۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ دریاچه اوان + تصاویر
کد خبر: ۳۴۱۲۷۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۱۵ ساعت: ۱۴:۲ ↗ لینک کوتاه

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ دریاچه اوان + تصاویر

دریاچه اوان یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر قزوین است که با توجه به چشم اندازهای بی‌نظیر و محسورکننده ای که دارد برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جذاب به نظر می‌آید.

معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین/ دریاچه اوان + تصاویر

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ در شهر قزوین جاذبه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که در کنار جاذبه‌های طبیعی آن سبب شده تا از آن به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب یاد شود.

دریاچه‌ی اوان در قزوین یکی از همین جاذبه‌های طبیعی است که با توجه به چشم اندازهای بی‌نظیر و محسورکننده‌ای که دارد، بسیار برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب به نظر می‌آید.

درياچه زيباي اوان كه در حلقه ۴ روستاي اوان، وربن، زواردشت و زرآباد و ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دريا قرار دارد همچون نگيني زمرّدين مي‌درخشد.

اين درياچه كه بيش از 70 هزار مترمربع مساحت دارد از محيط خارج خود آبي را به طور مستقيم دريافت نمي‌كند و تنها از آب چشمه‌هاي موجود در كف درياچه تغذيه مي‌شود و به شكل حفره‌اي است كه عميق‌ترين بخش آن به عمق ۷/۵ متر در جنوب شرقي واقع شده است.

همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

غير از گونه‌هاي درختي دست كاشت نظير بيد، چنار، تبريزي، سيب، آلبالو، گيلاس، سنجد، فندق و گردو؛ گياهان علفي مانند گون، كنگر، شيرين بيان و گونه‌هاي مختلف ديگر از خانواده گرامينه و لگومينيوزه هم در حوزه آبخيز اوان وجود دارند.

حيات وحش اين حوزه آبخيز شامل كل و بز، كه به علت شكار بي‌رويه و تخريب زيستگاه آنان كاهش چشمگيري يافته‌اند؛ پلنگ، خرس قهوه‌اي، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سياه گوش (گربه وحشي) انواع عقاب‌ها، دال، دليچه، شاهين، جغد، كبك، فاخته، داركوب، سبزقبا، زاغي و انواع گنجشك سانان، قورباغه، لاك پشت و خرچنگ مي شود كه بايد انواع ماهي از جمله قزل آلاي رنگين، كپور و اردك ماهي را هم به آن افزود

دریاچه الموت در فاصله ی ۷۵ کیلومتری قزوین قرار دارد و در منطقه کوهستانی این شهر واقع است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی که این دریاچه داراست در فاصله ی ۱۸۱۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و برای علاقمندان به طبیعت می‌تواند بسیار جالب و دیدنی باشد.

اگر از بالا به این دریاچه بنگریم متوجه پوشش گیاهی زیبایی می‌شویم که آن را محصور کرده است و تا پای کوه‌هایی مرتفع ادامه می‌یابد و کوه‌ها نیز استوار ایستاده‌اند که از دریاچه و پوشش گیاهی اطرافش محافظت می‌کنند.

وجود جاده‌ای مناسب در کنار دریاچه و امکانات مناسبی که در حاشیه‌ی این منطقه وجود دارد سبب شده که تفرجگاهی بسیار جذاب برای تفریح‌های خانوادگی باشد.

همچنین وجود زمین مناسب جهت برپایی کمپ یکی دیگر از ویژگی‌های دریاچه اوان است که علاقه مندان به شب‌مانی در طبیعت را به سوی خود می‌کشاند.

در فصل تابستان، آب دریاچه محل مناسبی برای ماهی گیری، آب تنی و قایق سواری است. در این فصل قایق‌های پدالی پذیرای گردشگران خواهند بود و دقایقی لذت‌بخش را برای آن‌ها رقم خواهند زد.

نام این دریاچه‌ی شگفت انگیز، اُوان و به معنای محل گرد آمدن آب است و از تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹، به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان