۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین دعا موجب آرامش روح و مقاوم‌شدن جسم در مقابل بیماری‌ها می‌شود/ دعای جمعی مردم اثرات آن را چندبرابر می‌کند
کد خبر: ۳۴۱۷۵۰ نویسنده: حجت الاسلام باقی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۲/۳ ساعت: ۸:۲۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

دعا موجب آرامش روح و مقاوم‌شدن جسم در مقابل بیماری‌ها می‌شود/ دعای جمعی مردم اثرات آن را چندبرابر می‌کند

کارشناس امور دینی گفت: انسان با دعا و نیایش، روح خود را به آرامش می‌رساند که با این کار، روح و روان فرد آسوده و در نهایت جسم او در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌شود.

دعا موجب آرامش روح و مقاوم‌شدن جسم در مقابل بیماری‌ها می‌شود/ دعای جمعی مردم اثرات آن را چندبرابر می‌کند

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ همه با واژه‌هايى مانند دعا، نيايش و پرستش آشنا هستیم و معنايى از آنها در ذهن داريم و كم و بيش در وضعيت‌هاى مختلف دست به دعا می‌شویم و مى‌دانيم كه دعا در لغت به معناى خواندن و در اصطلاح خواندن خداوند است.

در تفسیر دعا معنای و تاثیرات باارزشی وجود دارد و می‌توان گفت دعا به شخصيت انسان نيرو، اعتماد به نفس، قدرت روحى و معنوى مى‌بخشد و او را براى كارهاى بزرگ آماده مى‌كند.

دعا كيميايى است كه مس وجود را تبديل به زر مى‌كند و اكسيرى است كه به انسان ناتوان و درمانده و نااميد و زمين‌گير بال و پرِ پرواز مى‌دهد و او را پله پله تا اوج ملاقات خدا بالا مى‌برد.

دعا روح خسته و گرفتار انسان را اصلاح کرده و رهايى از عقده‌هاى روانى را به ما هديه مى‌كند. دعا بسيارى از بيمارى‌هاى روانى را درمان مى‌كند زیرا بيمارى‌ها ريشه در ناهنجارى‌هايى چون دلهره، اضطراب، بى كسى، تنهايى، نوميدى و احساس پوچى دارند و از آنجا كه برخى از بيمارى‌هاى جسمى نيز ريشه در مشكلات روانى دارند، دعا از برخى بيمارى‌هاى جسمى نيز پيشگيرى و يا آنها را درمان مى‌كند.

حجت الاسلام محمد باقی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح‌قزوین؛ درباره‌ی تاثیرات دعا اظهار کرد: دعا نوعی گفت‌وگو با خداست که در دل آن حاجات و درخواست‌ها نهفته‌است که این گفت‌وگو موجب ارتباط با خدا می‌شود.

وی افزود: ارتباط با خدا همواره آثاری را در پی دارد که به این برقراری ارتباط با خدا اصطلاحأ کارکرد پنهان دعا نیز گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: کارکرد ظاهر دعا همان درخواست و حاجات در دعا و کارکرد پنهان دعا در واقع تاثیراتی است که از طریق ارتباط با مبدا به دست می‌آید که برخی از این آثار مادی و برخی دیگر نیز معنوی هستند.

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: از تاثیرات معنوی دعا می‌توان به موارد زیادی اعم از ایجاد شوق عبادت و تامین توشه‌ی اخروی اشاره کرد؛ البته آثار معنوی دنیا به قدری زیاد است که گاها قابل بیان نیست‌.

وی در ادامه گفت: آثار مادی دعا را می‌توان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که تمام جهان را سرباز خدا و تسبیح گوی او معرفی می‌کند؛ بیان کرد و زمانی که انسان با خدا ارتباط برقرار می‌کند تمام سربازان که تحت امر خدا قرار گرفته بودند به دستور خدا در فرمان انسان قرار می‌گیرند.

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: چنانچه در تاریخ و زندگی پیامبران و امامان از جمله پیامبرانی مانند حضرت سلیمان(ع) می‌بینیم که چطور جهان و حتی انس و جن تحت فرمان ایشان درآمده بودند و می‌توان گفت زمانی که فرد با خدا ارتباط برقرار می‌کند به نوعی می‌تواند کنترل امور را به عهده بگیرد.

وی تصریح کرد: انسان خلیفه‌الله بر روی زمین است و زمانی که دست به دعا برداشته و با معبود خویش ارتباط برقرار می‌کند به نوعی می‌تواند در جایگاه خلیفه الله نقش آفرینی کند که این کنترل امور در پیامبران و ائمه به صورت امر و اراده ‌است یعنی با اراده‌ و دستور خود می‌توانند به کنترل امور دست پیدا کنند.

این محقق امور دینی بیان کرد: در انسان‌های معمولی این کنترل امور به ناخودآگاه خود باز می‌گردد یعنی چون عبد صالح خداست تمام نظام هستی نسبت به او کرنش می‌کنند و هرچه این ارتباط با خدا قوی‌تر باشد تسلط فرد به امور بیشتر است.

این کارشناس مباحث مهدوی عنوان کرد: چنانچه می‌بینید برخی افراد مستجاب دعوه هستند و دعایشان گاها به عنوان ولی در جامعه روی تمام افراد تاثیرگذار است که در اینجا می‌توان به حضرت ولیعصر (عج) اشاره کرد که عبادت ایشان در محضر خداوند موجب دفع بلای سهوی در جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته اشاره کرد که کنترل امور افراد عبادت کننده به این معنا نیست که این افراد هیچگاه دچار مشکل و بلا نمی‌شوند زیرا گاهی افراد مورد آزمایش خداوند که راهی برای رسیدن به کمال است، قرار می‌گیرند.

این کارشناس مذهبی درباره‌ی روند درمان بیماری در نظام آفرینش عنوان کرد: درمان در نظام آفرینش در دو بخش ظاهر و باطن متجلی می‌شود بخش ظاهری دارویی‌هایی هستند که توسط پزشک تحویز می‌شود و در بخش باطنی عواملی وجود دارد که گاهی انسان متوجه آن نیست اما این عوامل به مراتب تاثیرات خود را می‌گذارد.

وی ادامه داد: دانشمندان علوم ماده، انسان را یک موجود سه بعدی متشکل از بعد جسمی، بعد روان و بعد روحی می‌دانند برخی از این دانشمندان معتقدند که جسم ما مستقیما تحت تاثیر روان ما و روان ما مستقیما تحت تاثیر روح ما قرار دارد.

این کارشناس در ادامه می‌گوید: طبق این گفته‌ی دانشمندان انسان اگر دچار مشکل روحانی شد بی‌شک دچار مشکلات روانی و در ادامه دچار مشکل جسمی نیز می‌شود حال طبق این قائده اگر فرد از یک آرامش روحی برخوردار شود به طبع روان و جسم او نیز آرامش خاصی به دست آورده و جسم او از نظر سیستم ایمنی قوی می‌شود.

وی تصریح کرد: در دعا انسان روح خود را به آرامش می‌رساند که با این کار روان آسوده و در نهایت جسم او در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می‌شود.

باقی اضافه کرد: در برخی از بیمارستان‌های جهان این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که افرادی که با خدا ارتباط برقرار کرده و از آرامش روحی و روانی بهره‌مند شدند سریع‌تر از سایر بیماران بهبود یافتند.

این کارشناس امور دینی باتوجه به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: چنانچه در خصوص شیوع ویروس کرونا می‌بینیم که پزشکان می‌گویند چیزی که از خود ویروس قوی‌تر است ترس از ویروس است و این ترس باعث ایجاد نوعی مسئله روحی و روانی و درنهایت باعث بیماری جسمی می‌شود که البته در افراد معتقد این ترس وجود ندارد.

وی با اشاره به کتاب "بهداشت روان در اسلام" نوشته‌ی دکتر "صانعی" عنوان کرد: برای اطلاع از تاثیرات دعا بر روان می‌توان به کتاب‌های مختلفی از جمله کتاب "بهداشت و روان در اسلام" اشاره کرد اما به طور کلی باید گفت که خواندن هر دعایی مفید است اما برخی از دعاها هستند که در برخی بیماری‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند مانند دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه که در این ایام توصیه‌ی فراوان شده‌است.

این کارشناس امور دینی ادامه داد: از سوی دیگر دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه از سوی امام که عالم الغیب است مطرح شده و توسط ولی جامعه به مردم توصیه شده‌است که این مسئله به نوبه‌ی خود تاثیرات این دعا را بازگو می‌کند.

وی با توجه به تاثیر دعای همگانی می‌گوید: البته دعا در حق خود و یا دیگران به طبع تاثیرات خود را می‌گذارند اما زمانی که مردم در دعا به یک وحدت مشترک می‌رسند تاثیر دعا چندین برابر می شود.
این کارشناس مذهبی در پایان گفت: مانند دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه که اگر این دعا بدون توصیه توسط افراد خوانده می‌شد به مراتب تاثیرات خود را اعمال می‌کرد؛ اما زمانی که توسط ولی جامعه مطرح شد و یک اجتماع شروع به تلاوت این دعا کردند باید منتظر تاثیر بزرگ این دعا بود.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان