۲۰/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ دوشنبه

صبح قزوین برخی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در قزوین روند صعودی دارد
کد خبر: ۳۵۹۷۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۷/۲۰ ساعت: ۱۷:۴۱ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

برخی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در قزوین روند صعودی دارد

محمدمهدی اعلایی گفت: هرچند فراوانی برخی آسیب‌های اجتماعی در استان قزوین زیاد نیست اما رشد آن نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بوده و لازم است مداخلات حاکمیتی در زمینه افزایش یابد.

برخی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در قزوین روند صعودی دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ محمدمهدی اعلایی ظهر امروز(چهارشنبه) در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: موضوعات اجتماعی و فرهنگی از مسائل پراهمیت همه جوامع به ویژه در شرایط کنونی است.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد در سطح استان قزوین باید مداخلات حاکمیتی را در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی متناسب با شرایط بیشتر کرده و متکی بر برنامه‌ و استراتژی پیش ببریم.
 
استاندار قزوین تصریح کرد: هرچند فراوانی برخی آسیب‌های اجتماعی در استان قزوین بالا نیست؛ اما رشد آن نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه است و این موضوع حساسیت جهت انجام برنامه‌ریزی برای رفع آن را برمی‌انگیزد.
 
وی با اشاره به برگزاری رویداد نوآوری فرهنگی و اجتماعی در استان عنوان کرد: در شرایط کنونی که به دنبال دانش بنیان کردن همه حوزه‌ها هستیم، برگزاری استارتاپ فرهنگی و اجتماعی اقدام خوبی بوده و نیاز است که بنیاد نخبگان و اداره فرهنگ و ارشاد استان و سایر متولیان امر، برنامه‌ریزی مناسب‌تری در این حوزه داشته باشند.
 
اعلایی در ادامه گفت: یکی از عارضه‌های اجتماعی که در ایام اخیر با آن مواجه بودیم، حوادث مرتبط با اعتراضات و اغتشاشاتی است که در سطح کشور اتفاق افتاد.
 
لزوم عارضه‌یابی اجتماعی و فرهنگی در اغتشاشات اخیر
 
وی اضافه کرد: قطعا نیاز است که عارضه‌یابی اجتماعی و فرهنگی در این خصوص بیشتر انجام شود و دستگاه‌های اجتماعی استان با تکیه بر توان خود و با استفاده از صاحب نظران نسبت به تحلیل ریشه‌ها ورود پیدا کنند.
 
وی عنوان کرد: خوشبختانه دادگستری و دستگاه‌های امنیتی استان بررسی‌های خوبی در خصوص جامعه هدف و کسانی که در اغتشاشات موثر و بازداشت شدند انجام دادند؛ به طور مثال اینکه چند درصد آنان فرزندان طلاق بوده یا دارای سوابق سوء و اختلالات روانی هستند.
 
اعلایی گفت: بررسی شرایط و اطلاعات و آمار افراد بازداشت شده در اغتشاشات اخیر می‌تواند کمک کند تا اصلاح روش‌های اشتباه در دستور کار قرار گرفته شود.
 
استاندار قزوین عنوان کرد: مباحث اجتماعی و فرهنگی، واقعی‌ترین فاکتورهای زیستی هستند و نمی‌شود آنها را نادیده گرفت بلکه باید مبتنی بر واقعیات، تحقیق و برنامه‌ریزی کرد.
 
وی بیان کرد: ما خواسته یا ناخواسته با عوارض ناشی از مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم و شاید تنها کشوری در دنیا باشیم  که در این سطح از مداخلات فرهنگی و اجتماعی توسط بیگانگان و غرض ورزان قرار داریم.

پرداختن به ریشه‌های وقایع و برنامه‌ریزی برای کاستن اثرات سوء آن 
 
اعلایی تصریح کرد: طی دو سه سال اخیر حجم اعتباراتی که برای به هم زدن نظم اجتماعی، فکری و فرهنگی کشور ما در فضاهای رسانه‌ای صرف شده، چندین برابر هزینه‌هایی است که ما در کشور برای مباحث فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌ای و  اطلاع رسانی هزینه می‌کنیم.
 
وی عنوان کرد: در کجای دنیا برای ریزترین مسائل رخ داده در کشورها، این حجم از تبلیغات سوء انجام می‌شود که ما با آن مواجه هستیم؟
 
استاندار قزوین گفت: مسائل رخ داده، رسالت مسئولین فرهنگی و اجتماعی را سنگین‌تر می‌کند و امروز یکی از حوزه‌های اصلی و ضرورت‌دار پرداختن به ریشه‌های وقایع و برنامه‌ریزی برای کاستن اثرات سوء است.
 
وی تاکید کرد: ما در حوزه افزایش فهم و تحلیل و شناخت رسانه‌ای و تجزیه و تحلیل اخبار خام منتشر شده نیاز به برنامه‌ریزی داریم.
 
اعلایی بیان کرد: در فضای فعلی باید اثرگذاری رسانه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اتفاقا برای مردم، تحلیل فضای رسانه‌ای آسان‌تر شده است زیرا به خوبی تفاوت‌های فاحش بین ادعاهای دشمنان را با واقعیات جامعه به وضوح می‌بینند و این فضا می‌تواند یک کارگاه آموزشی برای همه مردم در جهت ارتقاء سواد رسانه‌ای باشد.
 
وی در پایان گفت: با ارتقاء سواد رسانه‌ای عموم جامعه می‌توانیم تهدیدات را به فرصت‌های قابل توجهی در جامعه تبدیل کنیم، البته نیاز است دستگاه‌های متولی استان در این زمینه برنامه‌ریزی و همکاری کنند.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان