۱۹/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۱ یکشنبه

صبح قزوین آنچه که خبرنگاران باید از وظایف خانه مطبوعات بدانند
کد خبر: ۳۶۳۱۴۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۲/۲۵ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

آنچه که خبرنگاران باید از وظایف خانه مطبوعات بدانند

می‌طلبد فعالان رسانه و خبرنگاران نسبت به نهاد غیردولتی که در آن عضویت داشته یا تصمیم به عضویت دارند و در آینده نزدیک در انتخابات هیئت مدیره خانه استان قزوین شرکت خواهند کرد، آگاهی درستی داشته باشند.

آنچه که خبرنگاران باید از وظایف خانه مطبوعات بدانند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اهمیت رسانه‌ها در دنیای امروز بر هیچکس پوشیده نیست اما نبود یک نظام صنفی رسمی برای رسانه‌ها در کشورمان از معضلات دیرینه است که همواره کسانی را که راه اصلی معیشت آن‌ها از طریق فعالیت در رسانه است نیز دچار چالش می‌کنند و معمولا خبرنگاران در رسیدن به حقوق واقعی خود در غیاب یک متولی اصلی، با چالش مواجه می‌شوند.

خانه مطبوعات یکی از سازوکارهایی است که تاحدودی می‌تواند یکسری وظایف را در قبال اعضای خود که متشکل از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها هستند، اجرا کند که البته به دلیل غیردولتی بودن این تشکل نباید انتظار اعمال اختیارات در حیطه رسانه‌ها را از آن داشت بلکه این نهاد غیردولتی صرفا می‌تواند براساس چارچوب تعیین شده به اعضای خود خدماتی را ارائه دهد و یا برنامه‌هایی را تحت وزارت فرهنگ و ارشاد و به تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد در هر استان اجرا کند.

با پایان یافتن فعالیت دوره چهارم هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قزوین در سال 1399 تا به امروز این نهاد بدون متولی بوده و سازو کار برگزاری انتخابات آن فراهم نشده است که در بهار سال جاری این انتخابات با ابلاغ وزارتخانه برگزار خواهد شد.

در روزهای اخیر شاهد اظهار نظرهایی از سوی تعدادی از فعالان رسانه استان قزوین در زمینه وضعیت خانه مطبوعات و عملکرد دوره گذشته هیئت مدیر این نهاد در استان بودیم که این دغدغه‌ها قابل توجه بوده و بسیاری چالش‌های مطرح شده نیز چالش‌هایی است که خبرنگاران استان قزوین و شاید می‌توان گفت بسیاری از خبرنگاران کشورمان نسبت به آن مبتلا هستند که بدون شک متولیان امر و حتی خود جامعه رسانه‌ای باید برای حل آن‌ها چاره‌اندیشی کنند.

همان طور که گفتیم برای خانه مطبوعات وظایفی تعریف شده است که بدون شک می‌طلبد جامعه رسانه‌ای نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشد تا در مطالبات و یا انتقادات و پیشنهادات خود نسبت به این نهاد اظهار نظر آگاهانه و درستی داشته باشد؛ به طوری که در برخی اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی برخی از فعالان رسانه استان درباره خانه مطبوعات، موضوعاتی مطرح شد که نیازمند تامل بیشتری است چراکه برخی از این مطالبات در حیطه اختیارات خانه نبوده و در وظایف آن اعمال نشده است از این رو می‌طلبد فعالان رسانه و خبرنگاران دانش خود نسبت به نهاد غیردولتی که در آن عضویت داشته یا تصمیم به عضویت دارند و در آینده نزدیک انتخابات هیئت مدیره خانه در استان قزوین برگزار خواهد شد، ارتقاء دهند.

در این گزارش بُرشی کوتاه از مهمترین وظایت خانه مطبوعات و تشریح عملکرد دوره چهارم خانه مطبوعات در قزوین از نگاه رئیس پیشین خانه خواهیم داشت.

وظايف خانه مطبوعات در هر استان عبارت است از:

1  کمک به تامین حقوق و گسترش آزادی­های قانونی و مسوولانه رسانه های استان با رویکرد صنفی

2 کمک به اقتصاد رسانه های استان از طریق آموزش و ترویج شیوه­های روزآمد مدیریت رسانه

3- استعدادیابی و حمایت از آموزش و اشتغال نیروهای مستعد در حوزه روزنامه­نگاری حرفه­ای

4- بسط و تقویت ارتباط رسانه های استان با دستگاه­های اجرایی، موسسات و نهادهای دولتی و عمومی و سایر صنوف و  تشکل­های قانونی

5- تدوین بانك­هاي اطلاعاتي روزنامه­نگاران، برگزاري جشنواره‏ها، نمايشگاه­ها و بزرگداشت مناسبت­هاي رسانه ای در استان

 6- همكاري با مراكز عرضه و فروش نشريات محلي به منظور تقويت سامانه توزیع مطبوعات در استان

7- دفاع از حقوق حرفه­ای اعضا و داوری در اختلافات داخلي روزنامه­نگاران استان

8- حل مشكلات صنفي اعضا و فراهم آوردن تسهيلات رفاهي براي آنان

9- تأسيس و تقویت تعاوني (مصرف، مسكن) و صندوق اعتباري حمايت، براي اعطای تسهيلات به اعضا

10- جذب حمايت­هاي مالي و تسهیلات دولتي و توزيع قاعده­مند آنها در بين اعضا

11- تدوين و اجراي برنامه‏هاي فرهنگي- آموزشي در جهت توسعه کیفی رسانه های استان

12 - آسيب‏شناسي فعالیت­های رسانه ای و طراحی ساز و كارهاي لازم برای ارتقاي كمي و كيفي رسانه های استان

13ـ ایجاد بستری برای خدمات رسانه‌ای و آموزشی به ادارات، ‌نهادها و متقاضیان در جهت تأمین مخـــارج رسانه ها

14- آموزش شيوه‏هاي حرفه­ای روزنامه‏نگاري و فنون و تخصص‏هاي مرتبط به اعضا، روزنامه­نگاران غیر عضو و علاقه‏مندان به اين حرفه

15- اجرای وظایف ابلاغی و تعامل فعالانه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل مطبوعات و خبرگزاری­های داخلی در تکمیل بانک­های اطلاعاتی، برگزاری جشنواره­ها، فعالیت­ها و بزرگداشت مناسبت­های رسانه ای در استان بر اساس تفاهم­نامه­های منعقده و مصوب فی­مابین. 

16- ارائه گزارش عملکرد و مالی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که در صورت عدم ارائه گزارش حمایت های اداره ارشاد استان تعلیق می شود.

17- معرفی نماینده با صلاحدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به هیئت های حل اختلاف و هیئت منصفه مطبوعات

18- سایر موارد رسانه ای که به لحاظ قانونی منعی بر آن نیست.

به کار بردن واژه «اختیارات» برای خانه مطبوعات به هیچ عنوان درست نیست

جابر خرم‌نیا در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به کارکرد خانه مطبوعات اظهار کرد: به کار بردن واژه «اختیارات» برای خانه مطبوعات به هیچ عنوان درست نیست چون خانه مطبوعات یک نهاد صنفی و حاکمیتی در حوزه رسانه نیست و اساسا هیچ اختیاری حاکمیتی در صنف ندارد و تنها با تعداد محدودی از اعضا که الزاماً همه اصحاب رسانه نیستند تشکیل می‌شود و در قبال اعضای خود مسئولیت دارد.

وی افزود: خانه مطبوعات هیچ دخالتی در مسائل حاکمیتی صنف مطبوعات ندارد یعنی در صدور مجوزهای رسانه یا لغو آن، صدور پروانه اشتغال، یا بحث‌های اخلاقی و انضباطی فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران، در موضوع انتخاب هیئت منصفه دادگاه مطبوعات و در موضوعات مربوط به یارانه‌ها و آگهی‌ها هیچ اختیاری ندارد مگر اینکه نهاد حاکمیتی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایل داشته باشد در این موارد قانونی مربوط به خود، خانه مطبوعات را دخالت دهد.

رئیس پیشین خانه مطبوعات استان قزوین ادامه داد: خانه مطبوعات یک سمن یا سازمان مردم نهاد غیردولتی است که مانند مابقی انجمن‌ها یا سمن‌هایی که در اداره ارشاد تشکیل می‌شود نیز متولی آن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

خرم‌نیا بیان کرد: وظایف خانه مطبوعات این است که در حوزه‌های آموزشی، برگزاری جشنواره‌ها، مسائل خدماتی و رفاهی، پیگیری بعضی از مسائل مثل پیگیری بیمه اعضا و مانند آن ورود پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: به طور کلی در رابطه با وظایف خانه مطبوعات آنچه که در اساسنامه قید شده صرفاً کارکرد پیگیری و رایزی است نه اینکه اختیار حکومتی و اختیار تام داشته باشد.

مدیرمسئول پایگاه خبری شفق گفت: خانه مطبوعات موظف است تا همین موارد و وظایفی که عنوان شد را فقط برای اعضایی که نام آنها در خانه مطبوعات ثبت شده است، اجرا کند.

عضویت 124 عضو اصلی در خانه مطبوعات قزوین 

خرم‌نیا ادامه داد: در حال حاضر 124 عضو اصلی و 21 عضو افتخاری در خانه مطبوعات استان قزوین ثبت شده است و این نهاد موظف است که صرفاً به همین اعضا خدمات ارائه دهد و به آنها گزارش کار ارائه کند.

وی تأکید کرد: معمولاً آن چیزی که سبب ایجاد کدورت در بین خبرنگاران می‌شود این است که از یک نهاد عمومی غیردولتی که اکثریت خبرنگاران هم در آن عضو نیستند، انتظارات حاکمیتی و صنف رسمی دارند یعنی تصور می‌کنند که خانه مطبوعات نظام نداشته‌ی صنفی مطبوعات و رسانه است.

این فعال رسانه قزوین ابراز کرد: گاهی اهالی رسانه، خانه مطبوعات را با نظام صنفی رسانه که هیچ وقت وجود نداشته اشتباه می‌گیرند؛ هر صنفی یک نظام و یک اتحادیه صنفی دارد که در آن صنف اعمال حاکمیت می‌کند یعنی از صدور مجوز فعالیت آن بنگاه تا افرادی که می‌خواهند در آن کار کنند تا همه مسائل آن، توسط همان نظام صنفی پیگیری و اعمال می‌شود.

خرم‌نیا یادآور شد: براساس آخرین آماری که جمع‌آوری کردیم از 400 خبرنگاری که در استان فعالیت می‌کنند تنها 124نفر یعنی کمتر از یک چهارم در خانه مطبوعات عضو هستند و در واقع انتظارات جامعه رسانه استان در زمینه مناسبات حاکمیتی از یک نهاد عمومی غیردولتی یک معادله ناصواب است.

این فعال رسانه با بیان اینکه براساس افکارسنجی صورت گرفته توسط خبرگزاری ایسنا با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سال 99 حدود 80درصد خبرنگاران تلقی اشتباهی از وظایف خانه مطبوعات داشتند، تصریح کرد: معمولاً در دوره‌های مختلف خانه مطبوعات، هر فعالیتی هم که صورت گیرد چون انتظارات حاکمیتی و معیشتی که خبرنگاران از این نهاد دارند، برآورده نخواهد شد سبب ایجاد نارضایتی عمومی می‌شود.

وی تاکید کرد: در دوره چهارم خانه مطبوعات که هیئت مدیره تشکیل شد تا پایان سال 99 که به طور قانونی فعالیت خانه مطبوعات به اتمام رسید، فعالیت‌های بسیار زیادی اتفاق افتاد.

خرم‌نیا ادامه داد: برگزاری یک دوره جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان به صورت اختصاصی و سه جشنواره بزرگ به طور اشتراکی، برگزاری چندین دوره آموزشی و چندین اردوی فرهنگی، آموزشی و تفریحی برای رسانه‌های استان، توزیع چندین بسته معیشتی و بهداشتی در بین اعضا از جمله اقدامات در دوره چهارم خانه مطبوعات استان قزوین بود.

رئیس پیشین خانه مطبوعات استان قزوین ادامه داد: پرداخت چندین مرحله تسهیلات قرض‌الحسنه به خبرنگاران استان از جمله 100 مورد تسهیلات به رسانه‌هایی که در روزهای ابتدایی کرونا، خبرنگاران آنها شجاعانه در میدان بودند، از دیگر اقدامات بود که به همت خانه مطبوعات استان در دوره چهارم صورت گرفت.

اتهام سیاسی‌کاری خانه مطبوعات در غبار نارضایتی عمومی خبرنگاران از نداشتن نظام صنفی

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از خبرنگارانی که از همین مزایا و خدمات خانه مطبوعات بهره‌مند شدند، امروز فراموش کردند که چه بهره‌ای از این خدمات بردند و آن را زیر سوال می‌برند.

خرم‌نیا تأکید کرد: رسمیت بخشیدن به جایگاه خانه مطبوعات به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در مجموعه‌های رسمی استان از اتفاقات مهم در دوره چهارم بود به طوری که خانه در این دوره برای اولین بار به عضویت شورای اطلاع رسانی، شورای اداری و شورای فرهنگ عمومی استان قزوین درآمد و به نمایندگی از اصحاب رسانه در این جلسات حضور داشتیم در حالی که چنین جایگاهی پیش‌از این برای خانه مطبوعات وجود نداشت.

این فعال رسانه افزود: در واقع خانه مطبوعات در سه شورای تراز اول استان که مربوط به مسائل اصحاب رسانه می‌شد به رسمیت شناخته شد در حالی که این جایگاه را در رابطه با هیچ سمن و نهاد غیردولتی در استان نمی‌توانیم پیدا کنیم.

وی یادآور شد: به هیچ عنوان نگاه سیاسی و رفتار سیاسی در هیئت مدیره خانه مطبوعات استان در دوره چهارم وجود نداشت و حتی یک مصداق مبنی‌بر فعالیت سیاسی از جانب خانه در این دوره وجود ندارد در حالی که عده‌ای امروز چنین تهمتی را نسبت به دوره چهارم خانه مطبوعات استان روا می‌دارند که بدون شک قابل پیگیری حقوقی است و یک تهمت است.

مدیرمسئول پایگاه خبری شفق گفت: این در حالی است که در دوره چهارم خانه مطبوعات استان از رفتارهای سیاسی برخی از مسئولین وقت استان زخم خوردیم.

خرم‌نیا گفت: اتهام سیاسی‌کاری خانه مطبوعات در غبار نارضایتی عمومی خبرنگاران از نداشتن نظام صنفی، تنها ابزاری است تا برخی افراد موجی را برای انتخابات آتی خانه مطبوعات ایجاد کنند.

زخم کاری به دوره چهارم خانه مطبوعات استان قزوین از نگاه سیاسی مسئولین وقت

وی تاکید کرد: برخی افراد در روزهای اخیر در مصاحبه‌های خود اتهامات دیگری را مطرح کرده بودند مبنی بر اینکه انتخابات دوره چهام خانه مطبوعات مهندسی شده بود که این ادعا بار حقوقی دارد و اگر از روی ناآگاهی و جهل نبوده باشد باید به صراحت گفت که این نوع اتهامات از روی غرض‌ورزی بوده است.

این فعال رسانه ابراز کرد: انتخابات در زمانی اتفاق افتاد که مدیرکل وقت ارشاد کمترین همکاری را با خانه مطبوعات داشت و بعدها هم بیشترین سنگ‌اندازی از ناحیه این مدیرکل در کار خانه رخ می‌داد؛ چطور ممکن است با حضور چنین فردی با عینک تندروی جناحی در راس اداره‌کل ارشاد به عنوان متولی برگزاری انتخابات، تقلب یا مهندسی به نفع افرادی با سلایق مخالف او اتفاق بیفتد؟

مدیرمسئول پایگاه خبری شفق گفت: انتخابات دوره چهارم خانه مطبوعات با مشارکت بیش‌از 80درصدی اعضای خانه در آن دوره برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه برخی در پرونده رسانه‌ای اخیر مدعی شده‌اند که خانه مطبوعات پله ترقی برای هیئت مدیره آن شده افزود: خانه مطبوعات هیچ آورده یا منفعتی برای هیئت مدیره ندارد به جز یک هیئت مدیره اسمی که باید از جان و دل برای مقاصد این نهاد عمومی غیردولتی تلاش و حتی هزینه کنند، اگر به ادوار خانه مطبوعات استان نگاه کنیم، برخی اکنون مدیرعامل مجموعه‌های بزرگی هستند، برخی مدیرکل و مدیر نهادهای مهمی هستند که این نشان از جایگاه متعالی و وزن اعضای ادوار چهار دوره خانه دارد و باعث تأسف است که بجای استفاده از ظرفیت این فراد بخواهیم به آن‌ها اتهام بزنیم.

خرم‌نیا در پایان گفت: برخی هم کارکردهایی را برای خانه مطبوعات بیان کردند که نشان‌دهنده ناآگاهی و عدم اطلاع آنها از ساختار و وظایف خانه مطبوعات است؛ لذا افرادی که می‌خواهند در انتخابات آینده خانه مطبوعات رای دهند یا رای بگیرند باید مطالعه کاملی از ماهیت خانه داشته باشند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان