۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین اختلال شنوایی معلولیتی پنهان و نیازمند درمان است/ جراحی ۲۲ مورد کم‌شنوایی عمیق
کد خبر: ۱۰۷۳۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین:

اختلال شنوایی معلولیتی پنهان و نیازمند درمان است/ جراحی ۲۲ مورد کم‌شنوایی عمیق

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین از جراحی ۲۲ معلول کم شنوایی عمیق در سال گذشته خبر داد و گفت: کم‌شنوایی یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد و جزء معلولیت‌های پنهان و نیازمند درمان است.

 اختلال شنوایی معلولیتی پنهان و نیازمند درمان است/ جراحی ۲۲ مورد کم‌شنوایی عمیق
علیرضا وارثی، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: طرح غربالگری شنوایی سال گذشته توسط بهزیستی برای 13 هزار و 322 نفر انجام شد که از این تعداد 21 نفر ناشنوا و کم شنوا تشخیص داده شدند.
وی افزود: یکی از اقدامات اساسی بهزیستی در معاونت توانبخشی، تهیه پروتز و تأمین هزینه کاشت حلزون شنوایی برای کودکان با محدوده سنی 3 سال است.
از هر 1000 نوزاد متولد شده، 3 نفر دچار کم شنوایی شدید تا عمیق هستند
وارثی بیان کرد: این امر می‌تواند موجب رشد مهارت‌های گفتار و زبان کودک شده، توانمندسازی فرد را در جامعه به‌دنبال داشته باشد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: کم‌شنوایی یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های بدو تولد است و جزء معلولیت‌های پنهان محسوب می‌شود.
وی در ادامه عنوان کرد : از هر 1000 نوزاد متولد شده به طور متوسط 3 نفر دچار کم شنوایی شدید تا عمیق هستند.
وارثی تصریح کرد: سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی امور توانبخشی معلولین پس از ارزیابی و تشخیص کم شنوایی، با تأمین وسیله کمک شنوایی نظیر سمعک و آموزش‌های لازم به خانواده و کودک ناشنوا در مراکز بهزیستی از این معلولین حمایت می‌نماید.
توانمندسازی کودکان کم‌شنوای عمیق زیر چتر حمایتی بهزیستی
وی بیان کرد : کودکانی که دچار کم شنوایی بسیار عمیق هستند، وسیله کمک شنوایی مانند سمعک قابل استفاده و اثر گذار نیست.
این مسئول اعلام کرد: سال گذشته بهزیستی استان نسبت به تهیه پروتز برای 27 بیمار و هزینه جراحی و کاشت برای 22 معلول کم شنوای عمیق با محدود سنی 3 سال اقدام نمود که موجب رشد مهارت‌های گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درک مطلب در معلول شده به طوریکه می‌توانند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیت‌های اجتماعی حضور یابند.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات توانبخشی بهزیستی پس از جراحی پرداخت و گفت: پس از کاشت حلزون مرکز پرنیان در قزوین که مخصوص خانواده و کودک کم شنواست، خدمات گفتار درمانی و تربیت شنوایی انجام می‌دهد و هرساله تعدادی کودک پس از ترخیص از این مرکز، وارد مدارس عادی می‌شوند.
وارثی افزود: مبالغی هم تحت عنوان هزینه درمان جهت جبران هزینه‌های توانبخشی کودکان با نظر شهرستان پرداخت می‌شود.
وی در خصوص هزینه کاشت حلزون و میزان حمایت بهزیستی گفت: فیش واریزی توسط مددجو که به حساب هیات امنای ارزی واریز می‌شود، 6 میلیون تومان است که بهزیستی 3 میلیون تومان آن را به حساب مددجو واریز می‌کند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: جراحی کاشت حلزون در بعضی از بیمارستان‌های تهران، شیراز و چند شهر دیگر انجام می‌شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان