۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین همه ما در مدرسه خدا دانش‌آموز محسوب می‌شویم
کد خبر: ۳۶۹۴۱۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۷/۱ ساعت: ۱۴:۹ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

همه ما در مدرسه خدا دانش‌آموز محسوب می‌شویم

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: هر مدرسه و دانش‌آموزی نیازمند کتاب است، همه ما در مدرسه خدا دانش‌آموز محسوب می‌شویم، کتاب درسی ما باید با اهدافی که داریم هماهنگ باشد، خدای متعال در آیه ۷۷ سوره واقعه می‌فرماید «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ»، قرآن کریم کتاب درسی ماست.

همه ما در مدرسه خدا دانش‌آموز محسوب می‌شویم
به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، به نقل از دفتر امام جمعه قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم زنگ مهر و مقاومت که به‌ مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی در مدرسه فاطمیه هلال‌احمر برگزار شد، ضمن تبریک ایام اظهار کرد: بنده در این مراسم چند اصل از نگاه دینی را خدمت شما عزیزان یادآوری می‌کنم، نخست اینکه فرمان بازگشایی علم، دانش، حکمت، مدرسه، فهم و اندیشه را خدای متعال در سوره علق صادر کرده است.
وی ادامه داد: اگر نگاه خود را در همین ابتدای شروع مدارس با چنین دیدگاهی تنظیم کنیم، خیلی در پیشرفت و موفقیت ما مؤثر خواهد بود، باید نگاهمان را این‌گونه تنظیم کنیم و بگوییم خدایا ما برای رضای تو درس می‌خوانیم، ما برای موفقیت در مسیر علم و دانش به تو امید بسته‌ایم، ما می‌خواهیم بر اساس قوانین و مقرراتی که تو برای تحصیل علم و دانش به ما یاد داده‌ای و برای ما در آیات قرآن نازل کرده‌ای حرکت کنیم، چنین دیدگاهی آینده درخشانی برای انسان درست می‌کند.
 
امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در سوره علق فرموده بخوان به نام پروردگارت که خلق کرد، این یعنی بدانید که این عالم بی‌صاحب نیست، این عالم به‌صورت اتفاقی درست نشده است، انسان هم به‌صورت اتفاقی به دنیا نیامده است، این عالم و انسان آفریننده دارند، یعنی صاحب دارند و حکمتی در خلقت این‌هاست، در عالم از طرف خدای متعال عقل و علم حکومت می‌کند.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آن‌هایی که می‌گویند آدم‌ها به‌صورت اتفاقی به این دنیا آمده‌اند، به کرامت انسان بی‌احترامی می‌کنند و آدم‌ها را بی‌ریشه می‌بینند.
 
وی خاطرنشان کرد: وقتی فرمان از سوی خدا صادر می‌شود، هدف و مقصد هم روشن می‌شود، عالم به معنای تجلی‌گاه علم خداست، دانش‌آموز بودن به معنای گشتن برای پیدا کردن علم خدا و پرورش دادن آن و هماهنگ شدن با آن است.
 
آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در ادامه آیات سوره علق می‌فرماید صاحبی که شما را آفریده معدن و منشأ کرامت است و انسان را هم برای کرامت آفریده است؛ شما دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیید که آدرس کرامت را پیدا کنید، قدر کرامت را بدانید و جهان رذالت، پستی، ظلم، غارت، نسل‌کشی، کودک‌کشی و ددمنشی را تبدیل به جهان عدالت، انسانیت، کرامت انسانی، احترام قائل شدن به پیر، کودک، جوان، زن و مرد کنید. 
 
امام جمعه قزوین تصریح کرد: هر موجودی سهم کرامت دارد و برای کرامت آفریده شده است، چرا که خدای متعال فرموده «و لقد کرمنا بنی‌آدم»، خدای متعال فرموده است که ای بنی‌آدم من شما را برای کرامت آفریده‌ام، یعنی ساختار وجود شما، شخصیت و زیرساخت‌های شما از کرامت است، خدای متعال در این آیه از بنی‌آدم سخن گفته است، بنی‌آدم شامل همه آدم‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان است، اما مسلمان‌ها در خط مقدم قرار دارند، مسلمانان باید دست دیگران را بگیرند و آن‌ها را هم پای درس کرامت بیاورند، بنابراین مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ما باید در جست‌وجوی کرامت باشند. 
 
وی یادآور شد: هر مدرسه و دانش‌آموزی نیازمند کتاب است، همه ما در مدرسه خدا دانش‌آموز محسوب می‌شویم، کتاب درسی ما باید با اهدافی که داریم هماهنگ باشد، خدای متعال در آیه 77 سوره واقعه می‌فرماید «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ»، قرآن کریم کتاب درسی ماست، همه درس‌ها در قرآن است، همه علم‌ها برای بسط معارف قرآنی و درک عمیق پیام‌های آسمانی است، بنابراین قرآن منشور و کتاب‌نامه کرامت انسانی است و هر آیه‌ای سهمی از کرامت به ما می‌دهد، به شرط آن که ما با آیات قرآن ارتباط برقرار کنیم.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر هر آیه از قرآن را بفهمیم و به آن عمل کنیم، به همان نسبت کرامت انسانی ما پا می‌گیرد و رشد می‌کند و به همان اندازه آدم می‌شویم.
 
آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: اگر کرامت نباشد خبری از آدمیت نیست، این صهیونیست‌های آدمکش آدم نیستند، هرگز نام آدمیت نباید به این جرثومه‌های پلیدی، پستی، خشونت، خونریزی و بی‌رحمی آلوده شود، هر چه انسان به کرامت نزدیک شود آدمیت پیدا می‌کند.
 
وی بیان کرد: خدای متعال در آیه 40 سوره حاقه می‌فرماید «إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ»، یعنی «كه اين قرآن گفتار رسول بزرگواري است»، یعنی این کسی که در اوج عظمت و عزت است به وصف کرامت موصوف است، شما هم که او را اسوه می‌دانید باید در مسیر کرامت پیش بروید.
 
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح ما نیامده‌اند جنگ را آغاز کنند، بلکه آمده‌اند با کرامت‌ستیزان بجنگند، یعنی آمده‌اند که موانع کرامت را از سر راه انسان‌ها بردارند و زمینه رشد معنوی، تعالی انسانی، عدالت، شجاعت، دانش و علم، مهر و محبت و همه خوبی‌ها را فراهم کنند و آن‌هایی که مانع این مسیر هستند را پس بزنند، جهاد ما برای این منظور است، یعنی جهاد ما با کرامت ما همسایه و همراه است.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: عقل و دین پیوند ناگسستنی دارند، هر چه انسان عاقل‌تر می‌شود و قدر دین و نیاز به دین را بهتر می‌فهمد، هر کسی دین را پس می‌زند به‌خاطر جهل یا نداشتن عقل است، یعنی یا علم ندارد یا عقل ندارد که با دین می‌ستیزد.
 
وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه 130 سوره بقره می‌فرماید «وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ»، یعنی «و چه كسى جز آنكه به سبك ‏مغزى گرايد از آيين ابراهيم روى برمى‏‌تابد و ما او را در اين دنيا برگزيديم و البته در آخرت نيز از شايستگان خواهد بود».
 
آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید چه کسی سرش را از دین ابراهیمی برمی‌گرداند، احساس بی‌اشتهایی می‌کند و علاقه به دین نشان نمی‌دهد؟ کسی که عقل ندارد این‌طور است، هر کس عاقل‌تر می‌شود زیبایی، عظمت و جاذبه‌های دین را می‌فهمد و به‌دنبال دین به حرکت در می‌آید.
 
امام جمعه قزوین اظهار کرد: عقل هم در بستر دین رشد می‌کند، نماز، روزه، حج، صله‌رحم، عبادت، مطالعه، تفکر، ذکر و همه این موارد مایه‌های ارزشمندی هستند که باعث ریشه‌دار شدن عقل و رشد، کمال و قوت عقل در انسان می‌شوند.

انتهای خبر/ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان