۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) الگویی برای نظام مدیریت بشر است
کد خبر: ۳۶۴۰۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۴/۱۳ ساعت: ۱۴:۸ ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه با صبح قزوین:

زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) الگویی برای نظام مدیریت بشر است

استاد حوزه و دانشگاه در قزوین با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره مدل ویژه‌ای در حوزه نظام مدیریت و بحث اداره امور بشر است، گفت: مباحثی مانند ارتباط انسان با خدا، نحوه ارتباط یک انسان ایمانی در مواجه با مسائل اجتماعی و چگونگی ارتباط امام معصوم (ع) به عنوان الگو در نوع ارتباط با مردم در زیارت جامعه کبیره بیان شده است.

زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) الگویی برای نظام مدیریت بشر است
محمد محبی کارشناس و استاد حوزه و دانشگاه در قزوین در گفتگو با خبرنگار معارف صبح قزوین؛ در مورد سیره سیاسی و تربیتی امام هادی(ع) اظهار کرد: با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که توسط حاکمان وقت برای امام هادی(ع) ایجاد شده بود ایشان را از مدینه به یک پادگان نظامی که محل سکونت نظامیان در سامرا بود، منتقل کردند تا ارتباطش با مردم کمتر شود.

وی افزود: سیاستی که بنی‌عباس پیش‌از امام دهم در زمان‌های امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و فرزندشان و پدر امام هادی(ع) داشتند، موجب شد که امام هادی(ع) با ایجاد فضای شبکه‌‌ای و ارتباط با مردم زمینه و بستر لازم برای دوران غیبت را از طریق واسطه آغاز کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین زمینه ارتباط با نواب و وکلای امامان معصوم (ع) و حتی بحث ولایت فقیه در دوران غیبت کبری در زمان امام هادی(ع) سیاست‌گذاری شد تا جامعه اسلامی به ویژه تشیع و محبان اهل بیت از طریق واسطه بتوانند نیازهای فکری، فرهنگی و معرفتی خود را تامین کنند که در این عرصه امام هادی(ع) نقش ویژه‌ای ایفا کردند.

محبی ابراز کرد: شرایط و محدودیت‌هایی که حاکمیت وقت در زمان ارتباط امام هادی(ع) با مردم و شاگردان خاص ایشان ایجاد می‌کرد، موجب شد که تعداد روایاتی که از این حضرت به دست ما رسید، محدود اما ارزشمند باشد از جمله زیارت جامعه کبیره که به نوعی یک امام‌ شناسی و مدل ویژه‌ای در حوزه نظام مدیریت و بحث اداره امور بشر و سیستم نظام سیاسی مکمل اهل بیت(ع) را مطرح می‌کند.

وی تصریح کرد: مباحثی مانند ارتباط انسان با خدا، نحوه ارتباط یک انسان ایمانی در مواجه با مسائل اجتماعی، چگونگی رفتار یک انسان به عنوان یک موجود در فضای اجتماعی با ایمان دینی و چگونگی ارتباط امام معصوم (ع) به عنوان الگو در نوع ارتباط با مردم در زیارت جامعه کبیره بیان شده است.

کارشناس و استاد حوزه و دانشگاه در قزوین ابراز کرد: نکته حائز اهمیت این است که امام هادی(ع) حتی در فضای پادگان نیز دغدغه حل مسائل مردم به ویژه مسائل فکری و اعتقادی را داشتند و تلاش می‌کردند که رهنمودهای خود را در قالب امامت، هدایت و نورانیت برای اداره بهتر زندگی مردم ارائه دهند و اکنون که در دوره جهاد تبیین هستیم نیز می‌توانیم از آن برخوردار شویم.

محبی اذعان کرد: در آن مقطع فرقه‌های انحرافی گسترده‌ای که وجود داشت اما امام هادی(ع) در همان فضای خفقان سعی می‌کرد از طریق ایجاد یک شبکه‌سازی گسترده، شبهاتی را که برای انحرافات فکری به ویژه جوانان مانند هجمه‌های فرهنگی امروز ایجاد می‌شد پاسخ دهد تا نیازهای فکری و رهنمودهای لازم برای جامعه فراهم شود.

سیره امام هادی(ع) در حوزه عرصه رسانه و جهاد تبیین کاربردی است

وی اضافه کرد: امروز که یک فضای امپراتوری رسانه‌های غربی برای وارونه جلوه دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مردم و نسل جدید به ویژه جوانان فراهم است، می‌توانیم از سیره امام هادی(ع) در حوزه عرصه رسانه و جهاد تبیین بهره‌مند شویم.

کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: ترجمان اهل بیت(ع) ترجمان وحی الهی است و باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که اگر ادعا می‌کنیم که به عنوان پیرو مکتب اهل بیت هستیم طبیعتاً باید سیره زندگی خود را در زمینه‌های نیایش، مسائل فردی، خانواده، اجتماعی و مباحث سیاسی متناسب با سیره اهل بیت(ع) سازیم.

محبی با بیان اینکه ترجمان واقعی و حقیقی وحی، قرآن و ارتباط با خداوند متعال؛ سیره اهل بیت(ع) هستند، گفت: باید با متن اصلی دین در ارتباط باشیم در حالی که گاهی می‌بینیم که در برخی مجالس مذهبی با برنامه‌های به ظاهر جذاب همراه هستند اما متأسفانه در متن سخنرانی‌های خود کمتر به سیره زندگی اهل بیت(ع) می‌پردازند.

وی تصریح کرد: اهتمام به نماز اول وقت، دستگیری و کمک به نیازمندان، کسب روزی حلال و بهره‌مندی از اقتصاد پاک و سالم از سیره اهل بیت (ع) است که باید مد نظر قرار گرفته شود چه بسا که خود را پیرو مکتب اهل بیت (ع) می‌دانیم اما نحوه و سبک زندگی‌مان با آن‌ها فاصله دارد یا فهم حداقلی از دین داریم در حالی که اگر ما فهم درستی نسبت به دین داشته باشیم طبیعتاً بسیاری از معضلات جامعه ما برطرف خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: زمانی که نسل جوان از نظر فرهنگی، فکری و معارفی غنی شود، شبهات و ترویج افکار باطل نمی‌تواند آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

محبی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی که در فضای جامعه مشاهده می‌شود به دلیل فاصله گرفتن از معارف ناب اهل بیت رخ می‌دهد لذا هر چه بتوانیم ارتباط عمیق و پایدارتری بین مردم و اهل بیت(ع) ایجاد کنیم بدون شک آسیب‌های اجتماعی به حداقل خواهد رسید و بسیاری از هزینه‌های نظام کاهش می‌یابد.

وی افزود: حجم پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها و مراجع قضایی وجود دارد بسیار بالاست و برای رسیدگی و حل این‌ مسائل از بیت‌المال هزینه می‌شود؛ چرا باید در یک جامعه‌ای که منتسب به اهل بیت است این میزان پرونده قضایی داشته باشیم؟ گرچه آسیب‌های جامعه ایران نسبت به جوامع غیردینی کمتر است اما همین میزان آسیب هم با توجه به بهره‌مندی از سبک و سیره اهل بیت که یک سبک ارزشمند و تعالی بخش برای زندگی است نیز مطلوب نیست.

این کارشناس در پایان گفت: آشنایی بیشتر با سبک و سیره اهل بیت(ع) و پرداختن به این معارف در مجالس مذهبی نقش موثری در رشد و اعتلای جامعه خواهد داشت و آسیب‌های سیاسی، اجتماعی، فکری و اعتقادی به ویژه در نسل جوان کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان