۱۸/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۱ شنبه

صبح قزوین روضه‌های خانگی فرصتی برای پرورش خادمان حسینی است
کد خبر: ۳۶۴۳۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۵/۲ ساعت: ۷:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول سامانه دعوت در استان قزوین:

روضه‌های خانگی فرصتی برای پرورش خادمان حسینی است

مسئول سامانه دعوت در استان قزوین با اشاره به اینکه روضه‌ خانگی سبب آموزش کودکان برای خادمی در دستگاه سیدالشهداء می‌شود، گفت: باید الگویی از روضه‌خوانی را به مردم معرفی کرد که با سبک زندگی امروز همخوانی داشته باشد، الگویی که در خانه‌های آپارتمانی هم قابل اجرا باشد.

روضه‌های خانگی فرصتی برای پرورش خادمان حسینی است
حجت‌الاسلام مجید دایی دایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین با اشاره به اهمیت روضه‌های خانگی اظهار کرد: سنت حسنه برگزاری روضه‌های خانگی از قدیم در فرهنگ ایرانی اسلامی ما وجود داشته است که به فراخور آن در شهر قزوین که از گذشته به شهر دوستداران اهل‌بیت(ع) معروف بوده، این سنت رونق خاصی داشته است.

مسئول سامانه دعوت استان قزوین تصریح کرد: سبک زندگی جدید، شرایط زندگی آپارتمانی و محدودیت‌های آن امکان برپایی روضه و مجالس خانگی را از مردم گرفته است و ما نتوانستیم الگوی جدیدی را برای جاری‌سازی این فرهنگ ارائه دهیم.

دایی‌دایی با بیان اینکه در سیاست‌گذاری دستگاه‌‌های فرهنگی هیچ اولویتی برای رونق روضه‌های خانگی در نظر گرفته نشده است، افزود: خوشبختانه با تلاش‌هایی که صورت گرفته هیات مذهبی و حسینیه‌ها پررونق شده و استقبال مردم از مراسمات مذهبی افزایش پیدا کرده ولی به واسطه برخی بی‌توجهی‌ها، فرهنگ روضه خانگی در منازل رو به کاهش است.

وی بیان کرد: اگر از عموم مردم سوال کنیم که چرا در منازل خود روضه‌خانگی برگزار نمی‌کنید، مسائلی چون شرایط اقتصادی، زندگی آپارتمانی و چالش‌های آن و محدودیت مکان را بهانه خواهند کرد، چرا که تصویری که در رسانه‌ها و اذهان مردم از این محافل وجود دارد، با واقعیت زندگی کنونی متفاوت است.

این واعظ اهل بیت(ع) ادامه داد: ما از روضه خانگی، خانه‌ای با حیاط بزرگ را در ذهن داریم که سرتاسرش سیاهپوش است و ده‌ها نفر در آن  رفت و آمد کرده و آماده پذیرایی از میهمانان هستند که با خانه ۶۰ و ۵۰ متری امروزه همخوانی ندارد.

وی گفت: باید الگویی از روضه‌خوانی را به مردم معرفی کرد که با سبک زندگی امروز همخوانی داشته باشد، الگویی که در آن تعداد میهمانان اهمیت نداشته و صرفا نَفْس آن جلسه اهمیت داشته باشد.

مسئول سامانه دعوت استان قزوین اظهار کرد: روضه‌ها از حالت تجملاتی باید به حالت خانوادگی تغییر کند که هرکس توان برپا کردن جلسه روضه برای جمعی از مردم را چه به لحاظ اقتصادی و چه لحاظ محدودیت مکان نداشت هم بتواند چند دقیقه‌ای را با اعضای خانواده خود به عشق اهل بیت(ع) روضه خانگی به پا کند.

روضه‌خانگی برکت را به خانه‌ها می‌آورد

واعظ اهل بیت افزود: مهم نیست چه تعداد مستمع وجود داشته باشد و یا چه قدر زمان صرف عزاداری می‌شود، مهم آن است در هر خانه یک هیات کوچک برپا شود که در آن مادر خانه غذا خود را نذر روضه امام و اهل بیت(ع) کند و پدر با تلاوت چند آیه از قرآن و ذکر مصیبت به مقام شامخ اهل‌بیت(ع) ادای دین کند و کودکان پای سفره کَرَم این خاندان بزرگ شده و برکت و خیر به آن خانه سرازیر شود.

دایی‌دایی با ذکر روایتی از رسول اکرم(ص) عنوان کرد: در روایت از پیامبر(ص) داریم که فرمودند: خانه‌های خودتان را با تلاوت قرآن نورانی کنید، خانه‌تان را شبیه سرای مردگان نکنید.

وی ادامه داد: یهودیان و مسیحیان تمام اعمال عبادی خود را تنها در عبادتگاه‌ها و کلیساها انجام می‌دهند درحالی که پیامبر(ص) به ما امر کردند که مانند یهود و نصاری عمل نکنید که تنها در عبادتگاه‌ها و کنیسه‌ها عبادت کردند و خانه‌هایشان محل عبادت نبود.
 
وی بیان کرد: هرچند حضور در مساجد و حسینیه‌ها در برپایی روضه و مراسم عزاداری بسیار اهمیت دارد، اما این سنت نباید تنها معطوف به مساجد و تکایا باشد بلکه باید هرخانه یک حسینیه و محفلی برای عبادت، عزاداری و تبیین جایگاه اهل بیت(ع) تبدیل شود.

مسئول سامانه دعوت در قزوین خاطرنشان کرد: مساجد و حسینیه‌ها کارکرد خودشان را دارند و باید هم باشند چرا که جزیی از شعائرالله هستند؛ ولی در سیره پیامبر داریم که ایشان مستحبات و بسیاری از برنامه‌های عبادی خود را در خانه انجام می‌دادند و خود ائمه معصومین در خانه خود محافل روضه به پا می‌کردند.

دایی‌دایی با اشاره به آثار تربیتی روضه خانگی بر فرزندان خاطرنشان کرد: کودکان در روضه خانگی دَرک خواهند کرد که غم عشق امام حسین(ع) و یارانش در قلب و جان ما قرار دارد و نمود آن تنها در مساجد و تکایا نیست، بلکه این محبت در چایی که مادر دم می‌کند و در اشکی که پدر در حین تعریف کردن داستان کربلا می‌ریزد، نمود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: روضه‌های خانگی فرصت و ظرفیتی ایجاد می‌کند تا خانواده‌ها در خصوص فضایل اهل بیت(ع) بیشتر گفتگو کنند که علاوه ایجاد آگاهی، سبب همدلی آنان نیز می‌‎شود، چه بسا اینکه کودکان در همین روضه‌ها مسئولیت‌پذیری، خدمت به خلق و ایثار و از خودگذشتگی را به بهترین نحو آموزش می‌بینند.

روضه خانگی تمرین خادمی

مسئول سامانه دعوت در قزوین اظهار کرد: ما در هیات مذهبی بیشتر به عنوان مشارکت‌کننده و مهمان هستیم، اما در روضه خانگی هر فردی خود میزبان است و از خادمی برای آل الله بهره‌ می‌برد، کودکان هم وقتی مسئولیتی همچون پخش قند و چایی را به عهده می‌گیرند، علاوه‌بر ایجاد حس مسئولیت و اعتماد به نفس، طعم خوش خادمی را درک خواهند کرد.

وی با اشاره به موضوع مهد کودک هیات‌های مذهبی بیان کرد: مهد کودک حسینیه‌ها با هدف همراهی و تشویق خانواده‌ها برای آوردن فرزندان خود به صحن هیات و مراسمات مذهبی بنا شده و دنبال دور کردن کودکان از مادران و نگهداری از آنها نیست.

دایی‌دایی ادامه داد: برای این مهم باید اول حسینیه‌ها و مساجد را سنجید که چقدر توانایی ایجاد فضایی برای مهد کودک را دارد و از طرفی چه محتوایی در این مهدها برای کودکان ارائه می‌شود، آیا صرفا دنبال سرگرم کردن بچه‌ها هستند و یا نه یک هیات کودکانه همراه با روایتگری و پرده‌خوانی برای آشنا کردن کودکان به فرهنگ عاشورا است.

این واعظ قزوینی خاطرنشان کرد: بسیار اهمیت دارد که صدای روضه و شور حسینی مجالس اهل بیت(ع) در این مهد کودک‌ها هم پخش شود تا از فضای عزاداری دور نشود و ذکر مهر و یاد امام حسین(ع) و یارانشان بر جان کودکان بنشیند.

دایی‌دایی با اشاره به فعالیت یک‌ساله سامانه دعوت اظهار کرد: سامانه دعوت از سال گذشته با هدف دسترسی به مداحان و واعظان مطمئن و آگاه در کمترین زمان راه‌اندای شده است که خوشبختانه تاکنون با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه بودیم.

وی ادامه داد: این سامانه علاوه‌بر قزوین برای استان‌های قم، مشهد و تهران فعال شده و مردم این شهرها نیز برای برگزاری جلسات خانگی و هیات خود استقبال خوبی از این سامانه داشته‌اند.

دایی‌دایی در پایان گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت davatt. ir و یا تماس تلفنی به شماره ۰۹۹۱۲۷۰۰۷۲۴ درخواست خود را برای اعزام مبلغ و یا مداح در سامانه ثبت کنند و در ادامه اطلاعات تماس جهت هماهنگی برای مخاطبین ارسال می‌شود.

انتهای خبر/2001
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان