۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین از متن تا حاشیه اجرای یک پروژه فرهنگی/ احداث کتابخانه مرکزی در قزوین، نگاه فرهنگی مسئولان را می‌طلبد
کد خبر: ۳۵۶۶۶۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۶ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

از متن تا حاشیه اجرای یک پروژه فرهنگی/ احداث کتابخانه مرکزی در قزوین، نگاه فرهنگی مسئولان را می‌طلبد

چند سالی است که موضوع ساخت کتابخانه مرکزی به عنوان یک فضای شاخص فرهنگی در قزوین مطرح شده و در شرایطی که مردم فرهنگ دوست استان، منتظر شنیدن خبرهای خوش مبنی بر احداث و بهره‌برداری از این فضا بودند صحبت از توقف پروژه به دلیل اختلاف بین دستگاه‌های متولی به میان آمده است.

از متن تا حاشیه اجرای یک پروژه فرهنگی/ احداث کتابخانه مرکزی در قزوین، نگاه فرهنگی مسئولان را می‌طلبد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ چند سالی است که موضوع ساخت کتابخانه مرکزی به عنوان یک فضای شاخص فرهنگی در قزوین مطرح شده و در شرایطی که مردم فرهنگ دوست استان، منتظر شنیدن خبرهای خوش مبنی بر احداث و بهره‌برداری از این فضا بودند صحبت از توقف پروژه به دلیل اختلاف بین دستگاه‌های متولی به میان آمده است.

چندی پیش فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس در جلسه شورای تامین و توسعه و برنامه‌ریزی استان که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: 6 هزار متر زمین در پونک موجود است و قرار بوده در آن کتابخانه ساخته شود اما اداره راه و شهرسازی می‌خواهد این زمین را پس بگیرد، در حالی که می‌توان از آن در راستای امور فرهنگی بهره‌مند شد.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم مکاتباتی که داشته‌ایم این مسئله هنوز به سرانجام نرسیده است؛ باید مسئولین ذی‌ربط اجازه دهند این کتابخانه ساخته شود، زیرا ما نیاز به بنای فرهنگی داریم، حتی اگر ارزش افزوده ریالی آن خیلی زیاد باشد.


قزوین سالن همایش در شأن ندارد 

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: شنیده شده مدیرکل راه و شهرسازی گفته‌اند این را به جنوب شهر بدهیم؛ البته جنوب شهر نیز نیاز به کتابخانه دارد و باید در مورد آن بحث شود اما گویا می‌خواهند این 6 هزار متر را بگیرند و 2 هزار متر معوض درجه 3 یا 4 به جای آن بدهند، ما خواهش داریم این کار صورت نگیرد.  

وی عنوان کرد: آذر ماه سال جاری شهردار قزوین قبول مسئولیت کرده‌اند که این کتابخانه را بسازند، بنابراین نباید جلوی این کار گرفته شود چون در حال حاضر اگر بخواهیم یک همایش در خور شان در استان قزوین برگزار کنیم به‌جز سالن دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) سالن دیگری نداریم بنابراین نیاز ما به سالن همایش در استان محسوس است.

کتابخانه‌های عمومی قزوین پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست

برای اطلاع بیشتر از جزئیات امر مصاحبه‌ای با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ اظهار کرد: با وجود اینکه قزوین، استانی دانشجو‌خیز با تعداد قابل توجهی از دانشجویان، پژوهش‌گران و اساتید است اما فضاهای فعلی کتابخانه‌ها، پاسخگوی نیاز آنان نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تصریح کرد: عملکرد و ساختار کتابخانه مرکزی متفاوت و بالاتر از سایر کتابخانه‌های موجود در استان بوده و ارائه کننده ۴۰ خدمت به مخاطبان خواهد بود و احداث این فضای فرهنگی در استان ضرورت دارد.


پروژه ساخت کتابخانه مرکزی قزوین از سال۹۲مسکوت مانده است

وی تصریح کرد: زمین این کتابخانه سال ۹۲ از سوی راه و شهرسازی به اداره ارشاد جهت ساخت کتابخانه مرکزی واگذار شده که واقع در منطقه پونک_بلوار نخبگان_کنار برج‌های تامین اجتماعی است.

محمدبیگی عنوان کرد: در برهه‌ای از زمان به دلیل مشکلات اقتصادی این پروژه عملیاتی نشد اما از سال ۹۸ _ ۹۹ که جلسات ساماندهی فضاهای فرهنگی به ریاست معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شد و نماینده سازمان مدیریت، نماینده اداره ارشاد و نماینده سازمان مسکن نیز در این جلسات حضور داشتند؛ مصوب شد که بحث مربوط به قرارداد کتابخانه مرکزی تمدید شود و در نهایت از طریق ماده ۲۷ کار واگذاری آن به سرمایه‌گذار انجام و احداث پروژه کلید بخورد.

وی بیان کرد: آنچه که به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به عنوان دستگاه بهره‌بردار تکلیف شده بود، مطالعه و تدوین گزارش تصمیم و بحث محصور شدن زمین جانمایی شده جهت احداث کتابخانه مرکزی بود تا پروژه برای بارگذاری اسناد و شناسایی سرمایه‌گذار آماده باشد.

این مسئول ادامه داددر این راستا کارگروه واگذاری پروژه به سرمايه گذار بخش خصوصی از طريق ماده 27 در اسفند ماه ۹۹ تشکیل و به تصویب هیات استانی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط رسید و قبل از تیرماه و تمام شدن قرارداد واگذاری، مراحل محصور شدن زمین نیز انجام شده بود.


برخورد راه و شهرسازی در بازپس‌گیری زمین شایسته نیست
 
این مسئول خاطرنشان کرد: علی‌رغم مکاتبات متعددی که با استاندار وقت از طرف اداره کل کتابخانه‌ها و اداره کل ارشاد در جلسات ساماندهی فضاهای فرهنگی انجام شد و پیگیری‌های مختلفی در جهت تمدید قرارداد صورت گرفت اما در نهایت راه و شهرسازی در آبان ماه نامه‌ای به سازمان ملی مسکن ارسال و در این خصوص کسب تکلیف کرده بود.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه مرجع رسیدگی جهت حل و فصل اختلاف بین دستگاه‌ها یا موارد این چنینی استانداری است اما متاسفانه راه و شهرسازی از طریق دستگاه قضایی اقدام نموده و بهمن ماه طرح شکایتی از اداره کل ارشاد مبنی بر بازپس‌گیری و قلع و قمع ساخت‌های انجام شده مطرح کرده است.

محمدبیگی ابراز کرد: با توجه به اینکه کتابخانه‌های عمومی رسالت عظیمی در توسعه علم و دانش در سطح جامعه داشته و خدمات آن به طور کلی به صورت رایگان به مخاطبان ارائه می‌شود، کار صورت گرفته اقدام شایسته‌ای نیست.

وی با قدردانی از تلاش و موضع گیری دکتر محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: امیدواریم با مساعدت و همراهی مسئولان مربوطه و نگاه‌های فرهنگی این پروژه کلید بخورد و راه و شهرسازی مباحث مطرح شده مبنی بر بازپس‌گیری زمین را منتفی کرده و از زمین‌های دیگر به عنوان منبع درآمد مالی اقدام کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در پایان عنوان کرد: ایجاد، ارتقاء و توسعه کتابخانه‌ها نقش موثری در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی داشته؛ ضمن اینکه با توجه به کمبود فضاهای مطالعاتی نیاز ویژه برای احداث کتابخانه مرکزی در استان قزوین احساس می‌شود.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان