۲۱/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ سه‌شنبه

صبح قزوین صنعت چاپ تلفیقی از مدیریت، صنعت و خلاقیت است
کد خبر: ۳۵۶۳۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱/۹ ساعت: ۹:۸ ↗ لینک کوتاه

چاپخانه‌دار برتر استان در گفت‌وگو با صبح قزوین:

صنعت چاپ تلفیقی از مدیریت، صنعت و خلاقیت است/ اولین چاپخانه‌ای بودیم که تکنولوژی کامپیوتر را وارد قزوین کردیم

عبدالعظیم موسوی گفت: چاپخانه ترکیبی از مدیریت، هنر و صنعت است و برای مثال روحیات اپراتور دستگاه روی رنگی که برای محصول تولید می‌کند تاثیر دارد.  

صنعت چاپ تلفیقی از مدیریت، صنعت و خلاقیت است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ عبدالعظیم موسوی متولد 1336 و دارای مدرک دکتری مدیریت بازگانی یکی از چاپخانه‌داران استان قزوین است که به دلیل علاقه خود به روزنامه‌نگاری و صنعت چاپ از سال 1362 فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه روزنامه‌نگاری و سپس چاپ آغاز کرد و امروز پس از گذشت سالیان سال از شروع این حرفه به عنوان یکی از برترین واحدهای چاپ کشور انتخاب و معرفی شد. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی این پیشکسوت صنعت چاپ با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین را می‌خوانید.
 
 
چگونه وارد صنعت چاپ شدید؟

در سال 1362 برای اینکه بتوانم اولین شماره هفته‌نامه ولایت را به روش افست به چاپ برسانم مجبور بودم ساعت‌ها مسیر قزوین تا تهران را طی کنم و کارهای چاپ هفته‌نامه را در آنجا انجام دهم، اما سختی انجام این کار به حدی بود که پس از مدتی تصمیم گرفتم برای چاپ هفته‌نامه با یکی از آشنایانم که مجوز چاپ داشت، چاپخانه‌ای را راه‌اندازی کنم.
 
آن زمان چاپخانه خود را با چه امکاناتی راه‌اندازی کردید؟

چاپ سوره که امروز با مدیریت آقای دارابی اداره می‌شود چاپخانه‌ای بود که در آن زمان من به همراه آقای دارابی تاسیس کردم و به دلیل اینکه دستگاه چاپ ایستاده گران قیمت بود از دستگاه چاپ خوابیده برای انجام کارهای چاپ استفاده کردیم.
 
ادامه مسیر شما در این حرفه با چه مسائلی همراه بود؟

در سال 1364 با اینکه از چاپ سوره جدا شده بودم اما همچنان از دستگاه‌هایی استفاده می‌کردم که بسیار قدیمی بودند و برای گرفتن دستگاه‌های مورد نیاز نیز باید یک پروسه طولانی اداری را طی می‎‌کردم؛ به عنوان مثال به یاد می‌آورم آن زمان یکی از نماینگان قزوین در مجلس نامه‌ای برای وزارت ارشاد نوشت تا تواسنتم حواله دستگاه حروف‌چینی را از ارشاد بگیرم.
 
تکنولوژی روز چگونه وارد کار شما شد؟

در سال 1371 کامپیوتر و فاکس وارد بازار ایران شده بود و می‌شد به کمک آن حروف‌چینی را انجام داد و مانند گذشته نامه‌ای به ارشاد و وزرات پست و تلگراف ارسال کردم و مجوز خرید کامپیوتر و فاکس به بنده داده شد.
 
برای استفاده از امکانات جدید چه دغدغه‌هایی داشتید؟

برای اینکه بتوانیم از کامپیوتر استفاده کنیم، مهندسی از تهران برای نصب آن آمد و به ما توضیح داد که باید اتاق مخصوص کامپوتر بدون گرد و خاک و خنک باشد، ما نیز همه شرایط را فراهم کردیم و در نهایت کار با آن را آموزش دیدیم.
 
آیا مانند امروز این امکانات در اختیار همه قرار داشت؟

خیر، در همان زمان مرحوم آقای افشاری مدیر مسئول حدیث از وزارت ارشاد درخواست سهمیه کامپیوتر کرد و ارشاد نیز پاسخ داد که نمی‌توانند به شهر قزوین بیش از یک کامپیوتر اختصاص دهند و باید از چاپ ولایت برای حروف‌چینی استفاده کنند.
 
چاپ روزنامه هزینه‌های چاپخانه را تامین می‌کرد؟

بدون شک خیر، به همین دلیل طی انجام تحقیقاتی خط تولید جعبه و لمینت را راه‌اندازی کردم و با گذشت زمان نیز دستگاه‌های جدیدی را برای گسترش این کار خریداری نمودم.
 
اکنون با چه استان‌هایی همکاری دارید؟

خرمشهر، اهواز، تهران، قزوین، کهکیلویه و بویراحمد و مشهد شهرهایی هستند که برای آنها کار چاپ و بسته‌بندی انجام می‌دهیم.

 چه تعداد کارآفرینی کرده‌اید؟

طی این سال‌ها اعتقادم بر این بود که  نیروهای خوبی را آموزش بدهم، چرا که حرفه چاپ را نمی‌توان در دانشگاه آموخت، بنابراین تا به امروز شاید چیزی حدود 16 نیروی چاپ آموزش دیده و به چاپخانه‌های دیگر رفته‌اند و اکنون نیز 70 نیروی کار در مجموعه فرهنگی ولایت مشغول به فعالیت هستند.
 
نیروی کار خود را از چه کسانی انتخاب می‌کنید؟

از نظر تامین نیروی کار با کمیته امداد حضرت امام همکاری تنگاتنگی داریم.
 
چاپ ولایت با چه معیارهایی به عنوان واحد چاپ نمونه کشور انتخاب شده است؟

وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور که مسئول برگزاری جشنواره واحدهای نمونه چاپ است هر سال نمونه کارهای چاپخانه‌های سراسر کشور را که برای حضور در جشنواره به آنجا ارسال می‌شود بررسی می‌کند و واحدهای چاپ را طبق اصولی که برای داوری درنظر گرفته‌ است با عناوین مختلفی همچون پیشکسوت، کارآفرین و خلاق انتخاب و معرفی می‌کند.
 
عمده‌ترین مشکل واحدهای چاپ در استان چیست؟

نقدینگی بزرگ‌ترین مشکل چاپخانه‌داران است، زیرا در همه صنایع قیمت تمام شده با فروش 50 درصد تفاوت دارد اما در صنعت چاپ این رقم 80 به 20 است و حاشیه سود کم باعث مصرف نقدینگی زیاد می‌شود.
 
از سختی‌ و حساسیت کار چاپ برایمان بگویید.

در صنعت چاپ سفارش مشتری باید با دقت و حساسیت بالایی آماده شود، در غیراین صورت اگر مثلا رنگ جعبه سفارشی مورد تایید مشتری نباشد کاری جز معدوم آن نمی‌توان انجام داد، چراکه جعبه‌ها با لوگوی شرکت خاصی ساخته می‌شود و اگر از بین نرود راه برای سوءاستفاده کلاهبرداران از آن لوگو باز می‌شود؛ بنابراین عدم دقت در حرفه چاپ ضرر و زیان زیادی به همراه دارد.

 
تفاوت صنعت چاپ با دیگر صنایع در چیست؟

صنعت چاپ ضایعات بالایی دارد، مثلا در تولید رب گوجه فرنگی از همه نوع گوجه خوب و بد استفاده می‌شود اما در چاپ اگر کاغذ خراب مورد استفاده قرار بگیرد ضایعات و هزینه بالایی به همراه می‌آورد و از آنجایی که 80 درصد قیمت فروش صرف خرید مواد اولیه می‌شود اگر ضایعات 5 درصد افزایش پیدا کند ضرر خواهیم کرد.
 
وضعیت صنعت چاپ در دوران کرونا چگونه بود؟

چاپخانه‌داران به دلیل عدم برگزاری مراسمات عزا و عروسی که بزرگترین منبع درآمد آنها بود روزهای سختی را پشت سر گذاشتند، اما به دلیل اینکه مجموعه ما با کارخانه‌جات همکاری داشت به اندازه دیگر واحدهای چاپ متحمل زیان نشدیم.
 
اگر به گذشته باز گردید دوباره شغل چاپخانه‌داری را انتخاب می‌کنید؟

بدون شک بله، زیرا چاپخانه ترکیبی از مدیریت، هنر و صنعت است و برای مثال روحیات اپراتور دستگاه روی رنگی که برای محصول تولید می‌کند تاثیر دارد.
 
فکر می‌کنید با وجود فضای مجازی، کاربرد روزنامه و رسانه‌های مکتوب کمرنگ شود؟

هیچ رسانه‌ای، رسانه دیگر را کنار نزده است و بلکه همه رسانه‌ها مکمل یکدیگر هستند؛ بنابراین فضای مجازی هیچگاه نمی‌تواند جای کتاب و روزنامه را بگیرد و بلعکس؛ در واقع می‌خواهم بگویم فضای مجازی با تمام امکاناتی که دارد نمی‌تواند ماهیت مستقل رسانه‌های مکتوب را از بین ببرد.
 
صحبت پایانی

در درهه 60 و 70 که امکانات زیادی وجود نداشت همه چیز خلق کردنی بود و کسانی که در صنعت چاپ و روزنامه‌نگاری بودند به سختی حرفه خود را حفظ می‌کردند؛ بنابراین از مسئولین تقاضا دارم که با حمایت‌های خود نگذارند روزنامه کاغدی به تاریخ پیوست بخورد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان