۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین مراسم آئینی‌_مذهبی «کومه» آوج در مسیر ملی شدن
کد خبر: ۳۶۴۴۷۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۱۰ ساعت: ۱۲:۵۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان آوج خبرداد:

مراسم آئینی‌_مذهبی «کومه» آوج در مسیر ملی شدن

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آوج از آماده‌سازی و تهیه پرونده مراسم آئینی کومه برای ثبت در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس خبر داد.

مراسم آئینی‌_مذهبی «کومه» آوج در مسیر ملی شدن
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری- تحلیلی صبح قزوین، میثم رحمانی رئیس اداره میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان آوج از آماده‌سازی و تهیه پرونده مراسم آئینی «کومه» برای ثبت در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس خبر داد.

وی گفت: در راستای صیانت از میراث ناملموس عاشورایی، پرونده ثبت ملی مراسم آئینی‌_مذهبی کومه از آئین‌های عزاداری مرتبط با ماه محرم در شهرستان آوج با تلاش کارشناسان ثبت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهیه شده که پس از بررسی در کمیته ثبت آثار ناملموس کشور این مراسم در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس به‌ ثبت می‌رسد.

رئیس اداره میراث‌‎ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان آوج اظهارکرد: مراسم آئینی‌-مذهبی «کومه» يكی از قدیمی‌ترین آئین‌های مذهبی ويِژه منطقه آوج است که از شب تاسوعای حسینی آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه دارد و مردم آوج اين مراسم را با شوری خاص و اعتقاد راسخ هر ساله اجرا می‌كنند.

او افزود: كومه به‌ معنای لغوی يعنی كمک كردن و در واقع اين مراسم نمادین برای ياری رساندن گروهی از افراد به امام حسين (ع) و يارانش است كه به سمت كربلا حركت می‌كنند ولی زمانی می‌رسند كه واقعه كربلا به پايان رسيده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: کومه به‌ عنوان اولین اثر میراث معنوی منطقه آوج در فهرست ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس ثبت می‌شود.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان