های حاضر در گروه D ثابت کند یا این که سایر حریفان با خلق شگفتی‌ای بزرگ ایران را در مسیر صعود به مسکو در همین مرحله اول ناکام می‌گذارند.

در خصوص عملکرد ایران در دور رفت مقدماتی جام جهانی گفتگویی کردیم با هومن افاضلی سرمربی تیم ملی امید و مربی پیشین تیم ملی بزرگسالان که در ذیل می‌خوانید:

افاضلی: تغییر نسل از مهم‌ترین دلایل عدم نتیجه گیری تیم ملی است

هومن افاضلی در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی عدم ثبت نتایج درخشان تیم ملی در دور رفت مقدماتی جام جهانی چیست عنوان کرد: ایران تغییرات زیادی داشته است. شاید این موضوع در ترکیب اصلی تیم ملی زیاد به چشم نمی‌آید و ما تنها شاهد 2 یا 3 تغییر نسبت به جام ملتهای آسیا در ترکیب تیم ملی هستیم اما نیمکت و پشتوانه ایران جوان شده است.

تغییر نسل اتفاق‌های زیادی را به همراه دارد. وضعیتی که بارسلونا در فصل جدید با آن رو به رو است و تیم ملی ما در زمان سرمربیگری علی دایی با آن مواجه بود این موضوع را ثابت می‌کند هم زمان با جوان گرایی چندان نباید به نتیجه گیری فکر کرد و برای رسیدن به نتیجه باید صبور بود.

وی افزود: به نظر من فاصله 3 ساله تا جام جهانی 2018روسیه و گروه آسان تیم ملی در مرحله مقدماتی این رقابتها یکی از مزیت‌ها و امتیازهای کی روش برای سازماندهی تیم ملی است. به هر حال در زمان نسل سازی نوسان در نتایج مشهود است.

افاضلی در پاسخ به این که سایر مدعیان آسیا با نسل سازی در امر نتیجه گیری هم موفق بوده‌اند، بیان کرد: یکی از دلایل این موضوع سیستماتیک کار کردن مدعیانی مثل ژاپن است. یادم می‌آید در زمان مربیگری اکبر محمدی در تیم ملی جوانان علی رغم ارائه نمایش‌های با کیفیت و معرفی چند چهره آینده ساز در تیم ملی از سوی وی با یک شکست کارنامه مربیگری وی در تیم ملی بسته شد. علت اصلی این موضوع فشار روی مدیران برای گرفتن نتیجه است و آن‌ها در صورت عدم موفقیت تنها راه چاره را تغییر مربی می‌دانند.

وی ادامه داد: سبک بازی تیم‌های ملی پایه و بزرگسال در تمام جهان به یک صورت است. در ژاپن تیم‌های پایه به همان صورت آموزش می‌بینند که قرار است تیم ملی بزرگسالان آن‌ها با همان روش بازی کند و این امر ثبات را در سطح ملی فوتبال ژاپن برقرار می‌کند. ضمن این که ژاپنی‌ها حتی در تیم‌های ملی پایه خود از بازیکنان لژیونر استفاده می‌کنند و این امر سبب می‌شود تیم‌های مطرح فوتبال آسیا همچون ژاپن از نوسان کمتری برخوردار باشند.

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص این که میزبانی تیم ملی در دور برگشت مقدماتی جام جهانی در 3 بازی تاثیری در عملکرد ا یران دارد یا خیر گفت: به نظر من تماشاگران در فوتبال ایران شمشیر دو دم هستند. اگر تیم ما در یکی از بازی‌ها تا دقیقه 70 در امر نتیجه گیری با مشکل مواجه شود، همین تماشاگران به عاملی برای استرس بازیکنان تبدیل می‌شوند.

بنابراین نوع رفتار و حضور هواداران در ورزشگاه آزادی سبب می‌شود آن‌ها در نتیجه گیری تیم ملی تاثیر چندانی نداشته باشند.

افاضلی در مورد تاثیر بازی‌های دوستانه در بالا رفتن تجربه بازیکنان جوان تیم ملی اظهار کرد: دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های بزرگ در رشد و شخصیت دادن به جوان‌های تیم ملی تاثیر گذار است. تا امروز به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور در برگزاری بازی‌های دوستانه ضعیف عمل کرد‌ه‌ایم. امیدوارم باز شدن دریچه‌های تازه به روی ایران کمک کند تا فدراسیون فوتبال با رایزنی با کشورهای صاحب نام فوتبالی و جذب حامیان مالی قدرتمند گام بلندی در راستای تقابل با حریفان مطرح بردارد.

افاضلی در پایان اشاره کرد: به هر حال از آنجایی که تیم ملی در دوران انتقال به سر می‌برد باید برای نتیجه گرفتن صبور باشیم. انتقادهای غیر منصفانه حتی در روزهایی که تیم ملی ضعیف بازی می‌کند کمکی نمی‌کند. مردم و کارشناسان باید با حمایت از تیم ملی ایران شاگردان کی روش را در راه رسیدن به جام جهانی یاری کنند.

علاوه بر آن سرمربی تیم ملی نیز باید احترام ویژه‌ای برای لیگ قائل شده و روی لیگ برتر تمرکز بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان