۲۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ یکشنبه

صبح قزوین سلامت اجتماعی نحوه تعامل فرد با اجتماع را رقم می زند
کد خبر: ۱۰۴۶۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس واحد سلامت دانشگاه علوم پزشکی:

سلامت اجتماعی نحوه تعامل فرد با اجتماع را رقم می زند

یوسفی: منظور از سلامت اجتماعی این است که فرد چگونه با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار می کند یا کنار می آید، دیگران چگونه با او برخورد می کنند، یا واکنش نشان می دهند و تعامل او با نهادهای اجتماعی و اخلاق جمعی چگونه است.

سلامت اجتماعی  نحوه تعامل فرد با اجتماع را رقم می زند
به گزارش صبح قزوین، محمدرضا یوسفی، کارشناس واحد سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در خصوص طرح مداخلات سلامت اجتماعی که در شهر اقبالیه در حال اجرا می باشد، اظهار کرد: افراد مختلفی با مفهوم سلامت جسمانی یا سلامت روانی آشنا هستند، اما به نظر می رسد که تعداد زیادی از افراد با بعدی از ابعاد سلامت که "سلامت اجتماعی””social health نامیده می شود آشنایی ندارند و در نتیجه، وقتی خودشان یا افراد پیرامون آن ها، از نظر سلامت اجتماعی مشکل دارند حتی ممکن است متوجه وجود این مشکل نشوند.
یوسفی عنوان کرد: منظور از سلامت اجتماعی این است که فرد چگونه با سایر افراد جامعه ارتباط برقرار می کند یا کنار می آید، دیگران چگونه با او برخورد می کنند، یا واکنش نشان می دهند و تعامل او با نهادهای اجتماعی و اخلاق جمعی چگونه است، که می توان آن را بر حسب میزان تطابق و هماهنگی فرد با جامعه و بر حسب حمایت اجتماعی و نحوه ی ایفای نقش های معمول اش در جامعه تعریف کرد.
وی در خصوص مشکلات اجتماعی، توضیح داد: ازجمله مشکلات اجتماعی که در عصر حاضر به وفور در جامعه ما نیز دیده می شود مواردی مانند خودکشی ، اعتیاد ،خشونت و.
.
.
است.
با اينكه در جوامع مختلف و از جمله كشور ما مداخلاتي براي كاهش اين مشكلات در حال انجام است اما شواهد نشان مي دهد كه روند مشكلات اجتماعی در طول دو دهه گذشته در حال افزايش بوده است.
این کارشناس واحد سلامت روان با اشاره به طرح سلامت اجتماعی، گفت: اين طرح با بررسي تصوير مشكلات اجتماعی و مداخلات ملي انجام شده سعي دارد تا مدلي براي بهبود مداخلات حوزه سلامت اجتماعي ارايه دهد .
وی در خصوص اهداف اختصاصی این طرح اظهار کرد: از جمله اهداف ما، توانمند سازي مردم در حل مشكلات اجتماعی توسط خودشان، افزایش مشارکت مردم در انجام كار گروهي، افزایش ارتباطات بين فردي، افزایش مهارت هاي اجتماعي و مشاركت و عملكرد اجتماعي است .
یوسفی خاطرنشان کرد: افزايش مشاركت مردم در برنامه هاي سلامت، بهبود ارتباط مسئولين با مردم جهت انجام پروژه هاي مشترك مربوط به حوزه سلامت، افزايش استفاده از منابع و داشته هاي محلي براي ارتقاي سلامت مردم از اهداف کاربردی این طرح می باشد.
وی در خصوص فرآیند اجرای مدل، عنوان کرد : ابتدا این طرح در هيئت رئيسه دانشگاه جهت جلب همكاري معاونت هاي مختلف دانشگاه مطرح شد و سپس در كارگروه امور اجتماعي فرمانداری جهت جلب همكاري و مشاركت سازمانهاي مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
این مسئول ادامه داد: انتخاب شهر اقبالیه به عنوان محل اجراي طرح، توسط كار گروه اجتماعي استانداري با توجه به وجود فرهنگهاي متفاوت و حاشيه نشين بودن و وجود آسيبهاي اجتماعي بود که جلسه هماهنگي با فرماندار و مدیران شهرستان اقبالیه و توجيه طرح، توسط کارشناسان سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی قزوین اجرای این طرح در شهر اقبالیه کلید خورد.
وی اذعان کرد: تیم کمیته محلی و راهبری و مسئولین تشکیل شده و 2 جلسه FOCUSE GROUP با مردم جهت تعيين نیازهای محله و اولويت بندي نيازها توسط کمیته محلی برگزار شده است.
یوسفی اضافه کرد: صدور ابلاغ برای اعضای تیم راهبری توسط فرماندار، صدور ابلاغ برای اعضای تیم محلی توسط رئیس دانشگاه( معاونت بهداشتی) صورت گرفت و برگزاری جلسه های کمیته محلی هر دو هفته یکبار ، برگزاری جلسه های کمیته راهبری دوماه یکبار در دستور کار قرار گرفت.
وی در خصوص اعضای کمیته محلی گفت: اعضای کمیته محلی شامل نمایندگان فعال مردم و نمایندگانی از دانش آموزان، اصناف، افراد كليدي و معتمد محل مانند اعضای شوراي شهر، هيئت امناء مسجد، كاركنان مرکز بهداشتی درمانی، مدير مدرسه، رابطين بهداشت و.
.
.
هستند كه بصورت داوطلب انتخاب شدند.
هم چنین یک یا دو تسهیل گر هم در جلسات کمیته محلی حضور خواهند داشت.
کارشناس واحد سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مصوبات، عنوان کرد: تهیه فرم جلب مشاركت در مدل مداخلات سلامت اجتماعي و توزيع در بين مردم شهر جهت عضو گيري و همكاري هر چه بيشتر مردم توجيه طرح جهت اعضاي كميته محلي و تشكيل جلسات هر دو هفته يكبار در این جلسات انجام می شود.
وی ادامه داد: انجام نياز سنجي و داشته سنجي و تعيين مشكلات محله و اولويت بندي آنها توسط اعضاي كميته با كمك تسهيل گر، طرح مشكلات اولويت بندي شده در كميته راهبري و جلب همكاري مسئولين در حل مشكلات منطقه، عضويت و شركت نمايندگان كميته محلي در جلسات كميته راهبري و برگزاري كارگاه آموزشي برای مردم از فعالیت های این کمیته ها می باشد.
یوسفی اعلام کرد: راه اندازي مركز مشاوره در مركز بهداشتي درماني اقبالیه با هماهنگي مركز بهداشت شهرستان اقبالیه و انجام مشاوره با تخفيف ويژه هفته اي يك روز توسط روانشناس عضو كميته محلي و هماهنگي با اداره بهزيستي اقبالیه از کارهای دیگری است که صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به پيگيري و هماهنگي با اداره فني و حرفه اي جهت راه اندازی کارگاه های خانگی جهت اشتغال زايي جوانان، گفت: پيگيري و هماهنگي با دانشگاه علوم پزشكي برای عقد قرارداد با اعضاي كميته محلي جهت اشتغال زايي بانوان (دوخت ملافه و لباس بيمارستاني صورت گرفته است.
این مسئول ادامه داد: برپايي نمایشگاه سه روزه نقش مشاركت هاي مردمي در پيشگيري از اعتياد و برگزاری3 همايش و اجراي مسابقه در جنب همايش و نمايشگاه در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر با همكاري اعضاي كميته محلي و راهبري ، دانش آموزان و مردم در يكی از مدارس شهر اقبالیه از کارهای انجام شده می باشد.
یوسفی در پایان یادآور شد: که شهروندان محترم محله خیابان شهید مطهری و خیابان معلم در شهر اقبالیه، به عنوان گروه هدف انتخاب شده اند.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان