۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین بسیاری از مشکلات امروز جامعه به محترم نشمردن پدر و مادر در خانواده برمی‌گردد
کد خبر: ۳۸۱۳۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حجت الاسلام پناهیان در مجلس ختم والده آیت‌الله قرهی:

بسیاری از مشکلات امروز جامعه به محترم نشمردن پدر و مادر در خانواده برمی‌گردد

حجت الاسلام پناهیان در مجلس ختم والده آیت‌الله قرهی گفت: اگر دیدید که کسی ولایت مدار نیست باید دو عامل را به صورت ریشه ای در خانواده او بررسی کرد: یا پدر خانواده دارای حرمت نیست و یا مادر خانواده محترم نیست.

بسیاری از مشکلات امروز جامعه به محترم نشمردن پدر و مادر در خانواده برمی‌گردد
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین، مجلس ترحیم والده آیت الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ، سردار زارعی، سردار اشتری، حمیدرضا مقدم فر، حسین شریعتمداری، طلاب و عموم مردم عصر روز گذشته در مسجد الرسول(ص) برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به عنوان سخنران این مراسم گفت: مقام احترام به پدر و مادر در قرآن بلافاصله بعد از شرک نورزیدن به خدا آمده است و این یعنی این که احترام به آنها یکی از اصلی ترین ارکان دین است.
در هیچ دینی به اندازه اسلام به ولایت مداری سفارش نشده است و احترام به پدر و مادر یکی از ارکان مهم ولایت مداری است.
پناهیان در ادامه به حدیثی از امام رضا(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: در حدیثی از امام رضا(علیه السلام) می‌خوانیم « امام به عنوان مادر است».
فرزندان وقتی به مادرشان احترام می‌گذارند و این عمل را نهادینه یاد می‌گیرند ، زمانی که بزرگ شدند و این حدیث را بشنود امام را در جایگاه مادر جامعه می بیند و ولایت مدار می‌شود.
همان گونه که فرد در خانه از پدر و مادر برخوردار است و هر کدام نقش خاصی در تربیت فرزند دارند، در جامعه نیز این نقش به امام داده می شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: محبوب بودن مادر در خانواده رکنی است که باعث می شود فرزندان ولایت مدار شوند.
اگر دیدید که کسی ولایت مدار نیست باید دو عامل را به صورت ریشه ای در خانواده او بررسی کرد: یا پدر خانواده دارای حرمت نیست و یا مادر خانواده محترم نیست.
البته باید گفت نقش پدر در محبوب شدن مادر در خانواده بسیار زیاد است.
پدری که جلوی فرزندان به همسرش بی احترامی کند علاوه بر این که محبوبیت مادر را کم کرده، بخشی از تربیت فرزندش را نیز مختل کرده است.
پدر باید فرزندان را به محبت به مادر توصیه کند.
پناهیان به ویژگی‌های خانواده متعادل و اسلامی اشاره کرد و گفت: در یک خانواده متعادل همه تلاش می کنند تا دل مادر نشکند و مادر از این اهرم برای تربیت فرزندان استفاده می‌کند.
یک شخص وقتی تلقی صحیحی از مادر داشته باشد در حالی که سخن امام رضا(علیه السلام) را بشنود درک خوبی از امام جامعه داشته و ولایت مدار می‌شود.
هم چنین درباره پدر اگر فرزند یاد بگیرد که حرف پدر را اطاعت کند در حالی که حدیث « انا و علی ابوا هذه الامه» را بشنود حس خوبی پیدا کرده و رهبرش را اطاعت می کند.
وی اضافه کرد: در آلمان برای رسیدن به این پاسخ که چرا در جنگ جهانی دوم سربازان به راحتی به حرف هیتلر گوش کرده و کشته می شدند تحقیقاتی انجام شد.
جواب این تحقیقات آن بود که چون خانواده های آلمانی پدر سالار هستند و فرزندان با این فرهنگ بزرگ می شوند به راحتی حرف هیتلر را گوش می کنند .
حال برای ازبین بردن این اتفاق تلاش می کنند که پدر سالاری را در جامعه از بین ببرند .
نکته قابل تامل این جاست که تلاش می کنند تا طی طرحی احترام پدر در خانواده را در جامعه اسلامی ما از بین ببرند تا جوانان به دنبال رهبرشان نروند.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه سخنان خود به دو بال تربیتی فرزندان اشاره کرد و گفت: اول پدر باید به فرزندان بیاموزد که دل مادر را آزرده نکنند و خود نیز با احترام با همسرش رفتار کند تا جنبه عاطفی تامین شود و دوم باید مادر خانواده امر پدر را اطاعت کند و غرور او را نشکند .
اگر در یک خانواده این دو اصل وجود داشت، فرزندی ولایت مدار مثل آیت الله قرهی متولد می شود .
مادر ایشان بسیار ولایت مدار بودند ونتیجه آن چنین فرزندی شد.
وی به نقش پدر و مادر اشاره کرد وگفت: مادر با کار عاطفی فرزندان را تربیت می‌کند و وظیفه پدر امر و نهی است.
پدری می‌تواند فرزندان را امر و نهی کند که محترم باشد.
اگر حرمت پدر از بین برود به سختی می‌توان فرزندان را دین دار و ولایت مدار کرد.
مادر نیز برای تربیت فرزندان باید بگوید دوست ندارم فلان کار را انجام بدهی.
مادری که با رفتار پدر در میان بچه‌ها محبوب است.
برای مثال می بینیم در خانواده ای که مادر با پدر برخورد درستی ندارد، پسر دیر ازدواج می کند چرا که زندگی زناشویی برای او شیرین نیست.
یا در طرف مقابل وقتی فرزند می بیند که مادر از پدر چیزی می خواهد که پدر قبول نمی‌کند اما مادر به راحتی قبول کرده و انعطاف نشان می دهد، مبارزه با هوای نفس را یاد می‌گیرد‌.
اگر در خانه ای دیدید که ولایت مداری وجود دارد بدانید که در این خانواده پدر و مادر به خوبی در جایگاهشان قرار گرفته اند.
من در پاسخ به مادری که می گفت دخترم حجاب درستی ندارد و من نمی‌توانم او را امر به معروف کنم گفتم: نقش پدر در خانواده را بالا ببر چون پدر است که می تواند دخترش را به حفظ درست حجاب دعوت کند.
ریشه حجاب به محبوبیت مادر و محترم بودن پدر در خانه برمی گردد.
با وجود چنین ویژگی در خانواده می توان دختر را متعادل دانست.
منبع: تسنیم انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان