۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین نبود انشعابات قانونی؛ معضل شهروندان «محمودآباد نمونه»
کد خبر: ۳۶۹۳۲۳ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۴ ساعت: ۱۲:۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از مطالبه مردمی گزارش می‌دهد؛

نبود انشعابات قانونی؛ معضل شهروندان «محمودآباد نمونه»

منطقه انتهای خیابان مادر در محدوده داخل شهر محمودآباد واقع شده اما با توجه به مغایر بودن با طرح تفصیلی از انشعابات محروم هستند.

نبود انشعابات قانونی؛ معضل شهروندان «محمودآباد نمونه»
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ متأسفانه سال‌هاست که در اطراف شهرهای مختلف در کشور، شاهد گسترش قارچ‌گونه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در کشور هستیم که بیش‌تر هم این ساختمان‌ها شبانه بالا می‌روند تا جایی که گاهاً صبح‌ها که برای رفتن به محل کار از منزل خارج می‌شویم با ساختمان‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم که ما را به اشتباه می‌اندازد که مسیر همان مسیر همیشگی است یا خیر؟
 
وظیفه شهرداری‌ها جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز است و این ساده‌‌لوحانه است که تصور کنیم شهرداری‌ها متوجه این ساخت‌وسازها نیستند چه بسا که از آنجایی که بخشی از درآمد شهرداری‌ها از طریق اخذ جرائم و عوارض از اینگونه ساختمان‌ها تامین می‌شود، شهرداری‌ها به ناچار چشم خود را بر برخی حقایق می‌بندند.
 
کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان در محدوده شهر بر عهده شهرداری‌ها است و بر اساس ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد لذا موظف هستند از ساخت و ساز غیرمجاز، غیراصولی و غیراستاندارد در محدوده حریم شهر‌ها جلوگیری به عمل آورند.
 
واگذاری انشعابات «آب، برق و گاز» به ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از بافت روستا و اراضی کشاورزی و باغی، غیرقانونی است اما بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، اعطای انشعابات موقت به سکونت‌گاه‌ها و محله‌های شکل گرفته از سنوات قبل، منع قانونی ندارد.
 
با توجه به مطالب فوق می‌توان دریافت که سازندگان و شهرداری‌ها نه‌تنها ضرری نمی‌کنند بلکه برای آن‌ها منفعت نیز دارد و این خریدارها هستند که برای گرفتن انشعابات دائم باید هفت خوان رستم را بگذرانند.
 
ساخت و سازهای غیرمجاز و مشکلات ناشی از آن این بار گریبان‌گیر مردم منطقه باغات قدیمی شهر محمودآباد نمونه، شده که در انتهای خیابان مادر در محدوده داخل شهر واقع شده‌اند.
 
به گفته اهالی منطقه و شهردار بعد از تصویب طرح تفصیلی این منطقه وارد بافت شهری شده اما همچنان از انشعابات محروم هستند.

20 خانوار در شهر محمودآباد محروم از انشعابات هستند

یکی از ساکنین این منطقه به نمایندگی از سایرین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ضمن گلایه از بی‌توجهی شهرداری محمودآباد به مشکلات آن‌ها اظهار کرد: حدود ۲۰ خانوار در این منطقه ساکن هستیم که سال‌هاست مورد بی‌مهری مسئولان شهری قرار گرفتیم.
 
وی افزود: متأسفانه مسئولان ما را به عنوان ابزاری برای انتخابات فرض می‌کنند به طوری که زمان انتخابات همه می‌گویند به ما رای دهید ما مشکل را برطرف می‌کنیم اما بعد از به کرسی نشستن همه چیز را به فراموشی می‌سپارند.
 
این شهروند ادامه داد: از زمانی که در این منطقه ساکن شدیم چندین شهردار جدید منصوب شدند که به همه مراجعه کردیم اما هر بار با این وعده که رسیدگی می‌کنیم، ما را دست به سر می‌کنند.
 
وی اذعان کرد: مسئولان شهری مدعی هستند که ساخت و ساز غیرقانونی صورت گرفته! چرا باید اجازه چنین ساخت‌وسازهایی وجود داشته باشد که ما مردم را گریبان‌گیر مشکلات کنند.
 
این شهروند ادامه داد: بنده ۱۲ سال است که به طور ثابت در این منطقه سکونت دارم اما برخی همسایگان بیش از ۱۵ سال است که در این منطقه ساکن هستند و از حداقلیترین امکانات شهروندی که انشعابات آب، برق و گاز و آسفالت خیابان است، بی‌بهره مانده‌اند. 
 
وی ابراز کرد: همه ساکنان به ناچار مجبور به استفاده از انشعابات غیرمجاز آب و برق شده‌اند که متأسفانه هر چند وقت شاهد ترکیدگی لوله‌های آب و هدررفت آن و در مقابل گل‌ولای شدن کوچه‌ها و محل جمع‌آوری حیوانات موزی هستیم.

دست به دامن انشعابات غیرمجاز شدیم

این شهروند افزود: در حال حاضر برای رفع مشکل برق به ناچار مجبور به استفاده از انشعاب غیرمجاز برق از تیر برق‌های خیابان شدیم که معمولاً با دزدی کابل با قطعی برق مواجه هستیم.
 
وی بیان کرد: ساکنین این منطقه فصول سرد و زمستان را به سختی پشت سر می‌گذارند چون بخاری نفتی علی‌رغم دوده‌ای که در فضا منتشر می‌کند می‌تواند سلامت ما را به خطر بیندازد، و از طرفی گرمایش خوبی ندارد به همین خاطر فرزندان ما دائم دچار سرماخوردگی هستند.
 
این شهروند تصریح کرد: برای پخت و پز از کپسول گاز استفاده می‌کنیم که معمولاً هر دو ماه یکبار به صورت سهمیه‌بندی ارائه می‌شود؛ این در صورتی است که برخی خانوارها تعداد محدودی کپسول دارند که پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست و تا تخصیص سهمیه بعدی باید مجدد کپسول‌های خود را به صورت آزاد پُر کنند.

وی عنوان کرد: هزینه هر کپسول به صورت سهمیه‌بندی ۷۰ هزار تومان و آزاد سیصد هزار تومان است و ساکنین برای پر کردن کپسول به صورت آزاد مجبور هستند که به آقابابا، قزوین و یا شرکت گاز مراجعه کنند.
 
این شهروند اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده چند سالی است که این منطقه وارد بافت شهری شده اما متأسفانه صاحب زمین در این خصوص با شهرداری به توافق نرسیده و همین موجب شده که این منطقه تا الان بدون امکانات به سر ببرد.
 
وی عنوان کرد: منطقه مسکونی ما تنها ۸۰ متر با منازلی که از انشعابات برخوردار هستند، فاصله دارد و این دور از انصاف است که ما سال‌ها با این مشکلات دست‌وپنجه نرم کنیم.
 
این شهروند اذعان کرد: برای رفع این مشکل به استانداری نیز مراجعه کردیم که در نهایت ما را به شهرداری و شوراهای اسلامی شهر محمودآباد نمونه ارجاع داده‌اند اما شهر محمود آباد نمونه چندین ماه بدون شهردار بوده و به تازگی شهردار جدید منصوب شده است.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بر اساس مطالعات صورت گرفته؛ طرح تفصیلی وضعیت اراضی شهری و مالکیت آن‌ها در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته تا نظارت و کنترل دقیقی بر کاربری اراضی و فضاهای شهری انجام شود.
 
طرح تفصیلی باید توسط وزارت راه‌ و شهرسازی تهیه شده اما در عمل توسط شهرداری انجام می‌شود و برای تصویب به کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال و در نهایت پس از تصویب در کمیسیون، اجرای آن الزامی خواهد بود.
 
یکی از مراحل تهیه مجوز ساخت‌وساز از شهرداری تطبیق طرح تفصیلی منطقه با محل قرارگیری ملک است.
 
طرح تفصیلی، مکمل طرح جامع شهری است اما تفاوت‌های محسوسی در مقیاس نقشه‌ها، روش تهیه و کار در نتایج نهایی با هم دارند.
 
طرح جامع شهری به وسیله شهرداری در اختیار شورای اسلامی شهر قرار گرفته و شورا بعد از تصویب آن را در اختیار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران قرار می‌دهد.
 
در ادامه به گفتگو با شهردار جدید شهر محمودآباد نمونه پرداختیم؛

حل مشکل شهروندان در گیرودار طرح تفصیلی 

جهانبخش فدائی‌فر شهردار جدید شهر محمودآباد نمونه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: منطقه باغات قدیمی شهر محمودآباد نمونه که در انتهای خیابان مادر واقع شده داخل بافت شهری قرار دارد اما با طرح تفصیلی مغایرت اساسی دارد که در زمان شهردار قبلی از نظر کمیسیون ماده پنج و کمیته‌‌های طرح تفصیلی مورد بررسی قرار گرفته و اکنون در مرحله اصلاح است.
 
وی افزود: این اراضی حدود ۱۲ سال قبل؛ پیش‌ از طرح‌ جامع شهرداری واگذار شدند و مالکین بدون نقشه و پروانه به صورت غیر قانونی اقدام به ساخت کردند و اکنون نیز انتظار خدمات شهری را دارند، در صورتی که این منطقه از نظر قانونی مشکل دارد.
 
شهردار محمودآباد نمونه بیان کرد: این منطقه علی‌رغم مغایر بودن با طرح تفصیلی از نظر مالکیت نیز با مشکل مواجه است به طوری که مالک، این اراضی را بدون راه گذر و کوچه واگذار کرده و بر اساس گزارش‌های دریافتی برخی ساکنان این منطقه چندین بار درب ورودی منزل خود را جابه‌جا کرده‌اند.
 
فدائی‌فر بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر شخص جدیدی مدعی شده که این اراضی به وی تعلق دارد، در صورتی که شخصی که این اراضی را واگذار کرده فوت شده و کسی هم پاسخگوی این مشکل نیست.
 
وی اذعان کرد: ارائه خدمات شهری باید مطابق با طرح تفصیلی باشد و در مناطقی که گذر ندارند و یا جزو بافت شهری محسوب نمی‌شوند، نمی‌توان خدمات ارائه کرد.
 
شهردار محمودآباد نمونه ابزار کرد: ساکنان این منطقه برای رفع مشکل به شهرداری مراجعه داشتند که در این راستا ما بازدید میدانی نیز به عمل آوردیم و علی‌رغم مغایر بودن با طرح تفصیلی؛ در برخی از کوچه‌ها تراشه‌های آسفالت ریختیم تا مقداری از گل‌ولای کوچه کم شود و در حال حاضر از انشعابات موقت نیز برخوردار هستند تا مشکل به صورت اساسی مرتفع شود.
 
فدائی‌فر در پایان تصریح کرد: در حال حاضر با جدیت در حال پیگیری این موضوع هستیم و پرونده برای رفع مشکل به کمیسیون ماده پنج به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال شده است.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بر اساس ماده 100 قانون شهرداری مصوب 1334 : «... شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مأمورین خود اعم از آن‌که ساختمان در زمین محصور یا غیرمحصور واقع باشد، جلوگیری نماید.» بنابراین انتظار می‌رود که شهرداری‌ها از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آروند پیش از آنکه مردم و خود را درگیر مشکلات عمده کنند چراکه بر اساس قوانین مختلف گاهی ضرب‌المثل «نوش دارو پس از مرگ سهراب» کار به جایی راه نخواهد برد.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان