۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین داروهای ممنوعه حج۱۴۰۲ اعلام شد
کد خبر: ۳۶۳۳۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۳۱ ساعت: ۹:۱۰ ↗ لینک کوتاه

داروهای ممنوعه حج۱۴۰۲ اعلام شد

با فرارسیدن موسم حج و زمان اعزام زائران سرزمین وحی، ماموریت خطیر و بزرگ جمعیت هلال‌احمر این بار در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این گروه از زائران هم مدت‌هاست که با انجام مستمر معاینات پزشکی آنها در سراسر کشور آغاز شده است.

داروهای ممنوعه حج۱۴۰۲ اعلام شد
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین ؛ دکتر سیدعلی مرعشی در جمع خبرنگاران از اعزام نخستین کاروان کادر درمانی این جمعیت به سرزمین وحی برای ارائه خدمات به زائران موسم حج خبر داد و گفت: «در این کاروان علاوه بر اعزام 37نفر از اعضای کادر عملیات درمانی حج تمتع امسال 40تن دارو هم ارسال می‌شود تا اعضای تیم درمانی جمعیت قبل ازاینکه کار اعزام نخستین گروه از زائران به سرزمین وحی آغاز شود(سوم خرداد) بسترهای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را در مدینه و مکه فراهم کنند.»
اینطورکه دکتر مرعشی می‌گوید حج امسال تفاوت‌های قابل‌توجهی با سال‌های گذشته دارد. بخش قابل‌توجهی ازاین تفاوت چشمگیر هم در همان کاهش تعداد نیروهای بهداشتی و درمانی است.به‌گفته او، امسال از توان بیشتری از پزشکان برای انجام کارمعاینات زائران استفاده کردیم. تفاوت کار در این است که امسال همه پزشکانیکه کار معاینات اولیه زائران را انجام دادند به حج اعزام نمی‌شوند، بلکه تعدادی از این پزشکان به حج اعزام می‌شوند.
به‌گفته رئیس مرکز حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر 458پزشک، این جمعیت را در معاینات پزشکی زائران حج همراهیکردند اما از این تعداد تنها 200نفر به سفر حج مشرف می‌شوند تا باقی ماموریت خود را در این حوزه به اتمام برسانند.
برخلاف آنچه در سال‌های گذشته عربستان اعلام کرده، امکان سفر تنها برای زائران زیر 60سال فراهم بود، اما امسال این محدودیت برای زائران برداشته شده است. مرعشی در این‌باره گفت:«خیلی از زائرانی که سال‌های سال چشم‌انتظار راهی شدن به این سفر بودند، منتظر تغییر دیدگاه حاکمان عربستانی در پذیرش زائران هستند. خوشبختانه امسال این محدودیت برداشته شد، به‌خاطر همین درسال جاری تعداد زائران بیشتری را به سرزمین وحی اعزام می‌کنیم.»
درست است محدودیت عربستانی‌ها برای اعزام زائران بالای 60سال برداشته شده، اما همین مسئله باعث شده تا میانگین سنی زائرانی که به سرزمین وحی اعزام می‌شوند بالاتررفته و نگرانی‌ها بابت سلامتی آنها را بیشترکند. رئیس مرکز حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر به خبرنگاران گفت زائرانی که مشرف می‌شوند از میانگین سنی بالاتری برخوردار هستند. امسال بیش از 2300زائر ایرانی ما بالای 60سال دارند، هرچند براساس گزارشات پزشکی واصله،استطاعت جسمی‌شان تایید شده است.
به‌گفته مرعشی مسن‌ترین زائری که از ایران به سرزمین وحی اعزام می‌شود 111ساله است و جوان‌ترین زائر 9ماهه است. او دراین باره گفت: «‌ما در مراسم حج امسال شاهداین طیف وسیع سنی هستیم.»
او ادامه داد:«‌به طبع هرچه سن زائران بالاتر رود بیماری‌های همراه آنها هم بیشتر می‌شود. براساس بررسی‌های صورت گرفته امسال زائرانیکه بیماری‌های مزمن دارند در مقایسه با سال 98بیشتر است. از طرف دیگر مراسم حج در فصل گرم سال برگزار می‌شود و تحمل این شرایطآب‌وهوایی برای خیلی از زائران ما ممکن است آسان نباشد، بنابراین تیم پزشکی اعزامی به مراسم حج باید با دقت بیشتری نسبت به ارائه خدمات به زائران بپردازد.»
شایع‌ترین بیماری‌های زائران حج امسال
اودر ادامه در باره شایع‌ترین بیماری‌ها در زائران حج امسال با توجه به میانگین سنی آنها گفت:«‌اغلب بیماری‌های قلبی – عروقی نظیر نارسایی قلبی وسابقه انفارکتوس، فشار خون بالاتری را نسبت به سایر بیماری‌ها دارند. دیابت نیز در رده دوم بیماری‌های زائران است و پس از آن هم بیماری‌های ریویو… قرار دارند.نکته قابل تامل این است کهدر میان زائران اعزامی امسال، ۱۷ نفر دچار نارسایی کلیوی هستند که نیاز به دیالیز دارند و خدمات لازم در طول ایام حج در اختیارشان قرار خواهد گرفت و در این زمینه از خدمات سعودی استفاده خواهد شد.» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر خاطرنشانکرد: «‌تمامی امکانات و توان درمانی خود را به کار گرفته‌ایم تا زائران در آسایش و با خیالی  آسوده اعمال خود را دنبال کنند.»
زائران نگران دارو نباشند
درکنار تمام پیش‌بینی‌های بهداشتی و درمانی، جمعیت هلال‌احمر ایران برای مناسک حج این جمعیت از تامین دارو برای زائران، غافل نشده است. مرعشی در ادامه به داروهای تامین شده جهت ارسال به سرزمین وحی برای استفاده زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: «خرید دارو انجام و جهت اعزام به مدینه منوره تحویل هواپیمایی شده است. یکشنبه شب با پیش پرواز درنظر گرفته شده، بخشی از عوامل اجرایی جهت آماده‌سازی‌های لازم اعزام می‌شوندکه ۳۷ نفر از آنها کادر مرکز پزشکی هستند. نخستین پرواز زائران ایرانی نیز سوم خرداد است.»
اویادآور شد:‌ «براساس بررسی‌های صورت گرفته در حج سال گذشته و میزان مصرف داروها، امسال نیز بالغ بر ۴۰۰ قلم دارو در فارماکوپه دارویی جهت ارسال به سرزمین وحی داریم. در مجموع حدود ۴۰ تن داروست که ترکیب آن براساس بررسی‌های صورت‌گرفته از نیازسال‌های گذشته است.»
به اندازه کافی داروی خاص همراه‌تان باشد
مرعشی گفت: «از آنجا که داروها توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند، توصیه ما به زائران آن است که داروهایشان را به میزان کافی در طول سفر همراه داشته باشند. در عین حال کمبودهای احتمالی دارویی‌شان را نیز ما جبران خواهیم کرد، اما اگر از برند خاصی دارو استفاده می‌کنند و ممکن است ما از آن شرکت تولیدکننده نداشته باشیم، بهتر است به میزان کافی از داروی خود همراه داشته باشند؛ چراکه گاهی از نظر روانی استفاده از برندی دیگر، اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد.»
او با تاکید بر لزوم آمادگی زائران به‌ویژه برای پیاده‌روی‌های طولانی و همچنین پرهیز از انجام اقدامات غیرضرور در طول ایام حج، افزود: «با توجه به گرمای هوا بهتر است زائران، مایعات زیاد بنوشند، بطری آب همراه خود داشته باشند، استحمام لازم را انجام دهند و در شرایط گرمای هوا مراعات لازم را داشته باشند؛ چراکه بسیاری از زائران گرمای هوای40 – 39 درجه را نمی‌توانند تحمل کنند و بهتر است در ساعات گرم تردد نداشته باشند. در زمان‌هایی که امکان آن است از چتر استفاده کنند. البته ما نیز تونل‌های هوای سرد را راه‌اندازی می‌کنیم.»
فعالیت4درمانگاه در مکه
امسال با توجه به پراکندگی محل‌های استقرار زائران در شهر مکه، در هر چهار منطقه زائرنشین این شهر،یک درمانگاه فعال است و به ارائه خدمات درمانی به زائران می‌پردازد. مرعشی با بیان این مطلب ادامه داد:‌ «در برخی مکان‌ها نیز درمانگاه تزریقات بانوان را درنظر گرفته‌ایم تا دسترسی به این خدمت هم فراهم باشد.همچنین همانند سال گذشته بیمارستانی با استقرار ۷۰ تخت داریمکه بخش‌هایی برای زنان، مردان و اورژانس زنان و مردان و همچنینCCU با ۲۷ تخت، ارائه خدمات خواهد داشت. تجهیز این بیمارستان صورت گرفته و شرایط خدمات‌رسانیدر بیمارستان مکه بهتر از گذشته خواهد بود. مانند سال‌های گذشته خدمات تخصصی را از بیمارستان‌های مکه و مدینه دریافت می‌کنیم. در بیمارستان مکه تخصص‌های داخلی، قلب، ارتوپدی، زنان، روان‌پزشکی، دندان‌پزشکی، نورولوژی، سونوگرافی و رادیولوژی را خواهیم داشت.»
مرعشی در این‌باره افزود: «از آنجایی که ایستایی زائر در مدینه پنج روز است، تمرکز نیروهای درمانی برای مکه است. در مدینه نیز درمانگاهی ۲۴ ساعته، یک مرکز ۱۶ ساعته و درصورت موافقت نیز سه مطب ۱۶ ساعته در مراکز استقرار زائران فعال خواهند بود ودرصورت نیاز به خدمات بستری، این خدمات را از بیمارستان‌های مدینه دریافت می‌کنیم.»
چه داروهایی در حج ممنوع است؟
داروهای ممنوعه همیشه مساله‌ای برای حجاج است؛ موضوعی که مرعشی درباره آن می‌گوید که تمام داروهای مخدر جزو این داروها هستند. بنابراین داروهای تدخینی تسکینی ودوپینگی ازجمله داروهای ممنوعه هستند. در مورد داروهای آرام‌بخش که توسط پزشک برای بیمار تجویزمی‌شود نیزاطلاع‌رسانی به زائران صورت گرفته است که نسخه انگلیسی داروی مصرفی را همراه داشته باشند تا درصورت لزوم به مبادی ذی‌ربط در فرودگاه‌هاارائه شود.
واکسن‌های الزامی در حج ۱۴۰۲
مرعشی همچنین درباره واکسیناسیون حجاج گفت: «در رأس واکسن‌های اعلامی عربستان سعودیکه لازم است حجاج تزریقکرده و گواهی آن را داشته باشند، واکسن مننژیت است. امسال نیز این واکسن تهیه شده و به میزانکافی در شهرستان‌ها توزیع شده و حداقل ۱۰ روز قبل از تشرف باید تزریق شود. واکسن الزامی دیگر نیز دو دوز واکسن کووید- ۱۹ است که عربستان ۱۰ نوع واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را اعلام کرده است که از این میان سه واکسن آسترازنیکا، سینوفارم و اسپوتنیک در کشور ما نیز تزریق شده است. در این زمینه نیز قبلا هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت صورت گرفته است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان